Zoeken

Black Swan

  • Cinevision.be/nl quoteert Black Swan met een 3/5
  • Regisseur: Darren Aronofsky
  • Cast: Natalie Portman, Mila Kunis, Vincent Cassel, Barbara Hershey
  • Genre: Drama
  • Duur: 108 minuten
  • Releasedatum: 02-03-2011
  • Distributeur: 20th Century Fox
Bekijk de cover van de film "Black Swan"

Met een thriller (‘Pi’), een drugsdrama (‘Requiem For A Dream’), een sciencefictionprent (‘The Fountain’) en een sportkroniek (‘The Wrestler’) laat cineast Darren Aronofsky zich niet zomaar in een genrehokje plaatsen, maar toch vertonen al zijn films één constante. Het hoofdpersonage maakt telkens een psychologische, lichamelijke dan wel emotionele aftakeling door. Zo ook ‘Black Swan’-protagoniste Nina Sayers (Natalie Portman).

Ze is een ballerina bij een prestigieus balletgezelschap in New York. Haar leven staat volledig in het teken van dansen en wanneer artistiek directeur Thomas Leroy (Vincent Cassel) beslist om zijn primaballerina Beth (Winona Ryder) voor de hoofdrol in zijn nieuwste spektakel ‘Het Zwanenmeer’ opzij te schuiven ten voordele van Nina, ziet ze al haar werk beloond. Toch moet ze zich nog steeds blijven bewijzen. Zo moet ze namelijk gestalte geven aan zowel de witte als de zwarte zwaan. Het onschuldige en elegante karakter van de witte beheerst Nina als geen ander, maar voor het donkere van de zwarte moet ze veel dieper gaan. Wat begint als een voorbereiding op een rol, ontaardt in een obsessieve zoektocht naar haar eigen seksualiteit en vrijheid, die haar finaal onderuit lijkt te halen.

Net als in z’n sublieme voorganger ‘The Wrestler’ neemt Aronofsky ons mee naar een wereld die in pelliculemiddens niet echt gefrequenteerd wordt (toen de worstelarena, nu de balletcoulissen), kruipt hij met de camera letterlijk in de hek/op de huid van zijn hoofdfiguur en verbeeldt hij tot welke excessen die bereid zijn te gaan om toch maar de nummer één te zijn. Maar daarmee houdt de vergelijking op. Was het Mickey Rourke-meesterwerk een fantastisch staaltje vérité die je tot in het diepste van je zinnen wist te raken, dan is ‘Black Swan’ een nooit ontroerende, laat staan aan de ribben klevende brok psychohuiver die ideeën leent van maestro Roman Polanski (en dan in het bijzonder van diens ‘Repulsion’ en ‘The Tenant’). Visueel gaat Aronofsky echter tot het uiterste om dit verhaal van een door een dominante moeder seksueel aan banden gelegd danseresje dat verplicht haar donkere zijde in de ogen moet kijken met trefzekere kitsch-kunst-verhouding te verbeelden, maar hij vergeet je daarbij emotioneel te raken. Naar het einde toe dreigt het zelfs potsierlijk te worden.

In Natalie Portman vindt hij niettemin een prima hoofdactrice. Ze levert een puike vertolking af als psychologisch én fysiek crashende zwaanprinses, maar toch blijft de indruk dat ze haar Oscar vooral te danken heeft aan de vele offers die ze voor de rol gemaakt heeft (een jaar balletschool, een minutieus dieet, etc.) dan voor haar eigenlijke prestatie. Bij de Academy houden ze nu eenmaal van dit soort transformaties, dat hen blind maakt voor het bij momenten nogal kinderlijke en theatrale spel van Portman. Het past uiteraard wel bij de evolutie van het karakter, maar je gaat er niet door meeleven.

Kortom, ‘Black Swan’ is een ware lust voor het oog en Aronofsky’s nieuwste verdient zeker de titel van beste vormgegeven balletfilm sinds ‘The Red Shoes’ uit 1948. En zeker die van best geacteerde: Vincent Cassel, Barbara Hershey en Mila Kunis moeten beslist niet onderdoen voor Portman, ook al belanden ze logischerwijze iets meer op de achtergrond. Maar een meesterstuk is het bijlange na niet. Daarvoor mist het spankracht, blijft het verhaaltje te veel steken in clichés en is Nina Sayers geen karakter die zich onder je huid nestelt. Daar waar de pillenslikkende moeder in ‘Requiem For A Dream’ of de door het leven getekende worstelaar in ‘The Wrestler’ dat wél deden. ‘Black Swan’ is Aronofsky’s minste, maar wat wil dat zeggen? Er zijn veel regisseurs die dit niet eens in de vingers hebben.

Peter Janssens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray