Zoeken

Baaria

  • Cinevision.be/nl quoteert Baaria met een 2/5
  • Regisseur: Giuseppe Tornatore
  • Cast: Francesco Scianna, Margareth Madé, Gaetano Aronica
  • Genre:
  • Duur: 144 minuten
  • Releasedatum DVD: 21-10-2010
  • Distributeur DVD: Paradiso HE
Bekijk de cover van de film "Baaria"

We vrezen dat Giuseppe Tornatore een cineast is met precies een meesterwerk in hem. Eentje dat hij inmiddels heeft geregisseerd. In 1988 om precies te zijn met ‘Nuovo Cinema Paradiso’, een machtige kroniek waarin hij de kracht van vriendschap, jeugdherinneringen én de magie van de cinema tot een ontroerend en beklijvend geheel kneedde.

Tornatore maakte daarna heel wat gelijkaardige (maar minder sterke) melancholische prenten (‘Stanno Tutti Bene’, ‘Malena’), vooraleer in 2006 voor een koerswijziging te kiezen met de thriller ‘La Sconosciuta’. Een pad dat hij alweer verlaat voor ‘Baaria’, een familie- en generatie-epos dat openlijk flirt met de grandeur van ‘Nuovo Cinema Paradiso’. Al leidt dat geflirt niet naar een even warme romance. Integendeel, gezien de ambitie en de grootschaligheid van deze prent, is het niet eens zo fout te stellen dat ‘Baaria’ de minste film is die Tornatore ooit heeft gemaakt.

Nochtans is dit de meest autobiografische prent uit Tornatores oeuvre. ‘Baaria’ is het plaatselijk dialect voor Bagheria, het stadje nabij Palermo waar de film zich afspeelt en waar Tornatore geboren is. Het verhaal draait rond drie generaties van de familie Torrenueva en begint tijdens de strijd tegen de fascistische troepen van Mussolini. De echte focus ligt op Peppino, die als kind herhaaldelijk zag hoe zijn vader Cicco werd uitgebuit door de plaatselijke grootgrondbezitters en boeren, en uitgroeit tot een van de boegbeelden van de communistische partij.

Tornatore wil heel veel vertellen in ‘Baaria’. De geschiedenis van een familie, een stad, een eiland, een natie. Familiale faits divers en politieke intriges springen haasje over, en de cineast slaagt er niet in om een boeiend evenwicht te vinden tussen hoofd- en bijzaak. Dat de gebeurtenissen gecondenseerd worden, is gezien de omvang van het scenario ergens te verklaren, al ben je als cineast toch niet goed bezig als je aan belangrijke verhaalingrediënten minder aandacht besteedt dan aan niets ter zake doende scènes waarin bijvoorbeeld jeugdig kattekwaad wordt getoond. Hoofd- en bijzaak lopen constant door elkaar, en lijken willekeurig en vaak op een ronduit slordige manier aan elkaar gelast. Ofwel had Tornatore niet veel zin om zich met de montage te moeien, ofwel is hij zijn mojo kwijt. Fragmentarische scènes vloeien zonder enig gevoel voor ritme en stijl over in andere, of faden om de haverklap out. Waardoor het wel lijkt alsof ‘Baaria’ nog een werk in uitvoering is dat per ongeluk door de distributeur is vrijgegeven. Zelfs Ennio Morricones soundtrack voelt derivatief en gekunsteld aan.

Nochtans ging Tornatore niet over een nacht ijs: hij bouwde zijn schijnbaar steeds in een zomerse gloed badende geboortedorp na in Tunesië en filmde op 122 locaties. Het scenario bevat ruim 150 personages en kwam tot leven met meer dan duizend digitale (achtergrond)effecten en meer dan drieduizend figuranten. Allemaal lovenswaardig, maar Tornatore had zijn crew beter ook uitgebreid met een betrouwbaardere montageploeg en een legertje extra scriptrevisoren. Wie Tornatore op zijn hoogtepunt wil zien, nestelt zich beter nog eens met ‘Nuovo Cinema Paradiso’ voor het haardvuur. Want dit te warrig ‘Baaria’ mist grotendeels het doel. Een eerder vermoeiende dan boeiende kijkervaring, en daar kunnen een handvol geslaagde (veelal komische) scènes weinig aan veranderen.

Simon Couwens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray