Zoeken

Seven Psychopaths (Blu-ray)

  • Cinevision.be/nl quoteert Seven Psychopaths (Blu-ray) met een 2/5
  • Regisseur: Martin McDonagh
  • Cast: Colin Farrell, Sam Rockwell, Woody Harrelson, Christopher Walken
  • Genre: Komedie
  • Duur: 110 minuten
  • Releasedatum Blu-ray: 27-03-2013
  • Distributeur Blu-ray: Entertainment One
Bekijk de cover van de film "Seven Psychopaths (Blu-ray)"
Vier jaar nadat de Ierse cineast Martin McDonagh zijn carrière in de zevende kunst veelbelovend aftrapte met zijn tragikomisch langspeeldebuut ‘In Bruges’, komt hij op de proppen met een opvolger waarvan het cultgehalte alvast zeer hoog is. Alleen al de cast (met namen als Colin Farrell, Sam Rockwell, Woody Harrelson, Christopher Walken, Tom Waits, Harry Dean Stanton, Olga Kurylenko, Zeljko Ivanek, Michael Pitt en Michael Stuhlbarg) puilt uit van acteurs en actrices die niet aan hun proefstuk toe zijn als het gaat om het vertolken van personages met een hoek af. Het hoge aantal ‘hippe’ geweldscènes zorgt er dan weer voor dat ‘Seven Psychopaths’ het predikaat ‘Tarantino-esk’ verdient. 

McDonagh levert met zijn tweede worp een op zijn zachtst gezegd onregelmatig meanderend verhaal af dat draait rond een writer’s block. Een beetje zoals de Coens ‘Barton Fink’, maar tegelijkertijd toch helemaal anders. Centraal staat de Ierse scenarist Marty Faranan (Farrell) die in het zonovergoten Californië probeert om een scenario te schrijven. De titel – ‘Seven Psychopaths’ - heeft hij al, de inhoud nog niet. Zijn vriend en aspirant-acteur Billy Bickle (Rockwell) biedt aan om hem te helpen en brengt hem in contact met een paar echte psychopaten wiens verhalen Marty kan gebruiken als inspiratie. 

Weet die veel dat Billy eigenlijk zelf een bloeddorstige wacko is. Een die met zijn makker Hans Kieslowski (Walken) honden ontvoert als hun wandelend baasje even niet oplet en het dier vervolgens in ruil voor de vinderspremie terug aan de rechtmatige eigenaar overhandigt. Billy en Hans komen hierdoor in het vaarwater van Charlie Costello (Harrelson), een psycho buiten categorie die serieus uit zijn krammen schiet wanneer beide heren er met zijn geliefde shih tzu Bonny vandoor gaan. Zeker als Billy die hond niet meer wil terugbrengen omdat hij zich aan het dier begint te hechten. Waarop Charlie en zijn leger handlangers de oorlog verklaren aan de hondnappers. Ook Faranan komt in het vizier van Costello en co, waardoor die meer inspiratie krijgt voor zijn scenario dan hem lief is. Het gevolg is een bloederige confrontatie in de Californische woestijn waarin Faranan, Bickle en Kieslowski zich klaarmaken voor een finale strijd met de geflipte maffiabaas. En waarin fictie en non-fictie zich op onverklaarbare wijze met elkaar vermengen. 

McDonagh bewijst andermaal hip te kunnen filmen, maar een tweede ‘In Bruges’ is dit niet geworden. McDonagh schiet zichzelf immers serieus in de voet met een warrig scenario dat als los zand aan elkaar hangt. Sommige vondsten die in de narratie worden geïntegreerd doen het goed als kortverhalen in een anthologiestructuur, maar het eigenlijk raamwerk verliest vooral in het tweede uur aan charme en relevantie. En dat is jammer, want indien McDonagh zijn hersenspinsels wat beter onder controle had gehouden of strikter had gestructureerd, dan was dit wis en waarachtig een geslaagd project geweest. 

Nu is het vooral een geval van erop of eronder. Meesterlijke sequenties (Harry Dean Stanton als Amish die zich wreekt op de moordenaar van zijn dochter en een uitzinnige flashback met Tom Waits als seriemoordenaar die het op seriemoordenaars heeft gemunt) volstaan niet om een coherent geheel af te leveren. Dat trouwens bijlange na niet zo origineel is als McDonagh zelf zou willen: de knipogen naar Tarantino, de broertjes Coen en de metafysica van Charlie Kaufman zijn nogal opvallend en McDonagh kan nergens een eigen stempel op deze psychopathische rondedans drukken. Ook de nadrukkelijk vaag gehouden grens tussen wat echt is en zich enkel maar afspeelt in Farrells beneveld brein zorgt voor een twist die niet echt nodig was. En dat is jammer: een prent die een confrontatie tussen Christopher Walken en Woody Harrelson in petto heeft die niet moet onderdoen voor die tussen Walken en Dennis Hopper in Tony Scotts ‘True Romance’ verdient meer dan een ‘volgende keer beter’-verdict.

Simon Couwens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray