“You’re changing that boy’s life”, zegt één van de posh vriendinnen van Leigh Anne Tuohy (Sandra Bullock) wanneer die laatste een kansarme zwarte jongen (zeg gerust: kolos) in huis heeft gehaald met het doel ‘m een betere toekomst te bezorgen. “No”, antwoordt Leigh Anne, “He’s changing mine!” Wie goed doet, goed ontmoet: ziedaar de niet erg subtiele boodschap van het (sport)drama ‘The Blind Side’, een op en top Amerikaans verhaal dat romcom koningin Sandra Bullock onverwachts haar eerste Oscar(nominatie) opleverde.
De comédienne uit ‘The Proposal’ en ‘All About Steve’ (de prent waarvoor ze de avond voor het Oscargala een Razzie in de wacht sleepte) zet een overtuigende prestatie neer als rijke, goedbedoelende huismoeder in een film die nergens het niveau van zijn hoofdactrice weet te evenaren. Vergelijk het gerust met het gouden beeldje dat Julia Roberts won voor haar verbluffende rol in ‘Erin Brockovich’; de film zelf hinkte eveneens achterop. Maar dat is niet het enige raakpunt tussen beide films/actrices. Allebei worden ze vooral geroemd vanwege hun komische timing en romantische uitstraling (iets wat ze reeds afdoende demonstreerden in de box office toppers die hun palmares sieren), hebben ze een ‘ideale schoondochter’-uitstraling én wonnen ze het felbegeerde bladgoud van Hollywood voor een rol waarin ze hun imago even aan de kant schoven.
Met haar blonde lokken en diepzuiders accent heeft het optreden van La Bullock in ‘The Blind Side’ dan ook iets Oscargeils. Net zoals de film. Inspirerende vertelsels als dit waarin de heilzaamheid van de Amerikaanse droom gelauwerd wordt, gaan er bij de puriteinse Academy in als zoete koek. Laat je dus zeker niet vangen aan de nominatie die de film in de tot tien kanshebbers uitgebreide hoofdcategorie veroverde: dit dertien-in-een-dozijn-drama overstijgt met moeite de sentimentele middenmoot. Regisseur John Lee Hancock weet de clichés nauwelijks te omzeilen, van binding met de personages is geen sprake en de hoge voorspelbaarheid zuigt elk beetje pseudospankracht even snel weer weg.
‘The Blind Side’ leunt echter volledig op het op ware feiten gebaseerde verhaal, dat de prent ontleende van het gelijknamige boek van Michael Lewis. En toegegeven, op een zeker niveau charmeert het relaas van de goed van de tongriem gesneden Leigh Anne die de zwarte Michael Oher uit de slums van Memphis weghaalt, hem een nieuwe thuis bezorgt, een goede opleiding laat genieten en uiteindelijk een profcontract regelt wel. Maar echt verrassen doet het allemaal niet. Wél sterk is de 25-jarige Quinton Aaron, die er knap in slaagt van Michael een geloofwaardig karakter te maken. En de immer solide Kathy Bates is tevens goed op dreef in een bijrol als diens privélerares. Maar vanonder de schaduw van de meer dan terecht bekroonde Bullock raken ze evenwel niet vandaan.
Eindbilan: er is een reden dat ‘The Blind Side’ in onze contreien het witte doek niet haalde en zijn première enkele maanden terug op Video on Demand beleefde. De football-sportthematiek doet maar weinig harten sneller slaan én bovendien zitten de door en door Amerikaanse familiewaarden zó doorheen het niet weinig melige scenario verweven dat elke Europeaan die met z’n twee voeten op de grond staat ‘The Blind Side’ veeleer met getrokken messen dan met open armen zal onthalen. Edoch, helemaal terecht is dat niet. Al is het maar omdat je dan Bullocks beste vertolking to date misloopt.
Extra’s (Blu-ray): het waar gebeurde verhaal dat in de film niet altijd even opwindend ontvouwd wordt, is wel een bron om interessant bonusmateriaal op in te haken, zo blijkt vlug. Zo bevindt er zich op de Blu-ray-uitgave een zeldzaam interview met de echte Michael Oher, de huidige American Football-prof (nog steeds maar 24 jaar) over wiens leven ‘The Blind Side’ gaat. Verder zijn we getuige van een gesprek tussen Leigh Anne Tuohy (de echte) en Sandra Bullock (de actrice die haar speelt) én tussen regisseur/scribent John Lee Hancock en bronauteur Michael Lewis. En dan is er nog de levenswandel van rijzende ster Quentin Aaron, die veel overeenkomsten vertoont met de sportheld waaraan hij gestalte geeft.