Zoeken

Mary And Max

  • Cinevision.be/nl quoteert Mary And Max met een 4/5
  • Regisseur: Adam Elliot
  • Cast: Toni Collette, Philip Seymour Hoffman, Barry Humphries
  • Genre: Animatie
  • Duur: 88 minuten
  • Releasedatum DVD: 17-03-2011
  • Distributeur DVD: A-Film HE
Bekijk de cover van de film "Mary And Max"

Wie had ooit durven denken dat de relatie tussen oude brompot Carl Fredericksen en woudloper Russell in Pixars ‘Up’ qua originaliteits- en ontroeringsgraad nog zou worden ingehaald. En dan nog wel door een Australische animatiefilm die ook uit 2009 stamt, maar helaas onder de radar is gebleven. Daar komt gelukkig verandering in, want Adam Elliots kleifilmparel ‘Mary And Max’ is eindelijk verkrijgbaar voor de thuisbioscoop na een beperkte biosrelease vorig jaar. In Amerika was de film zelfs niet eens in de bioscoop te zien.

Niet dat ‘Mary And Max’ zich echt laat vergelijken met ‘Up’. Het zijn allebei animatiefilms, en in beide staat de vriendschap tussen een kind en een oudere man centraal. Daar houdt de vergelijking op: ‘Mary And Max’ is gedraaid in moddergrijs en -bruin (maar is daarom niet minder mooi dan de technicolor van ‘Up’), en richt zich geenszins op kinderen. Waar ‘Up’ bekijkbaar was voor iedereen van 7 tot 77, hou je hier maar best de zevenjarigen weg van ‘Mary And Max’. Tenzij je hen wil confronteren met thema’s als kinderverwaarlozing, eenzaamheid, autisme, vraatzucht, depressies en angststoornissen.

Mary Daisy Dinkle (stem van Bethany Whitmore, en op latere leeftijd die van Toni Collette) is een ongelukkig meisje van acht dat in een gehucht in Australië woont. Ze wordt gepest omwille van een lelijke geboortevlek op haar voorhoofd, haar moeder is een aan sherry verslaafde kamerplant en haar vader (die in een fabriek werkt waar hij het draadje aan theezakjes bevestigt) brengt uren door in het tuinhuis waar hij dode dieren opzet. Niet echt het schoolvoorbeeld van een gezellige jeugd dus. Op een dag besluit ze zomaar een brief te sturen naar iemand in Amerika. Het toeval in het telefoonboek brengt haar bij Max Jerry Horrowitz (stem van Philip Seymour Hoffman), een vierenveertige man in New York. Hun gezamenlijk voorliefde voor chocola (hij eet hotdogs waarin de worst is vervangen door een chocoladereep) en tekenfilmfiguurtjes zorgt voor een briefrelatie die meer dan twintig jaar zal duren. De twee vinden in elkaar een ideaal klankbord en beginnen lief en leed te delen via hun pennevriendschap. En die blijft niet zonder gevolgen. Max leidt immers aan het syndroom van Asperger, en zijn correspondentie met Mary zorgt ervoor dat zijn geordend leventje plots minder symmetrisch geschikt is.

‘Mary And Max’ verbindt het immer op de loer liggend sentiment met ongelooflijk veel scherpe kantjes. En scherpzinnige opmerkingen. Het aantal visuele grappen is nauwelijks bij te houden, en die zijn lang niet altijd onschuldig: zo worden zelfs iemands benen afgeknauwd door piranha’s. Ook de narratie van de Australische cultacteur Barry Humphries (Dame Edna) legt de juiste accenten op de juiste plaats. Qua claymation-inventiviteit moet deze prent niet onderdoen voor de output van de Aardmanstudio’s. Afgewerkt schoon ogen de grijze en bruine tinten niet, maar het kleurenpalet past als gegoten bij de woelige gevoelens en emoties van de twee hoofdpersonages. Elliot en zijn crew gingen voor de uitwerking trouwens niet over een nacht ijs. In totaal werd er 57 weken aan de film gewerkt, werden er 133 aparte sets gebouwd en 212 poppen en 475 miniatuurprops gemaakt.

Elliot is trouwens niet aan zijn proefstuk toe als het aankomt op aparte animatie: in 2003 won hij de Oscar voor beste animatiekortfilm. Het prijsbeest toen was ‘Harvie Krumpet’, het relaas van een Poolse immigrant in Australië die leidt aan het Tourettesyndroom. Originaliteit troef dus in het oeuvre van Elliot: wie zin heeft in een stevige en tegelijkertijd zowel ontroerende als hilarische brok animatie voor een volwassen publiek richt zijn pijlen dus maar best op deze knisperende Aussie-lekkernij. Die zowaar eindigt op de tonen van Bert Kaempferts aanstekelijke bigbandcompostie ‘Swingin’ Safari’.

Simon Couwens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray