Zoeken

V/H/S (Blu-ray)

  • Cinevision.be/nl quoteert V/H/S (Blu-ray) met een 3/5
  • Regisseur: Adam Wingard, Ti West, Joe Swanberg, e.a.
  • Cast: Adam Wingard, Joe Swanberg, Hannah Fierman
  • Genre: Horror
  • Duur: 111 minuten
  • Releasedatum Blu-ray: 30-01-2013
  • Distributeur Blu-ray: Splendid Films
Bekijk de cover van de film "V/H/S (Blu-ray)"

Nu de ‘Paranormal Activity’-franchise tekenen van metaalmoeheid begint te vertonen lijkt voor found footage-haters het moment gekomen om de shaky cam-rage definitief af te schrijven. Al juichen ze best nog niet te vroeg met hun grafrede, getuige het succes in horrormiddens van de anthologiefilm ‘V/H/S’, die zich gemakshalve laat omschrijven als een found footage ‘Creepshow’.

‘V/H/S’ is ontstaan uit de samenwerking van zes horrorfilmers. Die kregen van producer Brad Miska carte blanche om elk hun segment te schrijven en in te kleuren. Dat levert een gevarieerd zesluik op, met als enige constante dat elk verhaal een adder onder het gras herbergt die niet alleen de narratie maar ook de gimmick van de camcorderopnames (en in een geval skypeapparatuur) op zijn kop zet. Van de cineasten die meewerkten aan ‘V/H/S’ is enkel Ti West min of meer bekend bij genrefreaks als regisseur van onder andere ‘The House Of The Devil’ en ‘The Innkeepers’. De andere namen zijn ofwel debutanten of nog niet echt doorgebroken. De opvallendste naam is alvast die van Radio Silence, een kwartet jonge filmhonden die gezamenlijk het laatste segment inblikten.

De raamvertelling die alles samenhoudt is ‘Tape 56’, geregisseerd door Adam Wingard, die ook opduikt als acteur in dit segment. Centraal staat een groepje criminelen in de dop, die hun tijd vullen met vandalisme en het lastig vallen van vrouwen om vervolgens beelden van hun ontblote borsten door te verkopen aan dubieuze internetsites. Een van hen heeft nog een idee om snel aan geld te komen: in opdracht van een niet nader genoemde opdrachtgever breken ze in bij een oude man, waar ze een videocassette moeten stelen. Enig probleem: het huis van de man ligt vol cassettes (vijfenvijftig om precies te zijn), en terwijl de inbrekers de banden bekijken wordt duidelijk dat het huis, de man en de videobanden verre van onschuldig zijn.

Het eerste verhaal dat we te zien krijgen is ‘Amateur Night’ (regie: David Bruckner), het relaas van drie jongens die in het uitgaansleven in contact komen met een paar gewillige meisjes, en zich dat al snel beklagen. Ti Wests bijdrage (‘Second Honeymoon’) is een soort roadmovie waarin een koppel bij wijze van tweede huwelijksreis een rondreis maakt in Arizona, en in hun hotelkamer wordt belaagd door een inbreker met een mes en moorddadige intenties. Verhaal drie (‘Tuesday The 17th’ van Glenn McQuaid) is een onverholen knipoog naar de exploten van Jason Voorhees en toont hoe vier kamperende jongeren ten prooi vallen aan een gezichtsloze maniak. Segment vier (regie: Joe Swanberg) heeft met ‘The Sick Thing That Happened To Emily When She Was Younger’ alvast de leukste titel. En springt met de webchatinsteek visueel het meest uit de band. Of deze webchat kan in een videocassetteanthologie: volgens de makers wel, aangezien die suggereren dat de videobanden verhandeld worden op de zwarte markt en alle digitaal materiaal analoog is gecopieerd om geen sporen na te laten. Of tenminste, dat is een van de theorieën daar het hoe en waarom van de banden nooit wordt uitgeklaard. In de uitsmijter ‘10/31/98’ zetten de joligaards van Radio Silence ten slotte ook de verwachtingen op zijn kop door een spookhuis- en een exorcismeverhaal door elkaar te mixen.

Opvallend is de vrij consequente kwaliteit van de verschillende kortverhalen in ‘V/H/S’. Enkel de raamvertelling stelt enigszins teleur: het leunt allemaal nogal dicht aan bij ‘Paranormal Activity’, en de bewust onaffe stijl waarin het gefilmd is biedt maar weinig verrassingen. De echte genrepret valt te rapen in de het centrale kwintet waarin de horrorclichés tegelijkertijd worden geëerbiedigd en geparodieerd.  De makers schrikken er bovendien niet voor terug om het allemaal zo groezelig mogelijk te maken en besparen - binnen de limitaties van het vrij lage budget - niet op bewust gore en andere effecten. Liefhebbers van vrouwelijk naakt hebben trouwens ook geen reden tot klagen.

‘V/H/S’ is met andere woorden een interessante, freewheelende toevoeging aan het found footage-genre. En het blijft niet bij deze worp: de sequel ’S-VHS’ ging in januari op het Sundancefestival in première en wist met Gareth Evans (‘The Raid’), Eduardo Sanchez (‘The Blair Witch Project’) en Jason Eisener (‘Hobo With A Shotgun’) alvast bekende(re) namen op de regiestoel te krijgen. Wordt dus vervolgd. Benieuwd hoe lang het duurt vooraleer er iemand met ‘Betamax’ op de proppen zal komen.  

Simon Couwens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray