Wie op zoek is naar een mooi voorbeeld van samenwerking over de grenzen heen, zit meer dan goed bij ‘The Fall’: meegeproduceerd door BBC en het Ierse Northern Ireland Screen, een Amerikaanse actrice in de hoofdrol, en zowaar een Belgische regisseur die ‘action’ en ‘cut’ mocht roepen… De man die deze vijfdelige miniserie in goede banen leidde is Jakob Verbruggen, bij ons bekend als huisregisseur van ‘Code 37’. Wat Verbruggen hier laat zien, is alvast internationale klasse. ‘The Fall’ moet niet onderdoen voor het gros van andere Britse krimi’s. En ook niet voor de Scandinavische, waar ‘The Fall’ qua sfeer en toon nogal wat raakpunten mee deelt.
‘The Fall’ is het geesteskind van scenarist Allan Cubbit, en die man is niet aan zijn misdaadproefstuk toe. Begin jaren negentig schreef hij mee aan het tweede seizoen van de gelauwerde reeks ‘Prime Suspect’, hij adapteerde twee van Arthur Conan Doyles ‘Sherlock Holmes’-verhalen voor het kleine scherm en was coscenarist van de misdaadreeksen ‘Murphy’s Law’ (met James Nesbitt) en ‘The Runaway’. Met het wereldwijd hoge ogen gooiende ‘The Fall’ zijn de geldschieters meer dan in hun nopjes. De eerste aflevering trok op BBC begin dit jaar zo’n 3,6 miljoen kijkers op maandagavond waardoor voor Cubbit bijna meteen het licht op groen sprong voor een tweede serie.
Wat van meet af aan duidelijk is: ‘The Fall’ is geen whodunit. We krijgen al onmiddellijk te zien wie de moordenaar is, en de vraag die wordt gesteld is of de Belfastse politie er gaat in slagen om de snoodaard die alleenstaande carrièrevrouwen volgens een vast ritueel ombrengt in hun eigen huis te klissen. Om de vrouwendoder te identificeren en te arresteren roept het team in Belfast na een maand vruchteloos speurwerk de hulp in van Stella Gibson (Gillian Anderson) die uit Londen komt om het team te helpen en aan te sturen.
Naast de vraag of de moordenaar kan worden opgespoord, is de vraag wat zijn beweegredenen zijn even belangrijk. De man die de vrouwen stalkt, begluurt en vervolgens vermoord is op het eerste zicht immers een doodnormale familieman. Paul Spector (Jamie Dorman) is een rouwconsulent die families moet bijstaan die een geliefde verloren (oh zoete ironie), is gelukkig getrouwd met verpleegster Sally-Ann en is vader van twee jonge kinderen. En is heel methodisch in het opsporen en ombrengen van zijn slachtoffers, zo blijkt. Een goede detectiveplot dus, maar Cubbitt heeft nog meer troeven in de mouw: zo lopen de ‘troubles’ in Noord-Ierland als een rode draad door de reeks, en is het personage van Stella Gibson nogal enigmatisch uitgetekend, wat de voorspelbaarheid voor een groot deel buitenspel zet.
‘The Fall’ is op nagenoeg alle vlakken een topper: Anderson zet een vertolking neer die duidelijk maakt dat ze niet langer hoeft te teren op haar erfenis van ‘The X-Files’, Dorman is creepy als psychopaat en Verbruggen vindt de juiste toon om alles aan de kook te brengen. Door alles te vertellen op ‘amper’ vijf afleveringen zijn er geen overbodige personages of verhaalwendingen om alles te rekken, maar blijft alles compact, to the point en beheerst. En het eindigt allemaal met een cliffhanger die meteen mooi de link legt naar seizoen twee van wat best wel eens een langlopende reeks zou kunnen worden. Als de kwaliteit van deze eerste worp gewaarborgd blijft, zijn we daar alles behalve rouwig om.
Simon Couwens
Niets uit deze publicatie mag op welke wijze dan ook worden overgenomen zonder voorafgaande schriftelijke (per e-mail of brief) toestemming van de verantwoordelijke uitgever.