Zoeken

Howl

  • Cinevision.be/nl quoteert Howl met een 3/5
  • Regisseur: Rob Epstein, Jeffrey Friedman
  • Cast: James Franco, Jon Hamm, David Strathairn, Mary-Louise Parker
  • Genre: Drama
  • Duur: 81 minuten
  • Releasedatum DVD: 17-11-2011
  • Distributeur DVD: A-Film HE
Bekijk de cover van de film "Howl"

Wie thuis is in de uit de zogenaamde Beat Generation voortspruitende literaire stroming, moet vast geen kennis meer maken met het marathongedicht ‘Howl’ van Allan Ginsberg. Samen met Jack Kerouacs ‘On The Road’ (verschenen in 1957) en William S. Burroughs ‘Naked Lunch’ (verschenen in 1959) is dit in 1955 geschreven werk van Ginsberg immers verplichte en in veel gevallen geadoreerde kost. Dat de visie en het taalgebruik van Ginsberg niet in goede aarde vielen bij de goegemeente, blijkt uit de rechtszaak die in 1957 tegen de uitgever en eigenaar van een boekhandel werd aangespannen wegens het uitgeven van obscene teksten.

‘Howl’ laat zien hoe het gedicht tot stand kwam en hoe Ginsberg heel wat van zijn eigen ervaringen gebruikte als achtergrond. Hij was vierkant gekant tegen kapitalisme en seksuele repressie, en stopte heel wat van zijn aversie tegen een hypocriet conformistisch Amerika in ‘Howl’. Daarnaast vertelt de film heel wat over Ginsberg zelf. Zij het niet in rechtlijnige vorm. Regisseurs Rob Epstein en Jeffrey Friedman zijn in de eerste plaats twee gelauwerde documentairemakers, en zien ‘Howl’ vooral als een docudrama. Meteen de reden dat Epstein en Friedman heel wat archiefbeelden in hun reconstructie smokkelen.

Epstein liet voor het eerst van zich horen als regisseur van ‘Word Is Out: Stories Of Some of Our Lives’ in 1978, de eerste Amerikaanse documentaire die zich focuste op de homoseksuele gemeenschap. En spendeerde daarna vijf jaar van zijn leven aan de geschiedschrijvende en Oscarwinnende documentaire ‘The Times Of Harvey Milk’. Met Jeffrey Friedman draaide hij daarna nog meer gelauwerde homo/aids-documentaires zoals ‘Common Threads: Stories From The Quilt’ (1989) en ‘The Celluloid Closet’ (1995). Geëngageerde documentaire-/filmmakers dus, en veel van dat engagement is zichtbaar in ‘Howl’, een prent die vooral in de smaak zal vallen van liefhebbers van een stevige documentaire. Ook al maken heel wat bekende gezichten hun opwachting (Jon Hamm, David Strathairn, Mary-Louise Parker, Jeff Daniels, Treat Williams, Alessandro Nivola), toch is het enkel maar de vertolking van James Franco als Ginsberg die echt van tel is. Voor de rest is dit vooral Epsteins en Friedmans film, die het geheel verpakken als een experimentele symbiose tussen non-fictie en fictie en daarmee een eigenwijze ode aan de Beat Generation afleveren.

Epstein en Friedman gieten drie stijlen door elkaar: Ginsbergs leven in de jaren veertig en vijftig wordt in zwart-wit gepresenteerd, inclusief de eerste voordracht van ‘Howl’ in een kunstgalerij in San Francisco, een lezing die insloeg als een bom bij het publiek. De rechtszaak wegens obsceniteit na de publicatie van ‘Howl’ in de bundel ‘Howl And Other Poems’ wordt in kleur gefilmd, en deze door elkaar lopende stijlen worden geregeld onderbroken door animatiefragmenten die het toneelstuk illustreren.

Veel lof gaat (terecht) naar James Franco die zich de manierismen van Ginsberg nagenoeg perfect eigen maakt, en precies de juiste mix tussen eigenzinnigheid en kunstzinnigheid etaleert. Waarmee hij meteen opnieuw duidelijk maakt dat Franco’s hart vooral klopt voor het minder commerciële werk, zelfs al duikt hij (is het niet voor de fun, dan toch voor het geld) op in titels als ‘Spider-Man’ en ‘Rise Of The Planet Of The Apes’. Hij is in elk geval de juiste man op de juiste plaats om het benodigde stamina mee te geven aan deze kruisbestuiving tussen documentaire, cinema en literatuur die zowel Ginsberg, de Beat Generation als het titelgedicht in het voetlicht zet.

Simon Couwens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray