Zoeken

In A Better World

  • Cinevision.be/nl quoteert In A Better World met een 3/5
  • Regisseur: Susanne Bier
  • Cast: Mikael Persbrandt, Trine Dyrholm, Ulrich Thomsen
  • Genre: Drama
  • Duur: 113 minuten
  • Releasedatum DVD: 26-09-2011
  • Distributeur DVD: Twin Pics
Bekijk de cover van de film "In A Better World"

De Deense Susanne Bier is goed op weg om de meest relevante hedendaagse Europese vrouwelijke regisseur te worden. Waarschijnlijk is ze dat al, zeker nu haar meest recente werkstuk ‘In A Better World’ zowel met de Golden Globe als Oscar voor beste niet-Engelstalige film werd bekroond. Bier studeerde eerst kunst (in Jeruzalem) en architectuur (in Londen) vooraleer ze in 1987 afstudeerde aan de National Film School of Kopenhagen. In de jaren negentig draaide ze een paar films in haar thuisland die buiten Scandinavië niet veel potten braken, maar na de eeuwwende slaagde ze er met het trio ‘Open Hearts’, ‘Brothers’ en ‘After The Wedding’ in om ook internationaal te scoren. Waarop ze de kans kreeg om in Amerika het onderschatte drama ‘Things We Lost In The Fire’ met Benicio Del Toro en Halle Berry te draaien.

Met ‘In A Better World’ (originele titel: ‘Haevnen’, wat zoveel betekent als ‘wraak’) is Bier terug op vertrouwd terrein. Critici en cynici kunnen concluderen dat deze film onderling inwisselbaar is met het gros van haar oeuvre. Ergens klopt die kritiek: Bier gaat immers opnieuw voor het menselijke drama, maar kan de sentimentele valkuilen en de voorspelbaarheid niet altijd vermijden. De set up en pay off vloeien iets te academisch in elkaar, en Bier veroorlooft zich nauwelijks een scène die niet ten dienste staat van het zorgvuldig uitgekiende scenario. Hiermee verhindert de cineaste enkel maar dat ze een echte onvergetelijke prent aflevert, want aan de intrinsieke kwaliteit van ‘In A Better World’ valt weinig af te dingen.

Aan de relevantie trouwens ook niet. Zeker niet na de dramatische gebeurtenissen in Stockholm en Utoya die deze zomer het wereldnieuws bloedrood kleurden. Zonder dat Bier en coscenarist Anders Thomas Jensen (‘Adam’s Apples’) het beseften, maakten ze met ‘In A Better World’ een prent die een welhaast profetische toon bevat. De centrale vraag is immers hoe je als mens moet reageren als iemand je onrecht aandoet. Toon je de andere wang of geef je een slag terug en steven je zo af op een regelrechte oorlogsverklaring waarvan de gevolgen vaak niet te overzien zijn. Vervang in deze zin ‘mens’ door natie en je hebt een prent die de Noorse samenleving recht in het hart treft. Ironisch genoeg schreven Jensen en Bier dit scenario om aan te tonen dat er zelfs in de meest vredevolle maatschappijen geweld en onmacht kan sluimeren en exploderen.

Al is in ‘A Better World’ in eerste instantie geen maatschappijkritische prent, maar het verhaal van twee gehavende gezinnen. De focus ligt op de kinderen daarvan, maar de echte protagonist is Anton (een heel sterke Mikael Persbrandt) die als ontwikkelingsarts in Afrika werkt en vaak voor lange tijd niet in Denemarken bij zijn gezin is. Anton is een pacifist en idealist wiens huwelijk op het punt staat uit elkaar te vallen nadat hij zich liet betrappen op overspel: schijnbaar de enige fout in het leven van een man die liever de andere wang toekeert dan zelf de confrontatie op te zoeken. Zijn zoon Elias wordt gepest op school, al komt daar een eind aan als nieuwe leerling Christian de pestkop een lesje leert. Christian is de zoon van een ook al veel uithuizige vader (Ulrich Thomsen) en gaat gebukt onder het gemis van zijn aan kanker overleden moeder (een doodsstrijd die hij van dichtbij meemaakte). De opgekropte pijn en woede van Christian zuigt Elias mee in diens ‘oog om oog, tand om tand’-acties en dat zoiets leidt naar dramatische gebeurtenissen laat zich even makkelijk raden als de wafelbak op het einde van een Nero-strip.

Ergens is het niet verwonderlijk dat ‘In A Better World’ met prestigieuze filmprijzen aan de haal ging. Een verhaal met kinderen in breekbare situaties doet het altijd goed, de vertolkingen zijn unaniem bevlogen en door een deel van het verhaal in een verpleegpost in Afrika te situeren (waar het pacifisme van Anton trouwens ook zwaar op de proef wordt gesteld) krijg je een nog universelere aanpak die hier en daar een beetje neigt naar het oeuvre van Alejandro Gonzalez Inarittu. Waardoor ‘In A Better World’ niettegenstaande de ietwat academische aanpak en een iets te lang gesponnen slotakkoord netjes finisht als een kordaat uitgewerkte en strak in beeld gebrachte prent met geloofwaardige personages en confrontaties.

Simon Couwens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray