Zoeken

Paris Nous Appartient

  • Cinevision.be/nl quoteert Paris Nous Appartient met een 2/5
  • Regisseur: Jacques Rivette
  • Cast: Betty Schneider, Giani Esposito, Françoise Prévost
  • Genre: Drama
  • Duur: 135 minuten
  • Releasedatum DVD: 27-04-2010
  • Distributeur DVD: Lumière
Bekijk de cover van de film "Paris Nous Appartient"

Nouvelle Vague-films zijn - oh, cinefiele heiligschennis - meestal geen voer dat je achterover slaat met de voeten op de salontafel en versnaperingen binnen handbereik. Deze Franse stroming staat immers garant voor experimentele, grensverleggende cinema waarvoor je als kijker best alle hersencellen activeert. Niets is minder waar bij ‘Paris Nous Appartient’, het in 1961 uitgebrachte regiedebuut van Jacques Rivette. Een debuut dat Rivettes reputatie van minst commerciële Nouvelle Vague-filmer alvast geen oneer aandoet. Zo regisseerde hij in 1971 ‘Out 1’ dat afklokte op twaalf uur en veertig minuten, maar uiteindelijk ook in een ‘korte’ versie van 4 uur werd uitgebracht.

Technisch gezien kan ‘Paris Nous Appartient’ gezien worden als de allereerste Nouvelle Vague-film daar de opnames al in 1957 van start gingen. De film ging uiteindelijk pas in première na de successen van François Truffaut (‘Les 400 Cent Coups’) en Jean-Luc Godard (‘A Bout De Souffle’). Rivette was, net als Godard, Truffaut, Eric Rohmer en Claude Chabrol, een voormalig filmrecensent bij het toonaangevend tijdschrift ‘Cahiers Du Cinema’. Zijn spitsbroeders sprongen hem zelfs financieel bij tijdens de opnames die drie jaar in beslag zouden nemen. Een commercieel succes werd ‘Paris Nous Appartient’ niet en ook vandaag staat de prent nog in de schaduw van de andere genredefiniërende titels, al wordt hij door de filmhistorische waarde wel beschouwd als een must voor Nouvelle Vague-aficionado’s.

Rivettes debuut laat zich niet in een hokje opsluiten. Het is een tijdsbeeld dat laat zien hoe jeugdige idealisten anno 1957 in Parijs de wereld bekeken. Tegelijkertijd is het een raadselachtig thrillerdrama opgebouwd rond de vermeende zelfmoord van een Spaans muzikant, gekoppeld aan de paranoia die destijds Parijs (en de rest van de wereld) in de greep van de koude oorlog hield. Zelfs de communistenjacht van senator McCarthy sluipt als een verraderlijke adder doorheen het scenariogras.

Centraal staat de Engelse literatuurstuderende Anne (Betty Schneider) die kennismaakt met een groep zelfverklaarde intellectuelen die Shakespeares toneelstuk ‘Pericles’ opvoeren. Ze raakt geïntrigeerd door de verdwijning/dood van de Spaanse gitarist die de vriend was van de Amerikaanse Terry (Françoise Prévost). Terry is ook de ex van de verbannen auteur Phillip Kaufman (Daniel Crohem), die Anne waarschuwt dat iedereen in zijn omgeving in de gaten wordt gehouden door een geheimzinnige organisatie. Wanneer ook Annes buurvrouw spoorloos verdwijnt, vermoedt ze dat de twee zaken gerelateerd zijn, en gaat ze op onderzoek uit...

De synopsis zijn niet zou misstaan in een politieke thriller van pakweg Alan J. Pakula, maar dat is slechts schijn. Rivette blijft vooral (te) elitair steken in de psyche van zijn personages en hun intellectuele, vaak snobistische omgeving. Het resultaat heeft meer weg van een tijdsgebonden freeze frame dan van een film die vandaag nog steek houdt, waardoor het moeilijk is om ‘Paris Nous Appartient’ los te koppelen van de tijd waarin hij is gemaakt of van de (beperkte) doelgroep waarvoor hij was bestemd. Eerder een curiosum dan een bonafide klassieker dus, al intrigeert het resultaat nog steeds door de labyrintische, welhaast dromerige manier waarop de Franse hoofdstad in hypnotiserend zwart-wit in beeld is gebracht.

Simon Couwens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray