Zoeken

A Most Violent Year

  • Cinevision.be/nl quoteert A Most Violent Year met een 5/5
  • Regisseur: J.C. Chandor
  • Cast: Oscar Isaac, Jessica Chastain, David Oyelowo, Albert Brooks
  • Genre: Misdaadthriller
  • Duur: 124 minuten
  • Releasedatum Blu-ray: 05-05-2015
  • Distributeur Blu-ray: Lumière
Bekijk de cover van de film "A Most Violent Year"
Kippenvelvibes krijgen van de naturalistische cool van de New York-cinema uit de jaren zeventig en nog een stukje uit de jaren tachtig: oude knollen weten er alles van. Jonge veulens waarschijnlijk iets minder, maar daar kan verandering in komen na het zien van ‘A Most Violent Year’. Echt zo’n film waarbij het hip en trendy staat om achteraf een retrochic app te downloaden, jonkies. En fluoresceer alvast de naam van regisseur J.C. Chandor. Met zijn derde film op evenveel jaar tijd strooit hij zowel de kwantiteit als kwaliteit lustig in het rond. 

Debuteren deed Chandor met ‘Margin Call’, een opgestoken middenvinger naar de bankencrisis en met ronkende namen als Kevin Spacey, Demi Moore, Paul Bettany, Jeremy Irons en Stanley Tucci op de titelrol. Heel wat minder volk in opvolger ‘All Is Lost’ waarin enkel Robert Redford van de partij was, en dat in een overlevingsdrama op zee waarin bijna geen enkel woord werd gesproken. En nu is er dus ‘A Most Violent Year’, de beste Sidney Lumet-film die Lumet zelf niet heeft geregisseerd. Mocht die brave man nog leven, er zou waarschijnlijk geen eind gekomen zijn aan zijn appreciatie en applaus. 

Je kan ‘A Most Violent Year’ een misdaaddrama noemen, maar eigenlijk is het een anti-misdaaddrama. Alles speelt zich weliswaar af in de corrupte setting van New York anno 1981, het hoofdpersonage wil zo ver mogelijk wegblijven van gangsters en onkoosjere zaken en op een eerlijke manier zijn brood verdienen in de petroleumhandel. Niet zo eenvoudig, daar ondernemer/immigrant Abel Morales (Oscar Isaac) moet toezien hoe gangsters het op zijn tankwagens hebben voorzien, zijn bestuurders overvallen en er vervolgens met de olie vandoor gaan. Niet goed voor het zakencijfer zoiets. Eveneens nefast: het onderzoek dat de plaatselijke assistent openbare aanklager (David Oyelowo) tegen hem voert op verdenking van fraude en een fifty shades of black boekhouding. Ook al zou het voor Abel makkelijk zijn om zich vrij te kopen of te schieten – zijn vrouw Anna (Jessica Chastain) is de dochter van een lokale gangsterbaas – toch blijft hij trouw aan zijn eigen idealen. Of tenminste, dat probeert hij.

Chandor situeert ‘A Most Violent Year’ in 1981, en dat is geen toeval. Als we de statistieken mogen geloven – en wie zijn wij om dat niet te doen – was 1981 het meest gewelddadige jaar ooit in New York. Nooit eerder vielen er zoveel doden bij straatgeweld: een vaststelling die toenmalig state attorney en latere burgemeester Rudy Giuliani ertoe noopte om grote schoonmaak te houden en volledig verloederde wijken terug op te waarderen. Dat geweld is niet noodzakelijk op het scherm te zien, al speelt het ontegensprekelijk een significante rol. Nieuwsbulletins hebben het onophoudelijk over moorden en schietpartijen, en bijna iedereen handelt en wandelt met een eigen verborgen agenda. Daar moet een welhaast cynische ontknoping op volgen, denk je dan. 

Vooraleer die ontknoping er is, roeit Chandor twee uur lang tegen de stroming in. Alle verwachte clichés laat hij netjes links liggen en hij kiest resoluut voor het formaat van het karakterdrama. Er wordt meer gepraat dan geschoten in ‘A Most Violent Year’ en dat zorgt er voor dat de weinige actiescènes die er zijn magnifiek nazinderen. Een overval op een tankwagen en een achtervolging te voet zijn zo beheerst in hun adrenalinestuipen dat het bijna outtakes lijken van William Friedkins ‘The French Connection’. En ja, dat is een compliment.  

‘A Most Violent Year’ is door zijn opzettelijke trage (lees: onthaaste) inkadering voor velen misschien een aandachtsbrug te ver. Liefhebbers van zich stapsvoet openende cinema daarentegen zitten hier volledig op hun plaats: een interessante plot, ijzersterke vertolkingen (Isaac en Chastain branden ei zo na gaten in het scherm), passionele cameravoeringen en een subtiel aangewende soundtrack van Alex Ebert zorgen voor groeicinema van de bovenste plank.   

Simon Couwens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray