Zoeken

The Thing (Blu-ray)

  • Cinevision.be/nl quoteert The Thing (Blu-ray) met een 3/5
  • Regisseur: Matthijs Van Heijningen Jr.
  • Cast: Mary Elizabeth Winstead, Joel Edgerton, Ulrich Thomsen
  • Genre: Horrorthriller
  • Duur: 103 minuten
  • Releasedatum Blu-ray: 23-02-2012
  • Distributeur Blu-ray: Universal Pictures
Bekijk de cover van de film "The Thing (Blu-ray)"

Zelf heeft John Carpenter met ‘The Thing’ dan wel een remake op z’n palmares die zijn origineel moeiteloos overklast (bronfilm ‘The Thing From Another World’ blijft anno 2012 hoogstens overeind als plezante pulp), sinds de eeuwwisseling moest de huivermaestro vooral toekijken hoe al zijn iconische klassiekers in een lang niet zo kwalitatief nieuw jasje werden gestoken. De ‘Halloween’-update van Rob Zombie had nog zijn momenten, maar voor wat non-talenten als Jean-François Richet en Rupert Wainwright met respectievelijk ‘Assault On Precinct 13’ en ‘The Fog’ aanvingen, word je zonder pardon van de filmschool gesmeten.

Producers Marc Abraham en Eric Newman (‘Dawn Of The Dead’) beseften echter dat het geen zin had om Carpenters classic uit 1982 te rebooten (iets waar Universal nochtans wel op zat te hameren) en suggereerden een prequel in de plaats: de ideale kans om het unieke universum van de eighties culthit weer tot leven te brengen zonder daarom een klakkeloze kopie te zijn. Klinkt in theorie uitstekend, maar is het dat ook in de praktijk? Het antwoord blijkt zowaar ja.

Deze potente brok viscerale noordpoolhorror serveert namelijk voldoende nieuwe invalshoeken om op eigen benen te staan, maar blijft tegelijk dicht genoeg bij het bronmateriaal om al de scenariopuzzelstukken netjes op hun plaats te laten vallen. En tijdens zijn spannendste momenten – en zo zijn er wel wat! – heb je zelfs het gevoel alsof Carpenter himself zich achter de camera heeft genesteld. Dat terwijl de nobele onbekende Matthijs Van Heijningen Jr. alles in goede regiebanen mag leiden; zoon van de vermaarde Nederlandse topproducer (‘De Lift’), maar lang niet zo bekend als vaderlief. Maar iets zegt ons dat daar verandering in zal komen. Een betere intrede in Hollywood kon de man zich immers niet indenken.

Centraal in deze ‘The Thing Before It All Started’ staat paleontologe Kate Lloyd (Mary Elizabeth Winstead), die zich aansluit bij een team Noorse wetenschappers wanneer die in het ijs van Antarctica een buitenaards ruimteschip hebben ontdekt. Aan boord bevindt zich een organisme dat bij de crash omkwam. Althans, zo lijkt het, want wanneer een experiment het wezen bevrijdt, moeten Kate en piloot Carter (Joel Edgerton) verhinderen dat het monster hen één voor één afslacht. Geen eenvoudige opdracht, want het schepsel kan perfect de vorm aannemen van elk wezen dat het besmet. De aftrap van een genadeloze, paranoïde overlevingsstrijd, die uiteraard niet echt onbekend in de oren klinkt.

Het was een bewuste keuze van de scenaristen om voor een vrouwelijk hoofdpersonage te gaan, opdat geen enkele rabiate fan de vergelijking zou moeten maken met Kurt Russells al even iconische karakter als de film waarmee hij definitief doorbrak. Dat is met de casting van Mary Elizabeth Winstead (‘Death Proof’) absoluut gelukt, al is het niet onwaarschijnlijk dat genrefans aller lande een ander befaamde sf-personage voor de geest halen, namelijk Ellen Ripley. Net zoals Sigourney Weaver in de ‘Alien’-reeks zet Winstead hier een sterke vrouwenrol neer in een mannelijke omgeving en verwordt ze gaandeweg de prent van een stille wetenschapster tot meid met ballen, die willens nillens het kwaad recht in de ogen kijkt.

Echt origineel kan je ‘The Thing’ dus zeker niet noemen, maar in een industrie waar alles steeds blitser, gruwelijker en overdadiger moet zijn, is het een verademing om een staaltje old school huiver tegen te komen, dat slim omspringt met verwijzingen naar voorlopers in het genre (zie bijvoorbeeld hoe de besmettingstest uit het origineel fantastisch wordt overgedaan) en precies daardoor veel meer kans maakt om daar binnen afzienbare tijd zelf bij gerekend te worden. Of hoe een project dat van tevoren gedoemd leek in de categorie ‘heiligschennis’ ingedeeld te worden uiteindelijk één van de aangenaamste surprises blijkt in het hedendaagse pelliculelandschap waar sciencefiction en horror elkaar de hand schudden.

Peter Janssens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray