Zoeken

Paddington

  • Cinevision.be/nl quoteert Paddington met een 4/5
  • Regisseur: Paul King
  • Cast: Hugh Bonneville, Sally Hawkins, Julie Walters, Nicole Kidman
  • Genre: Komedie
  • Duur: 95 minuten
  • Releasedatum: 03-12-2014
  • Distributeur: Belga Films
Bekijk de cover van de film "Paddington"
Je zal hard moeten zoeken om in Engeland iemand te vinden die nog nooit van Paddington heeft gehoord. En dan hebben we het niet over het district in Westminster met bijhorend trein- en metrostation, maar wel degelijk over de knuffelbeer die in 1958 door kinderboekenschrijver Michael Bond werd bedacht. Inmiddels zijn er al meer dan twintig verhalenbundels verschenen over de doortastende beer, en zijn populariteit bij de huidige generatie is ongetwijfeld even groot als bij al de vorige die door hun ouders werden toegestopt met een Paddingtonboek binnen voorleesafstand. Wie de beer toch nog niet zou kennen – of hem een beetje uit het oog verloren was – heeft momenteel geen excuus om niet ‘gepaddingtoneerd’ te worden: de eerste langspeelfilm met de beer is immers een schot in de familiefilmroos. Of je nu zeven, zevenendertig of zevenenzeventig bent: de kans dat Paddingtons bioscoopavontuur ook jou zal betoveren is groot. 

De eerste knuffelbeer gebaseerd op Bonds verhalen verscheen in 1972 op de markt. Het begin van een eerste revival, die werd verdergezet met een animatiereeks die midden jaren zeventig op heel wat applaus werd onthaald. ‘Paddington’ – oorspronkelijk te zien tussen 1975 en 1979 op de BBC – was een mengeling van 2D-animatie, 3D-achtergronden en het claymationprocedé. Met liefde en originaliteit gemaakt: geen wonder dat de zesenvijftig afleveringen uitgroeiden tot heuse cultklassiekers. De poging van Hanna-Barbera om in 1989 munt te slaan uit de Britse beer waren minder succesvol en die reeks werd na dertien afleveringen stopgezet. Het Frans-Canadese ‘The Adventures Of Paddington Bear’ – opgestart in 1997 – deed het dan weer wel behoorlijk. Dit alles om aan te tonen dat ‘Paddington’ al lang een lucratief merk is, en dat de kans dat het ooit uit het collectief geheugen verdwijnt heel klein is. 

Mooi is alvast de vaststelling dat Paddingtons avontuur op het witte doek trouw blijft aan het universum van Bond. De inmiddels achtentachtigjarige auteur deelde trouwens mee heel tevreden te zijn met de look en feel van prent. Altijd knap als de bedenker van het origineel zich niet voor aap gezet ziet wanneer anderen met zijn of haar creatie aan de haal gaan. Initiatiefnemer van de ‘Paddington’-film is David Heyman, producer van de ‘Harry Potter’-verfilmingen. Die zag er nauwgezet op toe dat regisseur Paul King en scenarist Hamish McColl geen afbreuk deden aan Bonds creatie. De hoofdpersonages uit de boeken zijn allemaal van de partij, net als de door Bond bedachte achtergrondgeschiedenis van Paddington. Hij is een kleine beer uit Peru die door zijn tante op de boot naar Engeland wordt gezet. Door haar ouderdom kan ze niet meer voor hem zorgen, en ze denkt dat haar neefje in Londen zal worden geadopteerd door een vriendelijke voorbijganger. Iets dat haar destijds werd beloofd door een Britse ontdekkingsreiziger die een tijd bij de beren in Peru logeerde. Paddington wordt opgepikt door het gezin Brown. Vooral vader Brown (Hugh Bonneville) staat nogal weigerachtig tegen de kleine logé/indringer, maar uiteindelijk gaat hij – onder druk van zijn echtgenote Mary (Sally Hawkins) en zijn kinderen Jonathan en Judy – overstag en mag Paddington op de zolderkamer blijven wonen. Zij het niet voor hem eerst nog uit de klauwen van een bloeddorstige taxidermiste (Nicole Kidman met wit feeksenkapsel en hoge hakken) te redden.

‘Paddington’ vinkt netjes alle traditionele familiefilmelementen af, voor de hand liggende ‘eind goed, al goed’-ontknoping inclusief. Er zijn echter momenten en films waarin voorspelbaarheid niet erg is, en ‘Paddington’ is er zo een. De geïnspireerde regie van King overstijgt alle aanwezige valkuilen, de slapstickintermezzi – met een groot ‘Mr. Bean’-gehalte – zitten knap in elkaar en vervallen nergens in vulgariteiten en de cast gelooft overduidelijk in het project. Spelvreugde die van het scherm knettert: je moet al een kniesoor zijn om er niet voor te vallen. 

Extra koopwaar is de manier waarop Paddington tot leven is gewekt. Met CGI uiteraard, maar ook nog een fiks deel met robotronica. Het resultaat is wonderbaarlijk spits: het kost bijna geen moeite om te geloven dat Paddington echt leeft, en de naïeve onschuld waarmee hij de wereld rondom zich bekijkt, wordt perfect verwoord door Ben Whislaw. Oorspronkelijk zou Colin Firth de stemhonneurs waarnemen, maar uiteindelijk bleek zijn timbre toch niet zo geschikt voor de kleine beer. Misschien kunnen de producers als compensatie Firth een rol geven in de onvermijdelijke sequel? Conclusie: deze ‘Paddington’ vindt geenszins het warme water uit, maar doet met verve wat het moet doen. Jong en oud verblijden met een schattige familieprent die nergens en nooit een loopje neemt met de intelligentie en het verwachtingspatroon van het publiek. Wat van ‘Paddington’ zowel een beer als een film maakt die zich makkelijk laat knuffelen en koesteren. 

Simon Couwens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray