Zoeken

Rear Window

  • Cinevision.be/nl quoteert Rear Window met een 5/5
  • Regisseur: Alfred Hitchcock
  • Cast: James Stewart, Grace Kelly, Raymond Burr, Thelma Ritter
  • Genre: Thriller
  • Duur: 110 minuten
  • Releasedatum DVD: 17-02-2011
  • Distributeur DVD: Universal Pictures
Bekijk de cover van de film "Rear Window"

De scène met de hypocriete landbouwer in ‘The 39 Steps’, het moment waarop oom Charlie zich strategisch in het struikgewas opstelt in ‘Shadow Of A Doubt’, de legendarische douchesequentie in ‘Psycho’, de surveillanceopdracht in ‘Topaz’ – je moet al oogkleppen ophebben om niet te zien dat voyeurisme als Leitmotiv doorheen het oeuvre van Alfred Hitchcock kronkelt. De opsomming is dan ook lang niet volledig. Wie zoekt, zal in negen op de tien films van de master of suspense wel een verwijzing naar zijn geliefkoosde thema spotten. Met ‘Rear Window’ wijdde hij er in 1954 zelfs expliciet een film aan. En wat voor één.

Meer dan een halve eeuw oud heeft dit tijdloze én destijds revolutionaire meesterstuk nog niets aan kracht ingeboet en dient hij nog altijd als inspiratiebron voor menig filmstudent en beginnend regisseur. Hitchcock doet in deze slimme bespiedingsthriller immers veel meer dan zijn eigen lusten twee uur lang botvieren. Hij experimenteert volop met het medium film, tast subtiel de grenzen af en confronteert de toeschouwer met zijn eigen rol als voyeur.

De kijker kijkt namelijk letterlijk mee over de schouder van hoofdpersonage L.B. Jeffries (James Stewart), een proffotograaf die wegens een gebroken been toegewezen is aan zijn rolstoel en zijn snikhete appartement. De bezoekjes van zijn vriendin Lisa (een ravissante Grace Kelly) en verpleegster Stella (Thelma Ritter, immer op dreef) doen hem deugd, maar helpen hem niet tegen de verveling op de vele momenten dat hij alleen in zijn flat is. Gelukkig heeft hij zijn fotocamera nog. En een verrekijker. Daarmee dringt hij via zijn rear window onopgemerkt binnen in het leven van zijn overburen. Zonder het zelf te beseffen raakt L.B. verslaafd aan dat bespioneren. Wat aanvankelijk lijkt op een sociale satire ontaardt in een bloedstollende nagelbijter wanneer L.B. vermoedt dat één van zijn buren, de handelsreiziger Lars Thorwald (Raymond Burr), zijn invalide vrouw vermoord heeft.

Het is niet moeilijk om in ‘Rear Window’ een allegorie op de fantastische kracht van cinema te herkennen. Net zoals de filmkijker naar het scherm tuurt, staart Stewarts personage naar zijn buren – als een vorm van escapisme en verstrooiing, op zoek naar narratieve prikkels. Het perverse plezier waarmee Stewart alles gadeslaat, levert bovendien een bijzondere bijklank op in het huidige dotcomtijdperk, waarin privacy schijnbaar niets meer voorstelt. Ook visueel was Hitchock een vernieuwer. Zo liet hij voor de film een New Yorks appartementencomplex met binnenplaats nabouwen, anno 1954 de grootste overdekte set ooit. Wat de suspensemaestro daarmee aanvangt, is opium voor de ogen: in elke flat creëert hij een eigen intrige, zo splitscreen introducerend in commerciële cinema.

Woorden schieten met andere woorden tekort om dit meesterwerk – wat ons betreft het allerbeste wat Hitch ooit op pellicule vastlegde – eer aan te doen. Tegelijk zijn grappigste (de heerlijk lijzige James Stewart krijgt de kijker met zijn geinige mimiek zo op z’n hand) en spannendste (Grace Kelly die de flat van Raymond Burr binnen dringt, is een klassieker) prent is ‘Rear Window’ een tijdloze parel, die het bijna zestig jaar later nog altijd verdient om op zijn minst eenmaal per jaar uit de kast gehaald te worden. Elke reden daarvoor is goed. Zoals de release van deze knappe 2-discuitgave tjokvol nieuw bonusmateriaal. Een must-have voor elk zichzelf respecterend filmliefhebber.

Peter Janssens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray