Zoeken

Texas Killing Fields (Blu-ray)

  • Cinevision.be/nl quoteert Texas Killing Fields (Blu-ray) met een 3/5
  • Regisseur: Ami Canaan Mann
  • Cast: Sam Worthington, Jeffrey Dean Morgan, Jessica Chastain
  • Genre: Thriller
  • Duur: 100 minuten
  • Releasedatum Blu-ray: 28-03-2012
  • Distributeur Blu-ray: Entertainment One
Bekijk de cover van de film "Texas Killing Fields (Blu-ray)"

Als onbekend en startend regisseur meteen Sam Worthington, Jeffrey Dean Morgan, Jessica Chastain en Chloë Grace Moretz kunnen strikken, het is niet iedereen gegeven. Dat Ami Canaan Mann bovenstaande namen voor haar camera kreeg, heeft waarschijnlijk veel te maken met de invloed van haar vader Michael, die meteen ook een van de producers van ‘Texas Killing Fields’ is. Een mooie hand- en spandienst van een vader aan zijn dochter dus, maar kwalitatief heeft ze nog het een en ander te leren van haar pa.

‘Texas Killing Fields’ is gebaseerd op ware feiten. Of liever geïnspireerd door: de personages zijn allemaal fictief, maar er is in het gehucht League City in Texas inderdaad een gebied dat de Killing Fields heet omdat daar tussen de jaren zeventig en negentig zo’n zestig meisjes en vrouwen verdwenen of werden vermoord. De dader(s) werd(en) nooit gevonden. Mann kon dus makkelijk voor een ‘Zodiac’-achtige onderzoeksthriller gekozen hebben, maar ging jammer genoeg voor een kleinschaliger (en minder boeiend) project. Zelfs al werd het scenario geschreven door Don Ferrarone, een voormalig DEA-agent die uit de streek afkomstig is en dus waarschijnlijk wel een ding of twee weet over politieprocedures.

Mike Souder (Worthington) en Brian Heigh (Morgan, bijlange na niet zo extravagant als in zijn rol van ‘The Comedian’ in ‘Watchmen’) zijn twee agenten uit Texas die opereren in een gebied gekenmerkt door moerasstroken en een hoge hoeveelheid pooiers en prostituees. Weinig kans om er met de duimen te draaien met andere woorden, zeker wanneer er om de haverklap een vermoorde vrouw wordt gevonden. In tegenstelling tot de ietwat brommende Souder maakt Heigh er een erezaak van om de moordenaars op te sporen, een beetje zoals Lee Blanchard per se de moordenaar van Elizabeth Short wil vinden in James Ellroys ‘The Black Dahlia’. Daarnaast houdt Heigh een oogje in het zeil als het op de vijftienjarige Anne (Moretz) aankomt, de dochter van een haar lichaam verhurende vrouw (wie hier nog de Sheryl Lee uit ‘Twin Peaks’ in herkent mag een cinefiele bank vooruit) die haar dochter telkens wegstuurt (vaak vergezeld van een paar rake klappen) wanneer ze een klant ontvangt. Wat van Anne meteen weer een potentieel slachtoffer maakt van de ongrijpbare seriemoordenaar(s). En dan is er nog Souders ex Pam (Chastain), die in een ander district eveneens met moorden op vrouwen wordt geconfronteerd en graag met Heigh zou samenwerken, maar dat wegens jurisdictiekwesties en een tegenwerkende Souder niet echt mag.

Er is dus zeker genoeg potentieel om van ‘Texas Killing Fields’ een intrigerende politiethriller te maken, maar het geheel komt nauwelijks van de grond. Mann (die het project overnam van Danny Boyle) slaagt er weliswaar in om de noodlottige sfeer van de groezelige buitenwijk over te brengen, maar na de zoveelste confrontatie met pooiers en ander in de buurt rondhangend uitschot heb je het als kijker wel gehad. Bovendien zijn de karakters nogal eentonig neergezet of amper uitgewerkt. Waarom Souder moeilijk doet over de jurisdictie wordt nooit uitgelegd, de bitsige woordenstrijd tussen hem en zijn ex is er met de haren bijgesleurd, zelfs de veel interessantere Heigh raakt nooit uit de startblokken en het kat-en-muisspel tussen de agenten en de moordenaar(s) blinkt uit in warrigheid.

Diep van binnen wil ‘Texas Killing Fields’ een uppercut uitdelend moordmysterie zijn, maar het eindigt allemaal als een ordinaire ‘politieprent van de week’ waarin ook plaats is voor een paar schietpartijen en de obligate autoachtervolging. Helaas raakt Mann nooit uit de klauwen van de gebrekkige karaktertekening en van een van de hak op de tak springend scenariokluwen. Goed dat Mann probeerde om een film te maken die de ruwheid en kilheid uitademt van de regio waarin alles zich afspeelt, maar het resultaat is te onappetijtelijk om het resultaat te laten uitsteken boven de in dit geval letterlijk te nemen donkere middelmaat.

Simon Couwens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray