Zoeken

The Three Musketeers & The Four Musketeers

  • Cinevision.be/nl quoteert The Three Musketeers & The Four Musketeers met een 3/5
  • Regisseur: Richard Lester
  • Cast: Michael York, Richard Chamberlain, Oliver Reed, Charlton Heston
  • Genre: Avontuur
  • Duur: 210 minuten
  • Releasedatum Blu-ray: 06-10-2011
  • Distributeur Blu-ray: Universal Pictures
Bekijk de cover van de film "The Three Musketeers & The Four Musketeers"

Zoals 1974 voor Francis Ford Coppola (‘The Conversation’ én ‘The Godfather: Part II’) of 1993 voor Steven Spielberg (‘Jurassic Park’ én ‘Schindler’s List’) altijd een speciale betekenis zal hebben, zo zal het jaar 1844 steevast met stip omcirkeld zijn in de autobiografie van Alexandre Dumas. Op het palmares van de Franse dramaturg mogen dan meer dan dertig  verhalen prijken, hij zal wellicht altijd herdacht worden voor slechts twee daarvan: ‘The Count Of Monte Cristo’ en ‘The Three Musketeers’, allebei daterend uit dat bewuste succesjaar.

Als je echter één kroonstuk moet kiezen, dan kan het haast niet anders of je komt bij het laatste uit. De heldhaftige avonturen van de musketiers Athos, Porthos, Aramis en D’Artagnan spreken al ettelijke generaties tot de verbeelding. Getuige daarvan de eerste pelliculebewerking, die dateert uit maar liefst 1911, maar ook de vele verfilmingen van de klassieke roman die daarna nog volgden. Tellen is onbegonnen werk, maar zoals dat nu eenmaal gaat bij meervoudige adaptaties van een bekend werk, zijn er maar enkele echt het vermelden waard. Zoals de versie uit 1948 met Lana Turner en Gene Kelly, of het eerder komische schouwspel uit 1993 met Kiefer Sutherland en Charlie Sheen. Maar de meest vermaarde is ongetwijfeld de in twee films opgesplitste bewerking van Richard Lester, vanaf heden in high definition te bewonderen.

Voor Lester zelf kenmerkte dit tweeluik, daterend uit 1973 en 1974, zijn grote doorbraak. Tot dan was hij vooral bekend als cineast van de Beatles-komedies ‘A Hard Day’s Night’ en ‘Help’ en het heeft er een tijdje naar uitgezien dat deze swashbuckler ook in dat rijtje zou belanden. Lester was immers van plan om de musketierssaga met de Fab 4 in te blikken. Het veto van de studio zorgde er echter voor dat hij op zoek moest naar een nieuwe invalshoek. Of liever: een nieuwe cast. Met Hollywoodsterren als Charlton Heston, Oliver Reed, Richard Chamberlain, Christopher Lee en nieuw talent Michael York op de rol viel het hem echter niet zwaar om de producers te overtuigen.

‘The Three Musketeers’ werd zoals verwacht een dikke hit, maar toch herken je nog de contouren van een potentiële Beatles-komedie. Het openingshalfuur waarin D’Artagnan (Michael York) in Parijs arriveert en het daar meteen met de drie musketiers aan de stok krijgt, levert zelfs net geen slapsticktaferelen op. Niet in het minst omdat Oliver Reed (Athos), Richard Chamberlain (Aramis) en Frank Finlay (Porthos) allemaal met de tong stevig in de wang staan te drukken. Het avontuurlijke, getuige timbre verliest de film nergens, al wordt de plot wel een stuk ernstiger. Of misschien lijkt dat alleen maar zo omdat Charlton Heston en Christopher Lee, als respectievelijk Richelieu en Rochefort de bad guys met dienst, met een pak meer sérieux staan te spelen. Wat er ook van moge zij: de mix van zwaardduels, knipogend kwajongensvermaak en royale intriges werkte en deed de liefhebbers bij het open einde meteen likkebaarden naar het vervolg, dat een jaar later verscheen.

Los van de artistieke kwaliteiten is het geen leugen als we stellen dat er over die sequel al menig inkt gevloeid is. Officieel luidt het verhaal dat de studio niet wist dat de film zo lang zou uitvallen (ietsje langer dan drie uur) en daarop besloot hem in twee delen te releasen. Maar de acteurs zagen het anders: zij voelden zich erin geluisd, omdat hun loon voor één film veel lager zou liggen dan voor twee. Toen bekend raakte dat uit de opnames zowel ‘The Three Musketeers’ als vervolg ‘The Four Musketeers’ zou voortkomen, reageerden zij daarop met een proces. De acteurs kregen het recht aan hun kant en forceerden zo zonder het te weten een nieuwe clausule, die vanaf dan in elk contract tussen een acteur en de studio zou opgenomen worden: een regel die stelt hoeveel films het werk zal omvatten.

‘The Four Musketeers’ schreef dus al geschiedenis nog voor hij op het witte doek te zien was. En het is zelfs zo fair om te stellen dat hij naast het scherm meer deining veroorzaakte dan erop. Want ook al haakte hij qua toon perfect in op zijn voorganger (dat heb je wel vaker met films die back to back zijn opgenomen), als je ze na elkaar bekijkt, valt toch op dat drie uur+ iets te lang is voor de uiteindelijk vrij banale plot. Wie fan is van dit soort historische swashbucklers zal daar wellicht anders over denken, maar Lester had beter de schaar iets meer gebruikt en het geheel op twee uur (of een tikkeltje langer) afgerond. De prent bleek echter succesvol genoeg om jaren later (eind jaren ’80) nog een derde deel voort te spruiten, maar dat flopte genadeloos.

Wanneer je echter de min- tegenover de pluspunten afweegt, eindigt dit ambitieuze duoproject met een positief cijfer op het rapport. Bijna veertig jaar na dato ziet het er dan wel allemaal wat gedateerd uit (de stroboscoopeffecten in de openingscredits doen je in het licht van de huidige computertechnieken wel even slikken), maar qua fungehalte scoort de prent zeker hoog genoeg om nog altijd gezien te mogen worden. Ook de actiescènes blijken nog altijd vitaal genoeg, temeer omdat Lester ze vrij sober schoot. Een eerste confrontatie tussen de musketiers en de koninklijke wacht in een klooster in ‘The Three Musketeers’ is een vroeg hoogtepunt. En natuurlijk gaan ook de handen op elkaar voor de acteurs, waarbij niemand uit de toon valt. Van een enthousiaste Michael York tot een heerlijk vileine Faye Dunaway als Lady De Winter. Geen klassiekers met hoofdletter K, maar wel pelliculeworpen die gezien hun plaats in de filmgeschiedenis een release op Blu-ray niet ontzegd mag worden.

Peter Janssens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray