Zoeken

Nine (Blu-ray)

  • Cinevision.be/nl quoteert Nine (Blu-ray) met een 3/5
  • Regisseur: Rob Marshall
  • Cast: Daniel Day-Lewis, Kate Hudson, Marion Cotillard, Penélope Cruz
  • Genre: Musical
  • Duur: 118 minuten
  • Releasedatum Blu-ray: 15-07-2010
  • Distributeur Blu-ray: Paradiso HE
Bekijk de cover van de film "Nine (Blu-ray)"

Kreeg Rob Marshall, duidelijk een aanhanger van de ouderwetse glamour en grandeur die Hollywood in de jaren ‘50 en ‘60 uitstraalde (zie zowel de musical ‘Chicago’ als het romantisch oorlogsepos ‘Memoirs Of A Geisha’), met zijn vorige producties veel te veel lof toegezwaaid, dan verdient de voormalige theatercineast met diens derde wapenfeit achter de camera net meer waardering. Want ook al heeft een op Fellini’s classic ‘8½’ gebaseerde musical - in navolging van de met 5 Tony Awards bekroonde Broadway-show - alle schijn van heiligschennis, het eindresultaat is best te pruimen.

En dat mag gerust een mirakel heten, want nodeloos om stellen is dat Rob Marshall de dubbele bodems van het Italiaanse maestrostuk niet naar zijn meer oppervlakkige muzikale remake heeft weten te vertalen. Maar enkel een kniesoor die daarover valt. Je hoeft de maker van ‘Chicago’ namelijk niet uit te leggen hoe je een musical ensceneert: hij weet exact waar welke accenten te leggen. Met als gevolg een prent die zich veeleer op de zintuigen dan op het verstand richt. Marshall begrijpt dat een goeie musical staat of valt met de keuze van de songs. ‘My Fair Lady’, ‘The Sound Of Music’, ‘Fame’, ‘Moulin Rouge!’: hoeveel van deze moesten het van hun scenario hebben? Correct, geen enkele. Het zijn de liedjes die bijblijven, en dat is bij ‘Nine’ net zozeer het geval.

Toegegeven, dit met diverse muzikale intermezzo’s opgesmukte verhaal van een met writer’s block worstelende filmmaker, Guido Contini (acteericoon Daniel Day-Lewis meet zich een stereotiepe Italiaanse tongval aan), die na twee flops dringend nood heeft aan een nieuwe hit bereikt niet hetzelfde instant-classic status van voornoemde genrevaandeldragers, maar met catchy songs als ‘Be Italian’ (The Black Eyed Peas-zangeres Fergie mag de longen wijd openzetten voor deze absolute showstopper) en ‘Cinema Italiano’ (het lied met het allermeeste schwung, erg overtuigend gebracht door Kate Hudson) zit het op muzikaal vlak zeker snor.

Marshalls bühneverleden laat zich niettemin ook minder rooskleurig voelen. Net als bij ‘Chicago’ spelen de gezongen passages zich af in de verbeelding van de hoofdfiguur en dat resulteert in statische optredens, alle tegen de achtergrond van een (bijna) lege studioloods. Een logische locatie wanneer het hoofdpersonage als beroep cineast is, maar veel dynamiek brengt het niet met zich mee. Toch ziet ‘Nine’ er vormelijk meer dan oké uit. Het verhaal speelt in het Rome van de jaren ’60, toen de Cinecittàstudio the place to be was en filmmaken een professie was dat in één adem met glitter en glamour uitgesproken werd. Die sfeer ademt de prent twee uur lang uit: niet verwonderlijk wanneer je verhaal gesitueerd is middenin het kloppende hart van de filmbusiness.

Glamour vind je ook terug bij de cast. Daniel Day-Lewis staat wederom geweldig intens te wezen in een rol die perfect aansluit bij de naargeestige karakters die de schoonzoon van Arthur Miller gewoonlijk neerpoot. Het klatergoud komt evenwel nog meer van de vele vrouwen naar wie Day-Lewis/Guido z’n gedachten laat afdwalen: zijn maîtresse (Penélope Cruz), zijn vrouw (Marion Cotillard), de hoofdactrice van zijn volgende film (Nicole Kidman), z’n couturier (Judi Dench), een reportster die hij op een persconferentie tegen het lijf loopt (Kate Hudson), zijn overleden moeder (Sophia Loren) en een vrouw van lichte zeden die Contini zich nog herinnert uit z’n kindertijd (Fergie) - stuk voor stuk vertolkt door diva’s die ‘pakken’ op het witte doek.

Peter Janssens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray