Zoeken

Waltz With Bashir

  • Cinevision.be/nl quoteert Waltz With Bashir met een 3/5
  • Regisseur: Ari Folman
  • Cast: Ari Folman, Ron Ben-Yishai, Ronny Dayag
  • Genre: Animatie
  • Duur: 90 minuten
  • Releasedatum DVD: 24-06-2009
  • Distributeur DVD: Twin Pics
Bekijk de cover van de film "Waltz With Bashir"

Als er een Oscar zou bestaan voor meest originele en vernieuwende project, dan ging hij zonder twijfel naar ‘Waltz With Bashir’, een documentaire die inkijk biedt op de gruwelijke Libanese oorlog begin jaren tachtig, en meerbepaald op de slachting nabij Sabra en Shatila. Interessant, maar niet revolutionair, zou je denken, ware het niet dat regisseur-scenarist Ari Folman zijn pakkende verhaal presenteert als 2D- en 3D-animatiefilm én vertelt aan de hand van een non-chronologische structuur die de bizarre kronkels van het geheugen volgt.

Hoe dat precies zit? Wanneer Folman, in 1982 zelf een 20-jarige infanteriesoldaat bij de Israëlische Defensie, in 2006 een vriend spreekt die hij nog kent uit z’n legertijd, vertelt die hem over een nachtmerrie die hij overhield aan de bloederige slachtingen tijdens hun dienst. Tot zijn ontsteltenis herinnert Folman zich daar niets van, wat hem meteen prikkelt om een queeste te ondernemen langsheen ex-soldaten en hun verhaal te registreren.

‘Waltz With Bashir’ volgt Folmans gesprekken, die niet alleen zijn geheugen prikkelen, maar ook de kijker meenemen op een bijwijlen surrealistische trip doorheen de waanzin van de oorlog. De oorlog die op iedereen een andere uitwerking heeft; de ene houdt er blijvende littekens aan over (nachtmerries), de ander blokkeert het (Folman). Maar net zozeer als een studie van de wreedheid van de oorlog en de vreemde bochten van het menselijk geheugen is deze visuele trip een antioorlogspamflet dat jongeren ervan moet weerhouden om ooit deel te nemen aan dergelijke wantoestanden. Want onder de aan de tijd schatplichtige jaren tachtig soundtrack en de visueel verbluffende plaatjesfilmerij die pure bewondering oproept, heeft Folman wel degelijk een boodschap, een missie. Hij verbloemt de oorlog niet, hij toont het in zijn pure essentie: tanks die auto’s verpletteren, mitrailleurgeschal komende uit elke opening, etc.

De geanimeerde stijl - die nu en dan echoot naar de stijl van een comic - laat hem toe om die gruwel nog krachtiger te tonen, op een manier tot nog toe ongezien. Zelfs de Japanse animatieklassieker ‘Grave Of The Fireflies’ kan niet tippen aan het nochtans met beperkt budget bekostigd project van Folman, die film echter niet alleen als een beeldende kunst ziet, maar ook als een therapeutische. Dit is namelijk zijn verhaal, zijn geschiedenis, zijn (herwonnen en hergeschikte) herinnering en zijn poging om af te rekenen met de demonen die hun sporen voor altijd zullen nalaten. Enig minpunt: de boodschap van Folman dreigt af en toe te verdrinken in de grafisch verpletterende vormgeving waarin hij ze presenteert. Niettemin vernieuwende cinema.

Extra’s (dvd): kwaliteit boven kwantiteit, want met amper twee extra’s lijkt het karig uit te vallen, maar de waarde ervan is wel subliem. Het interview met Ari Folman is interessant, maar het boeiendste is toch de making of, al is die enkel in het Engels ondertiteld.

Peter Janssens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray