Na het verrassende ‘The Sixth Sense’, het verwachtingen inlossende ‘Unbreakable’ en het aparte, maar nagelbijtend opgebouwde ‘Signs’, past ook Indisch cineast M. Night Shyamalan in ‘The Village’ zijn inmiddels wereldberoemde stokpaardje toe: de twist in the tale.
Na een creepy begingeneriek, gaat ‘The Village’ van start met een begrafenis. Het hele dorp is aanwezig, het biedt ons de kans kennis te maken met de lokale patriarch (William Hurt), zijn blinde dochter Ivy (Bryce Dallas Howard), de dorpsgek (Adrien Brody), de apathische gesloten Lucius Hunt (Joaquin Phoenix) en diens moeder (Sigourney Weaver). Wanneer Lucius Hunt the village even wil verlaten om naar the towns te gaan, moet hij door het bos. Daar echter zitten those we don’t speak of, mysterieuze creaturen die angst inboezemen bij de dorpsbevolking.
Meer prijsgeven over het verhaal zou mogelijk te veel van de eigenzinnig opgebouwde mysteries ontrafelen. Het tempo is ijzingwekkend traag. Te traag, want Shyamalans psychologische thriller annex liefdesdrama heeft niet voldoende inhoud om zo’n lange tijd boeiend te blijven zonder bij de kijker het doel duidelijk te maken. Dat is dan ook het grootste minpunt aan ‘The Village’. Het scenario, eveneens geschreven door Shyamalan, hangt helemaal op aan de verrassende, hetzij ronduit belachelijke ontknoping. Neem de ultieme plotwending weg en de prent heeft helemaal geen waarde meer.
Totaal over the top, ongeloofwaardig en een gevoel van plaatsvervangende schaamte oproepend is bovendien het optreden van Adrien Brody, die bewijst dat de Oscar op ’s mans schouw daar niet thuishoort. Wel lof voor de uitmuntende vertolking van debutante Bryce Dallas Howard (dochter van Ron!), die als blinde, maar extreem begaafde youngster voor enkele mooie cinemamomenten zorgt. Ook Joaquin Phoenix en William Hurt leveren gepaste, ingetogen acteerprestaties. Over het feit dat Shyamalan daarbij af en toe nog enkele mooie plaatjes schiet, prijzen we ons gelukkig. Anders had ‘The Village’ niet om aan te zien geweest!