Zoeken

A Single Man (Blu-ray)

  • Cinevision.be/nl quoteert A Single Man (Blu-ray) met een 4/5
  • Regisseur: Tom Ford
  • Cast: Colin Firth, Julianne Moore, Matthew Goode, Nicholas Hoult
  • Genre: Drama
  • Duur: 101 minuten
  • Releasedatum Blu-ray: 27-10-2010
  • Distributeur Blu-ray: Twin Pics
Bekijk de cover van de film "A Single Man (Blu-ray)"

“Just get through the goddamn day”, fluistert universiteitsprofessor George Falconer zich voor een allerlaatste keer toe aan het begin van ‘A Single Man’, gedecideerd er die dag voorgoed een eind aan te maken. Sinds z’n levenspartner Jim enkele maanden eerder het leven liet bij een auto-ongeluk ziet hij de zin van het leven niet meer in. Voor wie staat hij ’s morgens op? Voor wie kleedt hij zich zo netjes?

Colin Firth geeft op sublieme wijze gestalte aan dit wandelende gebroken hart, dat elke dag hetzelfde rolletje speelt dat van hem verwacht wordt. Maar het leven gaat niet gewoon door. Voormalig Gucci-topman en debuterend filmmaker Tom Ford gunt de kijker inkijk in wat de laatste dag van deze getroffen ziel lijkt te worden. Falconer neemt op subtiele wijze afscheid van alles en iedereen. Voor hij naar het werk vertrekt, bedankt hij zijn huishoudster (en stiekem verstopt hij wat cash tussen het brood dat ze de volgende ochtend in de koelkast zal vinden). Met een loverboy die zijn pad kruist, geniet hij van zijn laatste sigaret (Jim hield er niet van dat hij rookte en dus zwoer-ie dat zestien jaar geleden af). Op school mijmert hij over het leven als ultieme poging om toch eenmaal tot zijn studenten door te dringen. En met succes in het geval van Kenny (Nicholas Hoult uit ‘About A Boy’), een getergde adolescent die zich tot Falconer aangetrokken voelt.

Van iemand die het gros van zijn tijd bezig is met esthetiek mag je verwachten dat zijn regiedebuut er visueel onberispelijk uitziet. ‘A Single Man’ speelt zich af in het jaar 1962 en Ford weet het tijdsbeeld prachtig te evoceren: de vintage auto’s die het straatbeeld kleuren, de kostuums en haartooi van de karakters, etc. Tevens experimenteert Ford, die nauwelijks financiering vond voor dit project en daarom in de eigen geldbuidel tastte, met het gebruik van slowmotion en kleurenpaletten die tevens de gemoedstoestand van het hoofdkarakter weergeven. Wie stelt dat ‘A Single Man’ oogt als een anderhalf uur durende (mode)reclame heeft niet helemaal ongelijk.

Maar toch heb je nooit het gevoel dat plotsklaps George Clooney vanachter het Nespresso-apparaat tevoorschijn kan komen. Ondanks de hypergestileerde aanpak gaat er onder die oppervlakkige, doch bloedmooie enscenering een kloppend hart schuil dat ook dat van de kijker zal beroeren. Dé reden: het hartverscheurende optreden van romcom-boegbeeld Colin Firth (‘Bridget Jones’s Diary’ en andere), hier opgevoerd als een erudiete mix van Marcello Mastroianni en Michael Caine. De acteerhoogtepunten zijn dan ook legio. Het moment waarop hij - in één van de vele flashbacks die Falconers hartenpijnen zichtbaar blootleggen - per telefoon te horen krijgt dat zijn geliefde om het leven is gekomen, gaat recht door merg en been én bewijst waarom hij en niet Clooney, Freeman of Bridges dit jaar de Oscar verdiende. In een onterecht voor prijzenregens genegeerde bijrol schittert ook Julianne Moore.

Eindbilan: het verhaal dat Ford en Firth tot leven wekken, is dan wel niet nieuw, maar de bijzondere visuele stijl en het doorleefde spel maken er zowel een vormelijk als emotioneel hoogstandje van. Een film over het nastreven van eeuwige liefde en het afscheid nemen daarvan, die de emoties van zijn karakters heel erg voelbaar maakt. “A world with no time for sentiment is not a world that I want to live in”, aldus Falconer. En gelijk heeft hij.

Peter Janssens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray