Zoeken

Skyline (Blu-ray)

  • Cinevision.be/nl quoteert Skyline (Blu-ray) met een 2/5
  • Regisseur: Colin Strause, Greg Strause
  • Cast: Eric Balfour, Scottie Thompson, Brittany Daniel
  • Genre: Sciencefiction
  • Duur: 92 minuten
  • Releasedatum Blu-ray: 19-05-2011
  • Distributeur Blu-ray: Splendid Films
Bekijk de cover van de film "Skyline (Blu-ray)"

De eerste steen moeten de regisserende broers Greg en Colin Strause niet werpen. Ze waren al niet zonder zonde (hun schabouwelijke regie van ‘Aliens Vs. Predator: Requiem’ zit nog vers in het geheugen) en ook in het eerste kwartier van ‘Skyline’ zondigen ze tegen één van de wetmatigheden van de zevende kunst: zorg voor boeiende personages. De slappe karakterdweilen die we bij aanvang in onze nek krijgen gedraaid, maken het echter van meet af aan zo goed als onmogelijk om echt in de film te raken.

Nauwelijks uitgewerkte pionnen van dienst zijn Jarrod (Eric Balfour) en zijn vriendin Elaine (Scottie Thompson). Ze strijken in Los Angeles neer voor het verjaardagsfeest van Jarrods vriend Terry (Donald Faison). Die hoopt Jarrod te overhalen om in zijn speciale effecten-bedrijf te komen werken, maar dat is niet naar de zin van Elaine die verkondigt dat ze zwanger is. Een set-up die zoutloos en zonder de minste opwinding in beeld wordt gebracht. Gelukkig is ‘Skyline’ geen karakterdrama, maar een sf-thriller. In dat bedje is deze film immers minder zwaar ziek: eens de Strauss-jongens het buitenaardse wezens-verhaal uit de startblokken laten schieten, trekken ze een al bij al vrij geslaagd blik visuele effecten open om hun rudimentair verhaaltje te ondersteunen.

Na het verjaardagsfeest ontwaken Terry en zijn gasten onder een blauw lichtschijnsel dat tussen de rolluiken binnenvalt. Wie te lang in het licht kijkt, krijgt zichtbare aders vooraleer opgeslokt te worden door de lichtbron. Jarrod, Elaine, Terry en zijn vriendin Candice (Brittany Daniel) proberen te ontsnappen uit Terry’s condo, maar hebben gauw in de smiezen dat ze als ratten in de val zitten. Buitenaardse verkenners scouten de omgeving op zoek naar de minste vorm van beweging en de blauwe stralen afscheidende ruimteschepen blijven uittorenen boven de horizon van LA. Ook de militaire straaljagers die hen willen neerschieten, blijken niet echt een waardige tegenstander. Kortom, de wereld ligt eens te meer (net als in tal van sf-klassiekers uit de jaren vijftig – ‘War Of The Worlds’ op kop – en ‘V’, ‘Independence Day’ en ‘World Invasion: Battle Los Angeles’) onder buitenaards vuur en het einde lijkt angstvallig dichtbij.

‘Skyline’ is kleinschaliger van aanpak dan de meeste gelijkaardige alien invasion-films. Dat komt vooral omdat het budget tussen tien en twintig miljoen redelijk laag is. Meteen de reden dat de broers Strause zich concentreren op slechts een handvol karakters, en het canvas niet uitbreiden met militairen of politici die hun zegje komen doen. Op die manier kan je dit filmpje ook zien als een variante op George A. Romero’s ‘Night Of The Living Dead’-blauwdruk waarin een handvol overlevenden vanuit een ingesloten positie moet zien te overleven in een geïnfecteerde wereld.

Dat de effecten degelijk zijn, hoeft niet te verwonderen. Greg en Colin Strause staan immers aan het hoofd van het in 2002 opgerichte Hydraulx Entertainment, een visuele effecten-bedrijf dat op korte tijd uitgroeide tot een gewaardeerde speler in Hollywood. Sinds hun eerste opdracht voor ‘Terminator: Rise Of The Machines’ werkten ze mee aan heel wat films, van ‘The Day After Tomorrow’, ‘Fantastic Four’ en ‘Poseidon’ tot ‘Wanted’, ‘Avatar’ en ‘Gulliver’s Travels’. Het middelste deel van ‘Skyline’ is het best. Het is allemaal al eerder en beter gedaan, maar het tempo ligt hoog genoeg om dit gebrek aan originaliteit al is het maar voor even door de vingers te zien. De hardware van de monsters (die er robotachtig uitzien maar zich wel dierlijk bewegen) mag worden gezien, een paar overduidelijke CGI-shots ten spijt. Tijdens de finale verleggen de broers het actieterrein naar een van de ruimteschepen, en al dan niet toevallig geven ze daar het heft opnieuw uit handen. Waarschijnlijk omdat de inspiratie op was, of omdat ze gewoonweg niet bij de pinken genoeg zijn om de verhaaldraden die ze opnieuw willen aanspannen boeiend te integreren tussen de naden van hun digitale prentenboek. Waardoor ‘Skyline’ uiteindelijk eindigt als een snel gezien en even snel terug vergeten sciencefictiontussendoortje.

Simon Couwens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray