Zoeken

Brasserie Romantiek

  • Cinevision.be/nl quoteert Brasserie Romantiek met een 2/5
  • Regisseur: Joël Vanhoebrouck
  • Cast: Sara De Roo, Axel Daeseleire, Koen De Bouw
  • Genre: Komedie
  • Duur: 97 minuten
  • Releasedatum DVD: 23-04-2013
  • Distributeur DVD: Lumière
Bekijk de cover van de film "Brasserie Romantiek"
Even hoopten we dat scenaristen Jean-Claude Van Rijckeghem en Pat Van Beirs (naast hun werk als scenarist ook bekend als gelauwerde jeugdboekenauteurs) ons zouden vergasten op een originele Agatha Christie-knipoog. Een restaurant waar een voor een de gasten binnensijpelen, waar duidelijk spanningen voelbaar zijn, waar iedereen misschien wel iets te verbergen heeft … hoe intrigerend zou het niet zijn om in die gesloten omgeving een moord te laten plaatsvinden, en die vervolgens door een Hercule Poirot-adept te laten oplossen? 
We zullen het nooit weten, want ‘Brasserie Romantiek’ is helaas geen whodunit, maar een kleffe romantische komedie over de beslommeringen van het personeel en de klanten van de gelijknamige brasserie. Op valentijnsavond dan nog wel.

‘Brasserie Romantiek’ wordt gerund door Pascaline (Sara de Roo) en haar broer/tevens chef-kok Angelo (Axel Daeseleire). Op valentijnsavond zijn alle tafels gereserveerd, dus er wacht hen een drukke avond. Drukker dan verwacht zelfs, zo ondervindt Pascaline als plots Frank (Koen De Bouw) voor de deur staat. Frank was haar grote studentenliefde, heeft al die tijd niets van zich laten horen, maar is even terug in het land voor de begrafenis van zijn vader, en vraagt haar doodleuk of ze niet met hem naar Buenos Aires wil vertrekken de volgende ochtend. Pascaline is helemaal verbouwereerd en ziet zichzelf met haar verleden geconfronteerd. 

Ook een deel van de betalende bezoekers heeft zo zijn problemen. Vooral tussen autohandelaar Paul (Filip Peeters) en zijn echtgenote Roos (Barbara Sarafian) botert het niet al te goed. Roos is duidelijk het machogedrag en het tekort aan genegenheid van haar alfaman beu en laat hem horen dat ze een minnaar heeft. Wat Paul zowaar nog geen beetje van zijn melk brengt. Walter (Matthijs Scheepers) is een ietwat stroeve ambtenaar die in zijn eentje arriveert in het restaurant: hij wacht op S., een onbekende dame die hij via internet leerde kennen. Groot is zijn verrassing als plots Sylvia (Tine Embregts) daadwerkelijk voor zijn neus staat. Mia (Ruth Becquart) arriveert ook alleen: haar ex Yves (dé liefde van haar leven) heeft haar immers verlaten voor haar beste vriendin. Terwijl hoofdkelner Lesley (Wouter Hendrickx) haar probeert te steunen/binnen te draaien is er nog tijd en ruimte voor o.a. de hulpkok die een afspraak met de keukenhulp (Anemone Valcke) wil versieren, en Angelo’s dochter Eva die laat kennen dat ze graag voor altijd bij Pascaline wil blijven wonen.

Op zich genoeg verhaaldraden om anderhalfuur behoorlijk te vullen, maar ‘Brasserie Romantiek’ speelt zo nadrukkelijk op veilig dat het hele zaakje al voor de eerste gang als een dessertpudding in elkaar stuikt. Een tweede ‘Aanrijding In Moscou’ is dit valentijnsverhaal zeker niet geworden. Een schrijnend gebrek aan risico van zowel de scenaristen als van debuterend langspeelfilmregisseur Joël Vanhoebrouck (voor tv regisseerde hij de één-reeks ‘Dubbelleven’ en heel wat afleveringen van ‘Vermist’) zorgt ervoor dat ‘Brasserie Romantiek’ kabbelt zonder dat er een golfslag passeert.

De meeste situaties zijn geforceerd: ons lijkt het realistischer dat Sarafian en Peeters hun ruzie thuis uitvechten in plaats van in een klein en volgeboekt etablissement, en het feit dat De Bouw iemand die hij in al die jaren niet heeft gezien twee uur tijd geeft om te beslissen of ze met hem naar Buenos Aires wil gaan is ook niet meteen geloofwaardig. Of hoe de conflicten in ‘Brasserie Romantiek’ hoofdzakelijk maar weinig steek houden of vooral ontzettend banaal zijn. Een beetje meer panache kon geen kwaad: als filmmaker denken dat Sarafian laten zeggen dat haar minnaar ‘zo ne grote heeft, jong’ volstaat om een geslaagde komedie af te leveren is toch een beetje naïef. En zo is quasi alles (aankleding, personages, de geforceerde dramatiek en de weinig originele grappen) te getelefoneerd en te netjes. Wat zorgt voor een levensloosheid waar geen enkele Vlaamse ‘sterrencast’ iets kan aan verhelpen.

Simon Couwens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray