Zoeken

Frontière(s)

  • Cinevision.be/nl quoteert Frontière(s) met een 3/5
  • Regisseur: Xavier Gens
  • Cast: Karina Testa, Samuel Le Bihan, Estelle Lefebure
  • Genre: Horror
  • Duur: 108 minuten
  • Releasedatum DVD: 01-02-2010
  • Distributeur DVD: Filmfreak Distributie
Bekijk de cover van de film "Frontière(s)"

Onze eerste kennismaking met Xavier Gens was er eentje in mineur. De Franse filmmaker bestormde onze contreien reeds in 2007 met ‘Hitman’, een futloze videospelverfilming in onversneden ‘Bourne’-stijl. Dat betrof zijn tweede film en zoals veel van zijn collega’s werd hij meteen slachtoffer van het Amerikaanse studiosysteem. Europese regisseurs rijven wel vaker een belangrijk contract binnen in het land van hoop en dromen, maar worden daar dan na een bewogen periode vol - zo luidt het wel eens in officiële versies - creatieve meningsverschillen aan de kant geschoven bij de eindmontage.

Anno 2010 krijgen we in onze contreien pas Gens  debuutfilm te zien, een ultrastrakke horrorthriller die ons dwingt op onze woorden over de Franse cinenast terug te komen. We zagen in de man, die in de jaren negentig second unit director was van een boel Van Damme-films (niet meteen films om op je visitekaartje te zetten), immers niet meteen het grote wonderkind, maar met ‘Frontière(s)’ toont hij dat hij wel degelijk over een heel pak talent beschikt. Talent dat met tonnen bravoure door Hollywood opgepikt (getuige daarvan ‘Hitman’), maar meteen ook in de kiem gesmoord werd. Alsof ze daar al niet voldoende genrefilmers voor het grijpen hebben.

In ‘Frontière(s)’ volgen we een groepje jonge bankrovers, die vanuit Parijs richting Amsterdam vluchten. Onderweg houden ze halt in een motelletje aan de Franse grens. Hun trip transformeert echter in een ware hel als blijkt dat ze ten prooi zijn gevallen van een neonazistische familie, die de motelbezoekers molesteert en vervolgens in mootjes hakt. De pater familias is een ex-nazi, die zich opwerpt als een Dr. Mengele van de 21ste eeuw (geef hem een kniptang en geen achillespees is nog veilig) en leeft volgens de mantra’s uit Wereldoorlog II (hoor hem ”Arbeit macht frei!” schreeuwen!).

‘Frontière(s)’, met een staalharde en vrouwonvriendelijke rol voor Samuel Le Bihan, vertoont structureel een pak overeenkomsten met horrortraditionals als ‘The Hills Have Eyes’ en ‘The Texas Chainsaw Massacre’, met het verschil dat de gemuteerde griezels uit die klassiekers plaats hebben geruimd voor een stelletje neonazi’s, zij het met een te vergelijken honger naar bloed. Dat levert zeker en vast een intrigerende en vooral ook meer originele aanpak op, die meteen ook Gens’ dubbele bedoeling blootlegt.

Zo wil die enerzijds immers een nagelbijtend spannende en ongemeen gore genreshocker draaien (missie geslaagd, daar kan je niet op afdingen!), maar anderzijds tracht hij ook een belangrijke politieke boodschap in zijn verhaal te smokkelen, namelijk een metafoor over de bikkelharde strijd die Frankrijk voert tegen het oprukkende extreemrechts. Maar, zo toont ons toch het uit het lood slaande einde, er is nog hoop voor Franrijk. Net zoals dit bloedstollend potje gruwelcinema bewijst dat er nog hoop is voor Xavier Gens. Zolang die maar in eigen land blijft. ‘Frontière(s)’ is een must voor al wie zich liefhebber van het horrorgenre noemt.

Peter Janssens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray