Zoeken

De Avonturen Van Kuifje: Het Geheim Van De Eenhoorn

  • Cinevision.be/nl quoteert De Avonturen Van Kuifje: Het Geheim Van De Eenhoorn met een 2/5
  • Regisseur: Steven Spielberg
  • Cast: Jamie Bell, Andy Serkis, Daniel Craig, Simon Pegg
  • Genre: Avontuur
  • Duur: 107 minuten
  • Releasedatum DVD: 29-02-2012
  • Distributeur DVD: Sony Pictures HE
Bekijk de cover van de film "De Avonturen Van Kuifje: Het Geheim Van De Eenhoorn"

Duizend bommen en granaten. Sta ons toe even Kapitein Haddock te quoten om uit te drukken hoe groot onze ontgoocheling was toen bekend raakte dat Steven Spielberg de live action-plannen die hij met ’s werelds beroemdste stripreporter koesterde (zowel Jack Nicholson als Tom Hanks waren aan het project gelinkt) opgeborgen had ten voordele van state of the art motion capture-technieken. Uiteraard – ook maestro’s geven toe aan de hype van het moment (zie ook Scorsese’s ‘Hugo’) – in drie dimensies, al is daar op deze dvd niets van te merken.

Nog meer duizend bommen en granaten, nadat we het eindresultaat aan ons netvlies hebben zien passeren. Akkoord, grafisch oogt het allemaal perfect en ook al lijken Spielberg en co-bezieler Peter Jackson (beiden zijn producers) een beetje te verliefd op hun digitaal gegoochel, in vergelijking met collega-animatiefilms als ‘Rio’ of ‘How To Train Your Dragon’ zet ‘De Avonturen Van Kuifje: Het Geheim Van De Eenhoorn’ (originele titel: ‘The Adventures Of Tintin: The Secret Of The Unicorn’) nieuwe standaarden. Een wereld van verschil met wat Robert Zemeckis volgens hetzelfde (doch toen nog niet zo sterk ontwikkelde) procédé deed in ‘The Polar Express’ en ‘A Christmas Carol’.

Maar – én we spreken over een hele grote maar – het is niet wat een mens zich voorstelt bij de verfilming van een Kuifje-verhaal. Als je dan toch kiest voor een tekenfilm, waarom dan die kenmerkende klare lijn van Hergé overboord gooien? Mede daardoor mist Spielbergs pixelavontuur de bezieling, die de Belgische tekenaar je met behulp van amper een paar druppels inkt wél deed ervaren. Het is overigens niet het enige onderdeel van het bronmateriaal waarmee de makers wat losjes omgesprongen zijn. Zo krijgt deze eerste bewerking (van een voorbestemde trilogie) als ondertitel ‘Het Geheim Van De Eenhoorn’ mee, maar verwacht je niet meteen aan een trouwe adaptatie van het reeds uit eind jaren ’40 stammende tweeluik ‘Het Geheim Van De Eenhoorn’ en ‘De Schat Van Scharlaken Rackham’.

Hoewel Spielberg verschillende scènes uit de strips letterlijk naar het grote scherm vertaalt (inclusief kadrering), neemt het scenario een loopje met de chronologie van de Kuifje-albums. De basis mag dan het dubbelavontuur uit de titel zijn, de makers hebben Professor Zonnebloem en zijn onderwaterschip helemaal uit het verhaal gehaald. Als compensatie hebben ze dan weer enkele stukken uit ‘De Krab Met De Gulden Scharen’ in het geheel geïncorporeerd. Verhaaltechnisch best goed gedaan, maar toch schiet enkel het woord ‘heiligschennis’ door onze gedachten.

Spielberg leerde Kuifje kennen toen een Franse journalist hem er destijds van betichtte zijn Indiana Jones-mosterd bij Hergé gehaald te hebben, dus is het geen verrassing dat de schattenjacht van Kuifje en Haddock geregeld de contouren vertoont van een Indy-avontuur. Niet in het minst tijdens de talrijke actiescènes die de prent een veel te vermoeiende indruk geven. Bovendien voelt het gros van die scènes van plastic, net als de hoofdpersonages, die nooit écht tot leven komen – hoe iconisch ze ook zijn. Van de verbondenheid tussen Kuifje en Kapitein Haddock is geen sprake en de als schurk opgevoerde Sacharin straalt geen sikkepit dreiging uit. En ook Jansen en Janssen worden niet naar waarde gebruikt. Jammer van de prima acteurs (onder wie een enthousiaste Andy Serkis, Jamie Bell en Daniel Craig in de originele Engelse versie) die haast onmerkbaar achter deze karakters schuilgaan.

Doodzonde dus dat Spielberg zijn live action-idee niet tot uitvoering heeft gebracht, daar echte acteurs en decors wellicht wel voor de schwung zouden kunnen zorgen, die dit computerresultaat ontbeert. En het zou Spielberg een reëel platform geschonken hebben, waarbij hij zich weer maar eens kan opwerpen als de grootste levende blockbustercineast in Hollywood. We moeten het echter doen met een digitaal gepimpte variant op de strip die achter het directed by-titelbalkje dan wel de naam Steven Spielberg heeft prijken, maar de indruk wekt door eender welke gun for hire gemaakt te kunnen zijn. Dat is denkelijk niet wat Hergé in gedachten had toen hij verklaarde dat Spielberg de enige regisseur is die zijn universum geloofwaardig naar het witte doek kan vertalen. Of misschien zijn we gewoon te grote fan van het bronmateriaal, dat kan ook.

Peter Janssens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray