Zoeken

Trainwreck (Blu-ray)

  • Cinevision.be/nl quoteert Trainwreck (Blu-ray) met een 3/5
  • Regisseur: Judd Apatow
  • Cast: Amy Schumer, Bill Hader, Brie Larson, Tilda Swinton
  • Genre: Romantische komedie
  • Duur: 125 minuten
  • Releasedatum Blu-ray: 20-01-2016
  • Distributeur Blu-ray: Universal Pictures
Bekijk de cover van de film "Trainwreck (Blu-ray)"
“Zouden jullie altijd met dezelfde pop willen spelen?”, probeert de vader van Amy en Kim, respectievelijk 9 en 5 jaar oud, hen in de toonzettende openingsscène van ‘Trainwreck’ uit te leggen waarom hij hun moeder voor een frisser exemplaar inruilt. Helemaal eerlijk is zijn vergelijking natuurlijk niet, maar ze helpt hem wel om zijn dochters glashelder te maken dat monogamie heel wat opofferingen met zich meebrengt.

Een stelling die bij Amy alvast niet in dovemansoren gevallen is. 23 jaar later zien we haar (in de gedaante van comédienne Amy Schumer) als losbandig fuifbeest, dat haar hand niet omdraait voor de occasionele one night stand. Wat op zijn minst opmerkelijk is aangezien ze min of meer een relatie heeft met de gymverslaafde bodybuilder Steven (een met zichzelf heerlijk de spot drijvende John Cena). Wanneer die te kennen geeft dat hij met Amy een toekomst wil opbouwen, zet ze het op een lopen. Intimiteit is immers niet aan haar besteed, oppervlakkigheid domineert haar bestaan. Niet onlogisch dus dat ze haar kost verdient als journaliste voor een eendimensionaal mannenblad. Maar wanneer Amy door haar tirannieke hoofdredactrice (een onherkenbare Tilda Swinton) eropuit gestuurd wordt om de charmante sportarts Aaron (Bill Hader) te interviewen, gebeurt er iets wat ze zelf nooit voor mogelijk hield: ze wordt verliefd.

De plot laat zich lezen als een voorspelbaar meisje-ontmoet-jongen-romance, maar de weg naar de obligate finale weet de platgetreden paadjes clever te ontwijken. Om te beginnen is hoofdactrice Amy Schumer, die tevens tekende voor het scenario, geen clichématige romcom-babe van het type Jennifer Aniston, Sandra Bullock of Katherine Heigl. Dat ze voor dit verhaal veelal putte uit haar eigen verleden, komt de naturelfactor alleen maar ten goede. Het pleit ook voor haar dat niemand veilig is voor haar messcherpe grappen – ook zijzelf niet. Ze mag dan wel geen maatje 34 hebben, ze heeft duidelijk ook geen complexen om zichzelf daarmee te confronteren. En waarom zou ze? De Amy die ze neerzet (en die ze is?), is ondanks haar – veelal herkenbare – persoonlijke strubbelingen een sexy en zelfverzekerde vrouw, die tot besef komt dat ze volwassenwording niet langer voor zich uit kan schuiven.

Geen wonder dat Judd Apatow direct ja zei toen Schumer bij hem kwam aankloppen. De thematiek van thirtysomethings die hun wilde jaren van zich af schudden, loopt als een rode draad doorheen zijn ietwat ondergewaardeerde carrière. ‘Knocked Up’ en het haast ongeziene ‘This Is 40’ zijn klassiekers in hun genre, en met deze ‘Trainwreck’ levert hij zo mogelijk zijn meest beheerste werk tot op heden af. Apatow krijgt vaak het verwijt dat zijn films te lang duren, en ook hier gaat hij vlotjes over de twee uur, maar dat staat hem wel toe zijn personages te laten ademen. Je zou de subplot rond Amy’s familie – vader Gordon en gelukkig getrouwde zus Kim – overbodig en te lang uitgesponnen kunnen noemen, maar tegelijk zegt ze wel iets over onze protagoniste.

Weinig tot geen valse noten te bespeuren dus, op voorwaarde wel dat je humorgewijs tegen een stootje kan. Vooral in het eerste uur volgen de punchlines elkaar snel op, en die zijn niet altijd even politiek correct. De waaier aan seksgrappen wekt de illusie van een puberaal karakter, maar Schumers scenario is veel slimmer dan dat. Als je ziet met welke flair ze haar alter ego tot leven wekt, sta je versteld dat dit haar acteerdebuut is op het witte doek. Haar chemie met een opvallend ingehouden Bill Hader vormt het kloppende hart van de film, maar ook in de bijrollen is het smullen. Met als uitschieters de doorleefde rol van Brie Larson als Amy’s zus en de geestige cameo’s van Matthew Broderick en vooral Daniel Radcliffe. Op het einde is ‘Trainwreck’ net iets te conventioneel voor zijn eigen goed (echt waar, een dansnummer?), maar het kan de pret tegen dan al lang niet meer drukken.

Peter Janssens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray