Zoeken

Sinister (Blu-ray)

  • Cinevision.be/nl quoteert Sinister (Blu-ray) met een 2/5
  • Regisseur: Scott Derrickson
  • Cast: Ethan Hawke, Juliet Rylance, Fred Dalton Thompson
  • Genre: Horror
  • Duur: 105 minuten
  • Releasedatum Blu-ray: 27-02-2013
  • Distributeur Blu-ray: Entertainment One
Bekijk de cover van de film "Sinister (Blu-ray)"

We kunnen enkel maar hopen dat Scott Derrickson zich tijdens de opnames van ‘Sinister’ beter voelde dan de teneur van de film doet uitschijnen. Mocht dat niet zo zijn, begrijpelijk, daar vier jaar waarschijnlijk niet genoeg is om te bekomen van een fiasco als de remake van ‘The Day The Earth Stood Still’ die voor eeuwig en altijd als een etterende schandvlek op ’s mans cv zal blijven staan. Wat ‘Sinister’ niet is: de voor een schamele drie miljoen dollar gedraaide horrorprent bracht wereldwijd immers achtentachtig miljoen op. Met andere woorden, een sequel zit in de pijplijn. Een die waarschijnlijk niet door Derrickson zal worden geregisseerd, daar hij na het succes van deze sinistere spookprent al aan zo’n zes andere projecten is gelinkt, waaronder een verfilming van Stephen Kings kortverhaal ‘The Breathing Method’.

Wat op zich origineel is: ‘Sinister’ is een prent die draait rond found footage maar niet in die stijl is geregisseerd. Het had nochtans gekund, daar producer Jason Blum mee aan de wieg staat van de ‘Paranormal Activity’-franchise. Blum is trouwens een bezige horrorbij, daar hij ook geldschieter is voor onder meer James Wans ‘Insidious’-franchise (deel 2 komt er later dit jaar aan), Barry Levinsons ‘The Bay’ en Oren Peli’s ‘Area 51’. Met ‘Sinister’ brengt Blum een eigentijdse update van ‘The Amityville Horror’ terwijl hij elementen van zowel ‘Insidous’ als ‘Paranormal Activity’ in de mix gooit.

Het openingsbeeld dekt al meteen de donkere lading: een groezelige 8 mm-captatie van een moord waarin vier mensen geblinddoekt worden opgehangen aan de takken van een boom. Het wie en waarom van de executie wordt niet uit de doeken gedaan, terwijl de soundtrack van Christopher Young hist en gromt met kippenvel veroorzakende geluiden. Waarmee Derrickson meteen duidelijk maakt dat hij met ‘Sinister’ niet mikt op de horrornovice, maar op een geoefend publiek dat tegen een stootje moet kunnen. Niet zozeer omdat de gore in overdrive gaat, maar omdat niet iedereen de donkere en deprimerende sfeer zal weten te appreciëren.

Centrale figuur in ‘Sinister’ is true crime auteur Ellison Oswalt (Ethan Hawke). Die schreef ooit een succesvol boek over een beruchte moordzaak, maar zag zijn carrière nadien op de klippen lopen. In de hoop een nieuwe bestseller te kunnen scoren verhuist hij met zijn echtgenote Tracy (Juliet Rylance), dochter Ashley en zoon Trevor naar een statig landhuis. In de tuin van dat huis vond de moord plaats waar ‘Sinister’ mee opent, en Ellison hoopt door in het huis van de misdaad te wonen alle details van de moord (dader inclusief) te kunnen achterhalen. Op zolder vindt Ellison een doos met een 8 mm-projector en een collectie films. Wanneer hij die bekijkt ontdekt Ellison dat de moord in zijn achtertuin lang niet de enige was. Op de pelliculestroken ziet hij hoe andere gezinnen op gruwelijke wijze om het leven komen, en wanneer hij tijdens een freeze frame een monsterlijke gedaante meent te ontwaren, weet Ellison al snel niet meer waar zich te verbergen voor een moordende geestesverschijning die het eveneens op zijn eigen gezin blijkt gemunt te hebben.

‘Sinister’ mag dan al goede punten scoren voor de sfeerschepping, het scenario is minder sterk. En vooral te repetitief. Derrickson (die meeschreef aan het scenario) reserveert bijna het volledige middenstuk voor Hawke die naar het 8 mm-archief kijkt en zo gaandeweg het volledige mysterie kan inkleuren. Een beetje meer animo zou geen kwaad gekund hebben. Niks mis met een mysterie dat tijd krijgt om zich te ontplooien, maar te lang ter plaatse trappelen blijkt uiteindelijk nefast voor de feestvreugde. Bovendien is de potentieel schokkende climax minder verrassend dan Derrickson zelf zou willen. Ook jammer dat er niets wordt aangevangen met het personage van Ellisons vrouw, die als de spreekwoordelijke spek en bonen geen enkele toegevoegde waarde brengt. Of hoe ‘Sinister’ begint met een intrigerend startschot, maar aan de eindmeet helaas heel wat van zijn potentieel niet blijkt te hebben waargemaakt.

Simon Couwens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray