Wie niet bestand is tegen vrouwenfilms loopt best in een wijde boog omheen ‘Julie & Julia’, want Nora Ephron - de cineaste van zwijmelaars als ‘Sleepless In Seattle’ en ‘You’ve Got Mail’ - haalde haar melo-mosterd niet bij één, maar bij twee waar gebeurde oestrogeenverhalen tegelijkertijd! Hoe die twee zich tot elkaar verhouden, kom je te weten in deze twee uur durende tussen evenveel tijdlagen switchende feministische dramedy, waarin de femmes indépendents uit de titel elk op hun eigen manier aan de grauwe middenmoot ontsnappen.
Zo zien we hoe Julia Child (Meryl Streep) een paar jaar na het einde van Wereldoorlog Twee (in 1949 om precies te zijn) samen met haar man Paul (Stanley Tucci) in Parijs resideert omdat die laatste daar voor z’n job heen moet. Als fervente fijnproefster voelt Julia zich daar meteen thuis (zie haar haast een orgasme krijgen na het proeven van een lokale delicatesse) en niet goed wetend wat ze met haar leven moet aanvangen, besluit ze zich voluit op haar passie te storten. Ze volgt kookles en voor ze het beseft, staat ze mee aan de wieg van de bestseller ‘Mastering The Art Of French Cooking’.
Drieënvijftig jaar later stelt Julie Powell (Amy Adams), een vroegere schrijfster in spé die als dertiger evenwel haar plannen om ooit nog een roman te publiceren in de vriezer heeft gestoken, zich als doel om alle recepten uit dat boek - dat zijn er zomaar eventjes 524, alsjeblieft! - op één jaar tijd te koken en haar bevindingen, tips en gevoelens daarbij in een blog te gieten. Dat internetdagboek wordt een grote hit, waardoor ze haar jeugddroom alsnog in vervulling ziet gaan: in 2005 krijgt ze immers de kans om haar blogverhaal in boekvorm te publiceren.
Ephron is vooral geïnteresseerd in de ontstaansgeschiedenis van beide boeken, maar daaruit valt niet zo veel spankracht te halen. Julie zou zich nooit die missie stellen mocht Julia’s boek niet gepubliceerd geraakt zijn, terwijl deze film geeneens het daglicht zou gezien hebben als de blogster haar avonturen niet tot het einde had volgehouden. Het is intrinsiek aan ware vertellingen dat je weet hoe ze aflopen, dus kleed je die het best aan met een kijkje in het (minder bekende) leven van de personages. Op twee uur tijd hebben we echter nog steeds geen idee wie zowel Julia als Julie waren.
In Amerika is Julia Child wellicht een legende, maar wij hadden nog nooit van haar gehoord. Gelet op de manier waarop Meryl Streep ze vertolkt, kan het niet anders of ze moet talloze parallellen vertoond hebben met ‘Keeping Up Appearances’-karakter Hyacinth Bucket. De 15-voudig Oscargenomineerde actrice flirt geregeld met de grens der overacting en stelt daarbij vooral het geduld van de kijker op de proef (om nog maar te zwijgen van het Engels met Franse tongval waarvan ze zich bedient). Als Julie doet Adams het beter en weet ze haar oninteressante personage warempel nog charmant te maken.
‘Julie & Julia’ blijft zo braafjes binnen de lijntjes van voorspelbare vrouwencinema dat je Nora Ephron een cursus scenarioschrijven cadeau wil doen (er moet beslist ergens een boek bestaan met ‘Mastering The Art Of Movie Writing’ als titel). Zonde dus ook dat een film die over de edele kunst van het koken gaat gebaseerd is op zulks flets script. Het eten was zonder twijfel beter gekruid. Want toegegeven, de boeuf bourguignon op z’n Julia Child’s zag er zonder meer exquise uit, om duimen en vingers bij af te likken. Wat jammer genoeg niet van de film in zijn geheel kan gezegd worden.