Zoeken

Lincoln

  • Cinevision.be/nl quoteert Lincoln met een 2/5
  • Regisseur: Steven Spielberg
  • Cast: Daniel Day-Lewis, Sally Field, Tommy Lee Jones
  • Genre: Drama
  • Duur: 150 minuten
  • Releasedatum: 23-01-2013
  • Distributeur: 20th Century Fox
Bekijk de cover van de film "Lincoln"

In tegenstelling tot wat zijn titel laat vermoeden, is ‘Lincoln’, Steven Spielbergs nieuwste historische drama, geen biopic over de opkomst en neergang van de 16de president van de Verenigde Staten. Wel zoomt de prent in op de turbulente laatste vier maanden uit zijn leven, waarin hij kampte met het zwaarste morele dilemma uit zijn carrière: vredesgesprekken voeren om de Amerikaanse burgeroorlog het zwijgen op te leggen, óf die oorlog net iets langer rekken om een wetsvoorstel met als doel het schrappen van slavernij uit de grondwet (Het Dertiende Amendement) goedgekeurd te krijgen.

Om zijn gram te halen heeft Lincoln minstens een tweederde meerderheid nodig, en die komt niet vanzelf. Als Spielberg iets te vertellen heeft over de politiek door de jaren heen, dan is het alvast dat gesjoemel en diplomatiek getouwtrek van alle tijden zijn. En dat het doel veelal de middelen heiligt: zolang Honest Abe het einde van de oorlog uitstelde (hij gebruikte de oorlog als middel om zijn voorstel te verkopen), bleven er immers onschuldige soldaten sneuvelen. ‘Lincoln’ vertrekt vanuit die boeiende tweestrijd, maar slaagt er nergens in om los te komen van het ‘stoffige geschiedenisles’-predicaat. Spielberg verwart emotie met pathetiek en door zijn ongenuanceerde piëdestalvisie ten overstaan van zijn hoofdpersonage verwordt de figuur Lincoln haast tot een karikatuur.

Scènes aan het thuisfront moeten ons inkijk geven hoe zwaar de president (een prima, maar nooit verpletterende Daniel Day-Lewis) gebukt gaat onder dit innerlijke conflict, maar meer dan goedkoop televisiedrama levert dat niet op. Niet in het minst omdat Lincolns vrouw vertolkt wordt door Sally Field, eveneens bekend als Miss Overacting. Ze bewijst hier dat ze die titel nog steeds met panache draagt. Ook Lincolns getroebleerde relatie met zijn zoon (de immer tegenwoordige Joseph Gordon-Levitt) overstijgt nergens de melocinema die elke zaterdagmiddag op Vitaya geprogrammeerd staat. Het is niet de eerste keer dat Spielberg zich hieraan bezondigt. De gezwollen score van ouwe getrouwe John Williams is van hetzelfde laken een broek.

Hoewel volledig vrij van sentiment, is het met de scènes in het Congres en in de kantoren van alle betrokken partijen niet veel beter gesteld. Hoogdravende dialogen zijn eerder regel dan uitzondering, en door hun snelle opeenvolging dreig je er als kijker helemaal in verloren te lopen. Want het mag dan wel een bekende bladzijde zijn uit de Amerikaanse geschiedenis, voor de niet-geschiedkundigen is het haast onmogelijk om bij de les te blijven. Waardoor de lange oratio’s die de vele personages afsteken hun doel danig voorbijschieten en ook scenarist Tony Kushners gevoelige kritiek op de pro’s en cons van het democratische systeem hopeloos verloren gaan.

Als de film dan toch ergens de bal juist slaat, dan is het op vormelijk gebied. De enscenering van Washington in de 19de eeuw is zonder meer prachtig: de decors, de kostuums, het straatbeeld, de enkel door kaarsen verlichte kamers, het is alsof je er zelf bij bent. Dat Daniel Day-Lewis zoveel fysieke gelijkenissen vertoont met de echte Lincoln versterkt dit gevoel alleen maar. De kameleonacteur die maar eens in de paar jaar zijn Ierse cottage verlaat, slaagt er echter ook niet in om de film tot leven te wekken. Het Amerikaanse publiek lust er wellicht pap van, maar opwindende cinema kan je dit onmogelijk noemen. Dan bracht Spielberg het er met historische pareltjes als ‘Schindler’s List’ en ‘Munich’ een stuk beter vanaf.

Peter Janssens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray