Zoeken

Adoration

  • Cinevision.be/nl quoteert Adoration met een 3/5
  • Regisseur: Atom Egoyan
  • Cast: Devon Bostick, Scott Speedman, Arsinée Khanjian
  • Genre: Drama
  • Duur: 101 minuten
  • Releasedatum DVD: 15-04-2010
  • Distributeur DVD: Paradiso HE
Bekijk de cover van de film "Adoration"

Toegankelijke films zal Atom Egoyan wellicht nooit maken. Z’n vorige, het puike ‘Where The Truth Lies’, kwam het dichtst in de buurt van een traditionele thriller, maar zelfs daarin kwamen zijn geijkte thema’s om het hoekje loeren: een (zelfs voor de kijker) goed bewaard geheim en een personage (of meerdere) dat worstelt met een ingrijpende gebeurtenis in zijn of haar verleden. Die twee leidmotieven lopen als rode draden doorheen zijn palmares, en derhalve is het niet verwonderlijk dat ze ook in ‘Adoration’ centraal staan.

Egoyan voert in dit complex relaas drie sleutelpersonages op: Sabine (Egoyans real-life echtgenote Arsinée Khanjian die reeds in bijna al z’n films te zien was), een lerares Frans die haar studenten de opdracht geeft om een op ware feiten berustend nieuwsbericht over een terrorist die een bom verstopt in de bagage van zijn zwangere vriendin te vertalen. Simon (Devon Bostick), één van haar studenten die de oefening op een bevreemdende wijze naar zich toetrekt en ze ombuigt tot een dramatische expressieoefening. En Tom (Scott Speedman), de oom van Simon die jaren geleden het voogdijschap over zijn jonge neef kreeg omdat zijn zus en haar man - Simons ouders - om het leven kwamen in een auto-ongeluk.

Egoyan speelt deze drie karakters tegenover elkaar uit in een film waarin niets is wat het lijkt. Vanaf de start wordt de kijker steeds gedwongen zich de vraag te stellen of wat hij ziet werkelijkheid is of fantasie. In z’n pure essentie is ‘Adoration’ een coming of age-verhaal over een jonge adolescent die op zoek is naar zichzelf, zijn achtergrond en die van zijn ouders. De gecompliceerde manier waarop de Egyptische regisseur-scenarist dit verhaal vertelt, maakt het de kijker echter niet zo makkelijk om betrokken te raken bij zijn lot en zijn zoektocht naar de waarheid - al kan je moeilijk ontkennen dat ze niet fascineert.

Bij die zoektocht kaart Egoyan dus beslist een aantal interessante culturele dilemma’s aan, maar hij doet dat op zulke prekerige, uitleggerige wijze dat hij finaal z’n doel een beetje voorbijschiet. Het debat voltrekt zich volledig op het scherm en staat de kijker nauwelijks toe om zelf mee te denken. Vreemd toch voor een regisseur die tegelijk diezelfde kijker tot het einde toe laat puzzelen over de precieze rol van één van de personages, uiteindelijk verpakt als een twist die veel minder indruk maakt dan Egoyan duidelijk had gehoopt (de fraaie soundtrack van Michael Danna mag eventjes nog prominenter op de voorgrond treden).

Toch weet het net voldoende te fascineren om de (zichzelf openstellende) kijker zoet te houden. Niet in het minst is dat toe te schrijven aan het fenomenale acteerwerk van de voltallige cast. Nieuwkomer Devon Bostick is uitstekend en zelfs ‘Underworld’-B-acteur Scott Speedman bewijst meer in zijn mars te hebben dan foute weerwolfvampiers neer te poten. Net zoals z’n voorganger verpakt de regisseur het bovendien als een mysteriethriller, en dat blijkt een goeie keuze om de spanningsboog twee uur lang min of meer strak te houden. Zelfs al blijft de emotionele betrokkenheid uit. Intrigerend, goed geacteerd en - voor de die hard fans - vintage Egoyan dus, maar hij zal er niet bij iedereen evenveel adoratie mee losweken.

Peter Janssens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray