Zoeken

Les Cracks

  • Cinevision.be/nl quoteert Les Cracks met een 2/5
  • Regisseur: Alex Joffé
  • Cast: Bourvil, Robert Hirsch, Monique Tarbès
  • Genre: Komedie
  • Duur: 96 minuten
  • Releasedatum DVD: 30-03-2011
  • Distributeur DVD: Lumière
Bekijk de cover van de film "Les Cracks"

Een succesvolle niche binnen de Amerikaanse humormarkt in de jaren zestig was die van de zogenaamde achtervolgingskomedie. Stanley Kramer pakte de zaken in 1963 de zaken groots aan met ‘It’s A Mad, Mad, Mad, Mad World’ waarin een heel leger Hollywoodsterren jacht maakte op driehonderdvijftigduizend dollar. Twee jaar later kwam Blake Edwards op de proppen met de matineeklassieker ‘The Great Race’ waarin Jack Lemmon, Tony Curtis en Natalie Wood alles mochten vernietigen wat ze op hun weg tegenkwamen. In 1965 vlogen ook ‘Those Magnificent Men In Their Flying Machines’ door de lucht, in een komedie van Ken Annakin waarin vroege luchtvaartpioniers om het snelst van Londen naar Parijs vlogen. In 1969 kwam Annakin op de proppen met ‘Those Daring Young Men In Their Jaunty Jalopies’ waarin een internationale autorace doorheen Europa op het programma stand. En dan waren er nog de Hanna-Barbera cartoons ‘Wacky Races’ en ‘Dastardly and Muttley in Their Flying Machines’ die overduidelijk hun mosterd haalden bij deze prenten.

Kortom, er sneuvelden nogal wat vervoermiddelen in de swinging sixties tijdens de vele hommages aan de slapstick uit de gouden (stille) jaren. Minder bekend is dat ook de Fransen zich in 1968 aan het genre waagden. Al is dat op zich niet verwonderlijk daar de Fransen (en de rest van de Europeanen) rond die tijd wild waren van Louis de Funès en Bourvil, en die twee wisten het een en ander af van het saboteren van rollend materieel (‘Le Corniaud’, ‘La Grande Vadrouille’). Opvallend is dat regisseur/scenarist Alex Joffé zijn pijlen niet richt op een intercontinentale race, maar op een race waar de modale Fransman veel meer voeling mee had en heeft: wielrennen dus.

1901 ziet de geboorte van de wielerklassieker Parijs-San Remo. Een wedstrijd die zowel de Franse als Italiaanse ploegen willen winnen. Uitvinder Jules Duroc (Bourvil) ontwerpt een revolutionaire fiets die hij aan zijn deelnemende schoonbroer wil schenken. Groot is Jules’ consternatie als blijkt dat die echter al met een gewone fiets aan de wedstrijd deelneemt. Jules, die gans zijn hebben en houwen investeerde in de fiets, wordt opgejaagd door een schuldeiser die het rijwiel in beslag wil nemen. Hij is echter niet van plan zijn uitvinding zomaar op te geven en besluit als ‘vrije renner’ deel te nemen aan de race. Een beslissing die evenveel voor- als tegenstanders kent. Vast staat alvast dat het tumultueuze ritten worden. Niet alleen laten Durocs achtervolgers (inclusief zijn vrouw) hem niet los, ook tal van sabotageactiviteiten zorgen voor nogal wat lekke banden en gecrashte renners.

Alex Joffe is niet de bekendste naam uit de Franse komediegeschiedenis, maar hij werkte in totaal toch mee aan drieëndertig scenario’s en regisseerde zelf twaalf films. Met Bourvil werkte hij zelfs een aantal keer samen. ‘Les Cracks’ was zijn laatste bijdrage aan de geschiedenis van de zevende kunst, en geenszins zijn beste. Deze komedie heeft de tand des tijds niet echt vlekkeloos doorstaan, en de knipogen naar Amerikaanse slapstick à la Keystone Cops en Buster Keaton liggen er nogal dik op. De film begint in zwart-wit, en de actie wordt af en toe onderbroken door titelkaarten. Maar ‘Les Cracks’ wil toch vooral aanleunen bij ‘Those Magnificent Men In Their Flying Machines’, zij het dat de vliegtuigen hier zijn ingeruild voor fietsen.

Door bewust breed te gaan (let op de wel heel duidelijk vals opgekleefde snorren) schiet Joffe echter zijn doel voorbij. Zoals wel vaker het geval is bij Franse komedies is het allemaal te drukdoenerig, en Joffe slaagt er niet in om het verschil te maken. Scènes als die waarin het peloton meereist met varkens in een goederentrein of die waarin Bourvil zonder remmen een col afsjeest hebben zeker hun charmes, maar echt dijenkletsen is er niet bij. Zeker niet omdat Bourvil tijdens zijn hoogdagen heel wat betere lachsalvo’s heeft afgeleverd dan met deze sportpastiche.

Simon Couwens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray