Zoeken

Swerve

  • Cinevision.be/nl quoteert Swerve met een 2/5
  • Regisseur: Craig Lahiff
  • Cast: Emma Booth, Jason Clarke, David Lyons
  • Genre: Thriller
  • Duur: 82 minuten
  • Releasedatum DVD: 19-03-2013
  • Distributeur DVD: A-Film HE
Bekijk de cover van de film "Swerve"
Sommige genres lagen vroeger beter in de markt dan nu. Of liever, werden vroeger beter in de markt geplaatst dan nu. De edele kunst van de screwball comedy is er zo een, en ook het filmnoirgenre is niet meer wat het geweest is. De rokerige desolaatheid, wulps-gevaarlijke femme fatales en snedige one liners hadden vooral resonantie in de vintage dagen van Hollywood, nu komen de meeste cineasten niet verder dan ‘aardige poging’ of ‘goede hommage’. De spreekwoordelijke uitzonderingen uiteraard niet te na gesproken. Een van de regisseurs die goed op weg was om een moderne noirmeester te worden was John Dahl. Met titels als ‘Kill Me Again’, ‘Red Rock West’ en vooral het niet stuk te krijgen ‘The Last Seduction’ werd hij her en der (en niet ten onrechte) omschreven als een moderne meester van het genre. Dahl heeft inmiddels het bioscoopwezen vaarwel gekust en is de laatste jaren uitsluitend actief als tv-regisseur bij series als ‘Dexter’, ‘True Blood’ en het recent gestarte ‘Hannibal’.

Waarom we over John Dahl beginnen in een recensie over een film waar hij eigenlijk niets mee te maken heeft? Simpel, deze ‘Swerve’ deed ons terugdenken aan Dahls ‘Red Rock West’ waarin Nicolas Cage vast komt te zitten in het stoffige dorpje Red Rock waar hij voor een huurmoordenaar wordt aanzien en een speelbal wordt in een spel dat wordt meegespeeld door Lara Flynn Boyle als femme fatale van dienst. Deze ‘Swerve’ van Australiër Craig Lahiff heeft daar nogal wat raakpunten mee, al volgt hij de plot gelukkig niet nauwgezet. Maar zowel de setting als het verhaal van een man die in een omgeving waar misdaad welig tiert zijn lot verbindt aan een niet zuiver op de graat zijnde verleidelijke deerne doen vermoeden dat Lahiff (die eveneens het scenario schreef) Dahls B-klassieker uit 1993 een paar keer grondig heeft bekeken.

Desolaat stadje in ‘Swerve’ is Neverest, gesitueerd ergens in het zuiden van Australië. In een sfeervolle (dialoogloze) intro schetst Lahiff hoe de verschillende personages (en de McGuffin) elkaars pad kruisen. Op de weg die naar Neverest rijdt krijgt toerist Colin (op doorreis naar een jobaanbieding) te kampen met autopech vooraleer hij getuige is van een spectaculair ongeval. Een drugdealer (die zonet de concurrentie liet omkomen met een strategisch geplaatste bom) komt om nadat zijn auto in de lucht wordt gekatapulteerd na een bijna-aanrijding met een vrouw in een cabrio. Colin checkt de auto van de drugdealer - en vindt er een koffer boordevol geld - en biedt vervolgens de vrouw Jina (Emma Booth) een lift huiswaarts aan. In plaats van er met de koffer boordevol geld vandoor te gaan, rijdt Colin verder naar Neverest om (eerlijk als hij is) de koffer te overhandigen aan de lokale autoriteiten. De goedzak.

De autoriteiten worden vertegenwoordigd door sheriff Frank (Jason Clarke). Toevallig de echtgenoot van Jina. Wanneer die hoort dat Jina op weg was om hem te verlaten en hij tegelijkertijd in de verleiding komt om het druggeld voor zichzelf te houden, opent zich een labyrint van hebzucht en verraad. Uiteraard raakt Colin in dat wespennest verstrikt, zeker wanneer Jina haar vrouwelijke charmes gebruikt om Colin tegen haar man op te zetten. En dan is er nog een andere vreemdeling die in de buurt vertoeft en die op zoek is naar het geld dat in de koffer zat. 

Lahiff doet zijn uiterste best om na het strak geconstrueerde begin de noirrondedans zo efficiënt mogelijk te leiden. Opvallend is dat hij dat niet doet door alle geijkte clichés zomaar blindelings te volgen, maar door er een eigen draai aan te geven waarbij evenveel plaats is voorzien voor toeval als voor bewust gemanipuleer. Een keuze die ‘Swerve’ tot op zekere hoogte boeiend houdt. Minder is dan weer dat de personages nauwelijks interessant zijn: zelf op de korte speelduur van tachtig minuten is het moeilijk om begaan te blijven met het lot van de karakters of de raderen van de plot. Waardoor er aan het eind van de rit – de goede bedoelingen ten spijt - maar weinig componenten zijn waar we echt enthousiast kunnen over zijn. Goed begonnen is in dit geval inderdaad maar half gewonnen. 

Simon Couwens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray