Zoeken

Unbroken

  • Cinevision.be/nl quoteert Unbroken met een 3/5
  • Regisseur: Angelina Jolie
  • Cast: Jack O'Connell, Domhnall Gleeson, Miyavi, Garrett Hedlund
  • Genre: Oorlogsdrama
  • Duur: 137 minuten
  • Releasedatum DVD: 20-05-2015
  • Distributeur DVD: Universal/Paramount
Bekijk de cover van de film "Unbroken"

Wie had kunnen vermoeden dat er door de aderen van Angelina Jolie een forse portie regisseursbloed stroomde? Goed, ze kreeg het filmvak met de paplepel ingegoten door papa Jon Voight, maar dan nog is het niet evident om te veronderstellen dat de actrice uit talloze populaire blockbusters anno 2014 aan het roer zou staan van een oorlogsepos dat nadrukkelijk lonkt naar de hoogdagen van David Lean en dat je eerder op het cv van Clint Eastwood of Steven Spielberg zou verwachten. Dat Jolies tweede films als regisseuse – in 2011 draaide ze met ‘In The Land Of Blood And Honey’ een kleinschalige kroniek gesitueerd in de Bosnische oorlog – niet overal even goed wordt onthaald is op het eerste zicht bijkomstig. De reviews zijn over het algemeen gematigd en een enkele keer zelfs vernietigend - feit is en blijft dat Jolie bewijst meer in haar mars te hebben dan braafjes aan de hand te lopen van de Hollywoodbonzen. Misschien net daarom dat ze hogeboomgewijs stevig in de vuurlinie komt te liggen?

Vuurlinies zijn er ook in ‘Unbroken’, het ongelooflijk straffe verhaal van de Italiaanse Amerikaan Louis Zamperini. De man werd zevenennegentig en overleed vorig jaar tijdens de postproductie van deze film over zijn leven. Een film die reeds meer dan een keer was aangekondigd. Zelfs in de jaren vijftig was er al interesse in een verfilming van zijn wederwaardigheden tijdens de tweede wereldoorlog, maar met het afhaken van Tony Curtis verdween het project ergens diep in de kluizen van Universal. Schrijfster Laura Hillenbrand – bekend van ‘Seabiscuit’ – publiceerde in 2010 een nieuw boek over Zamperini, hetgeen de interesse in een Zamperini-film opnieuw aanwakkerde. Waarop Jolie haar schouders onder het project zette en meteen besloot om het zelf te regisseren.

Dat Zamperini’s leven het tot op het witte doek schopt, hoeft alvast niet te verwonderen. In 1936 was hij een beloftevol atleet die achtste werd op de vijfduizend meter op de Olympische Spelen in Berlijn. In het kielzog van de medailles die Jesse Owens er verzamelde misschien slechts een voetnoot, al bleef het ronderecord dat hij tijdens de laatste ronde op zijn naam schreef geenszins onopgemerkt. Zamperini’s professionele en olympische atletiekcarrière werd echter gefnuikt door de tweede wereldoorlog. Hij nam dienst bij de luchtmacht en werd tijdens een missie met een bommenwerper neergeschoten. Samen met twee andere overlevenden verzeilde hij op een rubberen reddingsboot in het midden van de onmetelijke oceaan, waarna hij zevenenveertig dagen op zee zou ronddobberen. Tot hij gevonden werd door een Japans oorlogsschip en daarna zo’n twee jaar onder erbarmelijke omstandigheden moest zien te overleven in verschillende Japanse gevangenenkampen. Hij was vooral een doorn in het oog van de sadistische bewaker Mutsuhiro Watanabe die geen gelegenheid liet voorbij gaan om hem te vernederen of te martelen.

Veel beleg voor een boterham dus, en Jolie is gelukkig zo slim om Zamperini’s leven na het einde van de tweede wereldoorlog – waarin hij zijn roeping als ‘born again christian’ vond – volledig buiten beschouwing te laten. Jolie heeft duidelijk goed opgelet op de sets van alle films waar ze dusver mocht acteren. Haar beeldvoering is strak en zonder franjes – Clint Eastwood lijkt nooit veraf – en ze mag dan misschien wel kopiëren, ze houdt het opmerkelijke verhaal van Zamperini meeslepend en boeiend. Zeker in het begin: de actiescène in de bommenwerper zet al meteen de toon en het lange middenstuk in de rubberboot kent een boeiend verloop. Naar het einde van het tweede deel – het verblijf in de kampen – lost ze even de rol en begint ze teveel genegenheid te koesteren voor het hoofdpersonage door hem zelfs gaandeweg voor te stellen als een all-American hero met Messiaskwaliteiten. En dat is er toch ietwat over, vooral omdat de gebeurtenissen an sich sterk genoeg zijn om een sterke film te maken zonder te patriottisch te worden.

Niet dat Jolie ‘Unbroken’ daarmee keldert. Het is en blijft een opmerkelijk verhaal dat vooral de liefhebbers van degelijk en klassieke Amerikaanse cinema zal weten te bekoren. Uitkijken is het eveneens naar de solide cast: de jonge en beloftevolle Brit Jack O’Connell bewijst met de rol van Zamperini klaar te zijn voor het grote werk, Domnhall Gleeson bevestigt eens te meer zijn schermkleeftalent – papa Brendan mag opnieuw tevreden zijn – en ook de bijrollen zijn treffend gecast. Enkel de Japanse muzikant Miyavi legt er in zijn acteerdebuut het sadisme van Watanabe wel heel nadrukkelijk op, een van de redenen waarom ‘Unbroken’ de zwart-wittegenstelling tussen de brave Amerikanen en stoute Japanners naar het eind toe te weinig genuanceerd in beeld brengt.

Verre van perfect dus deze ‘Unbroken’, maar als bewijs dat er in Hollywood in deze superheldentijden en andere overdadige CGI-spektakels toch nog plaats is voor lekker oubollige cinema is dit zeker een prent die mag gezien worden. Jolie heeft inmiddels trouwens al een derde film geregisseerd: ‘By The Sea’, een relatiedrama waarin ze samen met echtgenoot Brad Pitt eveneens acteert. Goed nieuws voor de liefhebbers van vrouwen achter de camera-quota zowaar.

Simon Couwens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray