Zoeken

Vincere

  • Cinevision.be/nl quoteert Vincere met een 2/5
  • Regisseur: Marco Bellocchio
  • Cast: Giovanna Mezzogiorno, Filippo Timi, Michela Cescon
  • Genre: Drama
  • Duur: 118 minuten
  • Releasedatum DVD: 14-09-2010
  • Distributeur DVD: Homescreen
Bekijk de cover van de film "Vincere"

Leugens. Zo omschreef Alessandra Mussolini, de kleindochter van de Italiaanse dictator, ‘Vincere’. In deze prent van veteraan Marco Bellocchio (van prijswinnende pareltjes à la ‘Amore E Rabbio’, ‘Salto Nel Vuoto’ et tutti quanti) wordt het ware verhaal van Ida Dalser uit de doeken gedaan, één van Mussolini’s liefjes die ‘m zelfs een kind schonk. Ondanks de authentieke documenten waarop de makers deze film fundeerden, wil de erfgename van de gewezen fascist én nichtje van diva Sophia Loren er niet van weten. Volgens Alessandra werpt deze internationaal geroemde productie alleen maar een smet op de nalatenschap van haar grootvader en heeft hij nooit een affaire met het hoofdpersonage gehad, laat staan een bastaardzoon. Alsof dit verhaal de figuur Benito Mussolini plotseling in een slecht daglicht plaatst.

‘Vincere’ gaat bovendien niet écht over de Italiaanse leider of zijn politieke ideologieën, maar richt de lens geheel op Ida (Giovanna Mezzogiorno), die vanaf het moment dat ze de toekomstige politieke leider voor het eerst tegen het lijf loopt smoorverliefd is. Hij blijkt voor haar ook wel oog te hebben en derhalve duurt het niet lang vooraleer ze trouwen (en Ida in verwachting is). WOI rukt hen uit elkaar en wanneer ze haar geliefde enkele jaren later weer tegen het lijf loopt, blijkt hij onderhand getrouwd te zijn met een ander. Wanneer Ida schreeuwt om gerechtigheid laat Mussolini haar interneren, zonder dat ze haar zoon nog terug ziet.

Bij het verbeelden van dit relaas verslikt Bellocchio zich geregeld in misplaatste pathos, al mag dat geen verbazing opwekken. Benito Mussolini heeft er zich destijds immers ook aan mispakt. Tijdens de eerste helft lijkt de Italiaanse filmer tevens te vergeten dat z’n film in feite over Ida gaat. Het gebrek aan een duidelijke focus (historische journaalbeelden worden afgewisseld met gefilmd materiaal) bezorgt ‘Vincere’ een chaotisch voorkomen. Daar alles gedrenkt is in overdrijving, raak je daarnaast moeilijk bij de feiten betrokken.

Het tweede deel is een pak beter, maar het verdronken kalf is niet meer te reanimeren. Al doet het niets af van de vertolking van Giovanna Mezzogiorno, die de doorzetting van Ida Dalser uitstekend weergeeft. Het verhaal valt misschien een beetje stil (al ben je daar na de warrige aanloop allerminst rouwig om), maar de karakters komen eindelijk een beetje tot leven. Bellocchio wil geen stelling in het conflict innemen, maar gunt de getormenteerde Ida met deze film wel recht van antwoord. Toch laat ‘Vincere’ finaal te veel vragen onbeantwoord, waardoor een emotionele apotheose uitblijft. Ook het verouderingsproces van Ida (de prent overspant zo’n 25 jaar) is weinig geloofwaardig: terwijl haar zoon volwassen wordt, blijft Mezzogiorno er altijd min of meer hetzelfde uitzien (hoewel nog liever dat dan de schminkpartijen in ‘Love In The Time Of Cholera’, ook met Mezzogiorno). Het tijdsbeeld dat geschetst wordt, is wel accuraat, maar daarmee kruip je nog niet onder huid van de kijker.

‘Vincere’ brengt een boeiende, minder bekende bladzijde uit het leven van de vroeger als linkse reporter begonnen machiavellistische machtswellusteling aan het licht, maar doet dat op zulke onevenwichtige manier dat de film uiteindelijk zijn doel voorbij lijkt te schieten. Goeie vertolkingen (ook Filippo Timi is uitstekend als Mussolini) en een (vooral in de niet onaardige tweede helft) sterk neergezette hoofdfiguur kunnen het zaakje niet redden.

Peter Janssens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray