Zoeken

The Hateful Eight (Blu-ray)

  • Cinevision.be/nl quoteert The Hateful Eight (Blu-ray) met een 4/5
  • Regisseur: Quentin Tarantino
  • Cast: Samuel L. Jackson, Kurt Russell, Jennifer Jason Leigh, Walton Goggins
  • Genre: Western
  • Duur: 167 minuten
  • Releasedatum Blu-ray: 18-05-2016
  • Distributeur Blu-ray: Entertainment One
Bekijk de cover van de film "The Hateful Eight (Blu-ray)"
Quentin Tarantino en de stille trom: het blijven water en vuur. Elke Tarantinofilm gaat nu eenmaal gepaard met (over)dosissen zelfpromotie. Koppel die aan de publieksverwachting en de op de loer liggende mediahuifkarren en het publicitaire plaatje valt steevast netjes in elkaar. Het is niet anders bij ‘The Hateful Eight’, ’s mans nieuwste epistel. Initieel bond Tarantino zelf de kat de bel aan. Nadat een vroege draft van het scenario online was gelekt, verkondigde Tarantino in januari 2014 furieus dat hij het project afblies, en het scenario waarschijnlijk in boekvorm zou uitbrengen. Een staart die vervolgens werd ingetrokken, gevolgd door het nieuws dat hij de film zou opnemen op pellicule in glorious ultra panavision 70 mm. Een eerbetoon aan de evenementencinema van weleer, wie kan daar tegen zijn?

Al is de vraag eerder: wie is daar nu nog klaar voor? De bioscopen alvast niet. Zeker niet in Europa, en bij uitbreiding nog zekerder niet in de lage landen. Wie Tarantino’s originele 70 mm roadshowversie - inclusief overture, entr’acte en exitmuziek - wil zien zonder al teveel heksentoeren gaat best even langs in het EYE-filmmuseum in Amsterdam. Hier ten lande draait de prent overal in het digitale formaat. Die versie is door het ontbreken van de omkaderende extra’s ongeveer een kwartier korter, maar klokt nog steeds af op een imposante twee uur en drie kwartier.

‘The Hateful Eight’ heeft alle stijlkenmerken en de setting van een western. De grote dialooggedreven insteek en het feit dat de intrige zich grotendeels in één locatie (een postkoetswachtplaats) afspeelt, zorgen voor een ‘Reservoir Dogs In The Wild West’ insteek. Al zijn ook de vergelijkingen met Agatha Christies ‘And Then There Were None’ niet van de lucht. Een intrigerende pitch dus, en wie een blik werpt op de cast (Samuel L. Jackson, Kurt Russell, Jennifer Jason Leigh, Walton Goggins, Tim Roth, Michael Madsen, Bruce Dern en Demian Bichir) kan niet anders dan zich spoorslags richting grote witte doek te begeven. Waar zich een plot ontvouwt over acht vreemdelingen – al zijn het er eigenlijk negen - die anno 1870 in een veredelde blokhut ergens in Wyoming verzeilen waar ze moeten schuilen voor een sneeuwstorm. Wat hen samenbrengt en wat hun verborgen agenda’s zijn: je krijgt de antwoorden netjes verpakt in een in zes hoofdstukken opgedeelde narratie.

Hou naast de ogen de oren eveneens goed open. Niet alleen voor de instant vintage Tarantinodialogen, ook voor de soundtrack van Ennio Morricone. Die schreef voor het eerst in ruim veertig jaar nog eens een originele westernscore. Dat dit voor superfan Tarantino is, hoeft niet te verwonderen. Al zat er naar verluidt wel een haar in de boter na hun samenwerking voor ‘Django Unchained’. Morricone componeerde ongeveer vijftig minuten nieuw materiaal. Daarnaast gebruikt Tarantino extracten van Morricones soundtrack van John Carpenters ‘The Thing’ die destijds niet werden gebruikt en het thema uit John Boormans ‘Exorcist II’. Lekker cinefiel lekkers toch alweer.

Blijft natuurlijk de vraag of ‘The Hateful Eight’ een (zeer) goede film is. De grens tussen drie en vier sterren is in elk geval klein. Enerzijds staart Tarantino iets te zelfgenoegzaam naar de eigen navel om na zeven films nog echt te kunnen verrassen, anderzijds is dit een brok exorbitant entertainment die geen seconde verveelt. Omdat je nooit echt weet in welke richting de plot zich gaat ontwikkelen, blijft het voortdurend gissen naar het verdere verloop. Dat ‘The Hateful Eight’ uiteindelijk eindigt als extreem gewelddadige exploitatiewestern zal voor de een een vloek en voor de ander een zegen zijn. Wie er toch meer wil in zien, kan er – al dan niet als handdoek tegen het bloeden - dubbelebodemgewijs een dissectie uit puren over de Amerikaanse maatschappij en/of (outlaw)geschiedenis. Wat er ook van zij: naast filmische genoegens biedt Tarantino sloten cinematografisch meesterschap. De betoverende begingeneriek alleen al zet meteen de toon voor dit demonisch kijkstuk dat je droog aan de haak gewogen bijna drie uur in de ban houdt. We hebben al voor minder vier sterren uitgereikt.

Simon Couwens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray