Zoeken

And Then Came Lola

  • Cinevision.be/nl quoteert And Then Came Lola met een 2/5
  • Regisseurs: Ellen Seidler, Megan Siler
  • Cast: Ashleigh Sumner, Jill Bennet, Cathy De Buono
  • Genre: Drama
  • Duur: 67 minuten
  • Releasedatum DVD: 15-07-2010
  • Distributeur DVD: Homescreen
Bekijk de cover van de film "And Then Came Lola"

Toegegeven, wie een film op de hoes kan verkopen met de zin ‘The hottest lesbian cast ever’ is marketinggewijs op zijn minst goed bezig. Als je die tagline koppelt aan een aantrekkelijke foto van drie stoeiende meiden uitgedost in strakke witte onderhemdjes, dan is de kans op een geprikkelde (m/v) nieuwsgierigheid immers zo goed als zeker aan de hoge kant.
 
Weet evenwel dat ‘And Then Came Lola’ geen vies filmpje is dat is voorbehouden voor het   x(xx)-rek. Het resultaat is helemaal niet zo pikant als de publiciteitsmolen laat uitschijnen: om een blote borst of bil te bespeuren heb je al een verrekijker met zoomfunctie nodig. Om flirtende vrouwen en ronkende vibrators te zien dan weer niet. Want ja, de romantisch-erotische leefwereld van lesbiennes komt uitgebreid aan bod. Op zich geen verrassing daar zowel de producenten, regisseuses als de cast allemaal lesbiennes zijn.

Het valt niet echt te verloochenen dat de initiatiefnemende dames met deze film een lans willen breken voor de holebi-gemeenschap. Met het idee van een op de maat van holebi’s geknipte relatiekomedie is uiteraard niks mis, maar de vraag is of deze film zich niet zelf in een nichehoekje drumt. Hollywood heeft zich immers al een tijd geout: zozeer dat er ook in breed mikkende commerciële films als ‘Valentine’s Day’ plaats is voor een homoseksueel personage. En homoseksueel Alan Ball schrikt er ook niet voor terug om zijn HBO-series te bevolken met holebi-issues en -personages. En dan hebben we het nog niet over de mainstream holebi-reeks ‘The L-word’ gehad.

Al is de echte vraag natuurlijk of ‘And Then Came Lola’ entertainend genoeg is voor gelijk wie van welke geaardheid dan ook. Want of je nu twee vrouwen ziet kibbelen in hun relatie of een man en een vrouw, op zich verschilt de grondlaag niets. Die conclusie wordt nog frappanter als je ziet dat regisseuses Ellen Seidler en Megan Siler een heterogegeven herkneden. ‘And Then Came Lola’ is immers niet veel meer dan een variatie op Tom Tykwers cultfavoriet ‘Lola Rennt’. Zelfs de animatietussendoortjes zijn van de partij. De Lola van dienst (Ashleigh Sumner) moet ditmaal niet racen tegen de klok om het leven van haar vriend te redden, maar om een paar foto’s af te geven zodat ze op goede voet komt te staan met haar kersverse vriendin (Jill Bennet). Een nogal magere trekhaak om drie keer naar een lopende Lola te kijken. En daar knelt meteen ook de hoge hak. Op zich is het best een grappig idee om het gegeven van ‘Lola Rennt’ om te kneden tot een relatiekomedie, maar er wordt substantieels niet echt iets mee aangevangen. Echt grappig wordt het nooit, de flitsende montage die Lola’s loopwedstrijd moet opkalefateren is een goedkope gimmick en de beelden van San Francisco blijken wel gefilmd door een toerist met een camcorder.

Al moet je natuurlijk geen appelen met peren vergelijken: ‘And Then Came Lola’ is in de eerste plaats een met weinig financiële middelen gemaakte enthousiaste lesboliefdesbrief die zich eerder laat bekijken als een lange kortfilm (na een uur kan je de schijf alweer uit de lader halen) dan als een volwaardige langspeelprent. Dus het is nogal wiedes dat de mindere punten zich niet zomaar eenvoudig laten wegvlakken. Maar toch: een sterker onderbouwde reden om Lola drie keer door San Francisco te laten rennen had al geholpen om deze film meer substantie gegeven. Een bank vooruit voor de dames Seidler en Siler zit er niet in, als ze echter trouw zijn aan hun eigen aard dan zullen ze met de troostende kus van de juf best wel in hun nopjes zijn.

Simon Couwens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray