Zoeken

Oblivion (Blu-ray)

  • Cinevision.be/nl quoteert Oblivion (Blu-ray) met een 3/5
  • Regisseur: Joseph Kosinski
  • Cast: Tom Cruise, Olga Kurylenko, Andrea Riseborough
  • Genre: Sciencefiction
  • Duur: 120 minuten
  • Releasedatum Blu-ray: 14-08-2013
  • Distributeur Blu-ray: Universal Pictures
Bekijk de cover van de film "Oblivion (Blu-ray)"
Iets zegt ons dat Joseph Kosinski in een strak vormgegeven designhuis woont. En als dat niet zo is, zou het moeten. Kosinksi bewees met zijn debuut ‘Tron: Legacy’ en opvolger ‘Oblivion’ immers dat hij weet hoe hij retekoele sciencefictiontableaus kan visualiseren (samen met de production designers uiteraard) waardoor je als kijker alvast niet van visuele armoede zal omkomen. Voorlopig blijft het wel nog even wachten op een project waarin de inhoud even mooi is als de verpakking: ‘Oblivion’ mag dan wel kolken in beelden van een vaak beate schoonheid, het scenario blijft steken in het stadium van bijeengeharkte sf-ideeën die al eerder en beter de zevende kunst hebben gesierd.

‘Oblivion’ samengevat in vier woorden: Tom Cruise is Wall•E. In iets meer uitgesponnen vorm: in het jaar 2077 is het zo goed als over en uit met onze aardbol. Eigenlijk al vroeger, want in 2017 was de aarde al onbewoonbaar na een strijd met buitenaardse kolonisten, bekend als ‘Scavengers’. Die verwoestten de maan, met als gevolg dat de aarde te kampen had met aardbevingen, tsunami’s en andere nogal verwoestende natuurfenomenen. Toen de Scavengers voet en poot op aarde zetten, kon enkel een arsenaal nucleaire wapens hen verdrijven. Ook niet zo bevorderlijk voor het leefmilieu. De mensen die het overleefden zochten hun toevlucht op een kolonie op satellietmaan Titan. Titan krijgt energie via kracht die wordt opgewekt door zeewater. Technicus Jack Harper (Tom Cruise) en zijn maatje Vika (Andrea Riseborough) moeten erop toezien dat het energieopwekkingsproces goed verloopt. Twee weken voordat ook Jack en Vika naar Titan mogen, loopt het bericht binnen dat een paar van de dronen die toezien op de energiewinning defect zijn. Wanneer Harper die wil herstellen, ontdekt hij dat niet alles is wat het lijkt en slaagt hij er in om de betekenis van de droom die hem al jarenlang plaagt te achterhalen. 

Op zich een gegeven waar best wat mee aan te vangen is, maar na een intrigerend eerste uur weet Kosinski precies niet meer waar hij alles moet zoeken. Nochtans legde hij eerder al zelf de bouwstenen klaar, daar ‘Oblivion’ gebaseerd is op de gelijknamige niet-gepubliceerde graphic novel die hij samen met Arvid Nelson schreef. Kosinski’s originele draft onderging nogal wat script doctoring vooraleer Universal het licht op groen zette voor de verfilming ervan. Dat is vooral duidelijk in het tweede deel waarin de ingetogen set-up plaatsmaakt voor meer actiegetinte taferelen en de verschijning van Morgan Freeman (intussen meer een ikoon dat even zijn gezicht komt tonen dan een acteur die nog echt het verschil kan maken) en Nikolaj-Coster Waldau, die profiteert van de ‘Game Of Thrones’-hype om rollen te versieren in potentiële blockbusters. De rol van Olga Korylenko (als de vrouw die in Cruise zijn dromen opduikt) was trouwens eerst ingenomen door Jessica Chastain, die uiteindelijk toch de voorkeur gaf aan Kathryn Bigelows ‘Zero Dark Thirty’ en zich dat waarschijnlijk nog geen seconde heeft beklaagd.

Het komt trouwens niet alleen door de imposante hardware dat ‘Oblivion’ er welhaast buitenaards mooi uitziet. Een aanvullende reden was Kosinski’s beslissing om zo weinig mogelijk gebruik te maken van green screens en het gros van zijn prent op locatie in IJsland te draaien. Het land van de warmwatergeisers en de vulkanen met moeilijk uitspreekbare namen is trouwens heel populair in Hollywood: onder meer de proloog van ‘Prometheus’ werd er opgenomen, Darren Aronofsky draaide er zijn bijbels epos ‘Noah’ (met Russell Crowe als arkvaarder) en zelfs Ben Stiller streek er neer voor zijn Danny Kaye-remake ‘The Secret Life Of Walter Mitty’.   

Voor wie naast het oog eveneens het oor wil verwennen: Kosinski koos net als in ‘Tron: Legacy’ voor een opvallende en niet voor de hand liggende soundtrack. Niet van Daft Punk deze keer, maar ’t scheelt niet veel: met de keuze voor de Franse elektronicaband M83 blijft hij immers erg dicht in de buurt. Hoe uiterst verzorgd ‘Oblivion’ ook mag zijn in zijn deelgebieden, toch is het moeilijk om echt wild te worden van deze sf-hybride. Nog maar eens een bewijs dat je al een steengoed cineast moet zijn om zonder de ruggensteun van een boeiend en steekhoudend scenario een film af te leveren die zowel het hart als de ziel beroert. Kosinski heeft dus nog veel te leren, al kijken eigenlijk toch (zij het een beetje stiekem) uit naar zijn volgend project dat – afhankelijk van welke deur je opent in de wandelgangen – ofwel een sequel op ‘Tron: Legacy’ of een remake van ‘The Black Hole’ of ‘Logan’s Run’ zou zijn. 

Simon Couwens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray