Zoeken

Das Boot (Blu-ray)

  • Cinevision.be/nl quoteert Das Boot (Blu-ray) met een 4/5
  • Regisseur: Wolfgang Petersen
  • Cast: Jürgen Prochnow, Herbert Grönemeyer, Klaus Wennemann
  • Genre: Oorlog
  • Duur: 208 minuten
  • Releasedatum Blu-ray: 06-07-2011
  • Distributeur Blu-ray: Sony Pictures HE
Bekijk de cover van de film "Das Boot (Blu-ray)"

Dé film die er voor zorgde dat de Duitse cineast Wolfgang Petersen de sprong van zijn geboorteland over de grote plas richting Hollywood kon nemen is ongetwijfeld ‘Das Boot’. Dat Hollywood brood zag in Petersen hoeft niet te verwonderen, daar ‘Das Boot’ een film is zoals ze die zelf graag maken als ze oompje Oscar in het achterhoofd hebben: episch, weids, spectaculair en met toch voldoende aandacht voor de personages en karakteruitwerking. In die optiek is ‘Das Boot’ misschien wel het beste Hollywoodoorlogsepos dat niet in Hollywood werd gedraaid.

Petersens carrière lijkt momenteel op non-actief te staan, maar de brave man is inmiddels al zeventig natuurlijk. Met titels als ‘In The Line Of Fire’, ‘Outbreak’, ‘Air Force One’, ‘The Perfect Storm’ en ‘Troy’ regisseerde hij in elk geval een mooi Hollywoodpalmares bij elkaar. Al blijft voor velen deze ‘Das Boot’ zijn echte meesterwerk, een project waar Petersen twee jaar aan sleutelde nadat de plannen voor een Amerikaanse adaptatie van het in 1973 gepubliceerde boek van Lothar-Günther Buchheim in het water vielen, en zowel Robert Redford als Paul Newman in de running waren voor de rol die uiteindelijk door Jürgen Prochnow zou worden vertolkt.

‘Das Boot’ speelt zich bijna integraal af aan boord van een Duitse U-96-duikboot, en wordt verteld uit het oogpunt van oorlogscorrespondent Werner (Herbert Grönemeyer) die in oktober 1941 meereist met de bemanning van kapitein Henrich Lehmann-Willenbrock (Prochnow) die door zijn manschappen ‘Der Alte’ wordt genoemd. Samen met de rest van de crew raakt Werner in de Atlantische oceaan meermaals betrokken bij veldslagen met Britse boten. De dagen van de crew zijn enerzijds gevuld met verveling en routine, anderzijds met doodsangst wanneer ze in het vaarwater komen van de vijand. Elke dag kan hun laatste zijn en een zeemansgraf hangt als het zwaard van Damocles boven hun hoofd. Narratief is ‘Das Boot’ vrij eenvoudig, maar Petersen slaagt erin om op het scherpst van de nagelbijtende snee te filmen waardoor de kans dat de verveling overslaat naar de kijker gering is.

Petersen zag ‘Das Boot’ niet als zomaar een brok macho-entertainment over de crew van een duikboot, maar vooral als een relaas van breekbare mannen in oorlogstijd. Hij nam de film grotendeels op in chronologische orde. Dat de cast er bij het begin fris en monter uitziet en het naar het eind toe lijkt alsof de acteurs zelf een slag onder water hebben uitgevochten hoeft niet te verbazen: de acteurs verbleven diverse maanden in de duikbootset en dat liet duidelijk zichtbare sporen na. Zo was het hen verboden om tijdens de draaiperiode in volle zon te komen zodat hun huid echt bleker werd. En ze kregen ook een training om zich vlot doorheen de duikbootsets te bewegen. De sets waren trouwens niet voor een gat te vangen en verklaren waarom ‘Das Boot’ nog steeds een van de duurste Duitse producties ooit is: Petersen liet twee levensechte duikboten bouwen volgens authentieke U-bootplannen, en een van die boten werd zelfs door Steven Spielberg geleend voor ‘Raiders Of The Lost Ark’. Vlot met een camera bewegen door de smalle en claustrofobische sets bleek geen makkie, waarop Petersen en director of photography Jost Vacano besloten om zoveel mogelijk met een handcamera te filmen, hetgeen meteen het claustrofobische aspect verhoogde.

‘Das Boot’ was bij zijn première in 1981 meteen een gigantisch succes en verzamelde zes Oscarnominaties. Omdat er gigantisch veel materiaal was opgenomen, besloten de producers midden jaren tachtig om voor tv een miniserie te monteren die uiteindelijk zou afklokken op bijna vijf uur en dus twee keer zo lang was als de originele bioscoopmontage. In 1997 monteerde Petersen een zogenaamde director’s cut van ruim drie uur en een half die de originele bioscoopfilm uitbreidde met de beste scènes uit de miniserie. Deze director’s cut leunt dicht aan bij de versie die Petersen van meet af aan wou monteren, maar om economisch-commerciële redenen mocht de initiële versie maar twee uur en een half duren. Of hoe duidelijk is dat ‘Das Boot’ een prent is die tot de verbeelding blijft spreken en nu eveneens op Blu-ray heel wat nieuwe zieltjes kan winnen. Onterecht zal het niet zijn: ‘Das Boot’ blijft immers een ijzersterke prent die dertig jaar na de tewaterlating nog maar weinig van zijn pluimen heeft verloren en nog steeds genoeg in zijn mars heeft om zowel actiefanaten als liefhebbers van menselijke drama’s in de ban van de periscoop te houden.

Extra’s (Blu-ray): deze Blu-ray bevat zowel de bioscoopversie als de director’s cut, aangevuld met scheepsladingen interessant documentairevoer zoals een retrospectieve making of van ruim drie kwartier, een rondleiding op de set en een docu met archiefmateriaal over de echte duikboten tijdens de tweede wereldoorlog.

Simon Couwens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray