Zoeken

Dheepan

  • Cinevision.be/nl quoteert Dheepan met een 3/5
  • Regisseur: Jacques Audiard
  • Cast: Jesuthasan Antonythasan, Kalieaswari Srinivasan, Claudine Vinasithamby
  • Genre: Drama
  • Duur: 109 minuten
  • Releasedatum DVD: 20-01-2016
  • Distributeur DVD: Lumière
Bekijk de cover van de film "Dheepan"
De appel valt niet ver van boom. Dat bewijst Jacques Audiard, een van de meest (internationaal) gelauwerde Franse cineasten van het moment. Hij heeft ontegensprekelijk de productieve genen geërfd van zijn vader Michel, die zowel als scenarist, regisseur en romanschrijver de kost verdiende. Als scenarist was hij veel gevraagd van eind jaren veertig tot midden jaren tachtig. Soms om het volledige script te schrijven, even vaak om enkel de dialogen te polijsten. Een vakman eerste klas dus, die Michel. En zoon Jacques dus eigenlijk ook, al werkt die trager en vooral aan persoonlijke projecten. Daar waar zijn pa vaak werd ingehuurd om bij te springen bij bestaande scenario’s. 

Het was pas na het succes van zijn vijfde film ‘Un Prophéte’ (2009) dat Audiard zijn weg vond naar een groot publiek. Van zijn vroegere films zijn ‘Sur Mes Lèvres’ (2001) en ‘De Battre Mon Coeur S’est Arrêté’ (2005)’ het meest bekend. Toch was Audiard vanaf het begin een regisseur/scenarist om rekening mee te houden. Met zijn debuut ‘Regarde Les Hommes Tomber’ veroverde hij zelfs drie Césars. Na het eerder intimistische ‘De Rouille Et D’Os’ (2012) dat hier vooral werd gepimpt door de aanwezigheid van Matthias Schoenaerts, zoekt Audiard met ‘Dheepan’ grootschaliger oorden op. En die legden hem geen windeieren, getuige de Gouden Palm die hij in Cannes 2015 wist te veroveren. 

‘Dheepan’ draait rond de vluchtelingenproblematiek en is dus heel relevante cinema. Het zijn weliswaar geen vluchtelingen uit het Midden-Oosten waar Audiard zijn film mee bevolkt, maar de gelijkenissen met de actualiteit zijn te frappant om links te laten liggen. Audiard concentreert zich op de gemeenschap van Tamiltijgers, rebellen uit Sri Lanka die sinds de jaren zeventig vochten voor hun onafhankelijkheid. Een strijd die ze in 2009 verloren, en uit vrees voor represailles van de overheid besloten velen van hen het land te verlaten. Makkelijk was dat niet, daar de Tamiltijgers door hun drieste acties internationaal als terroristische groepering werden beschouwd. 

Een van de vluchtelingen is Sivadhasan. Hij steelt de identiteit van een overleden man (Dheepan) om zo incognito mogelijk Sri Lanka achter zich te kunnen laten. Daarvoor gaat hij een schijnrelatie aan met een hem totaal onbekende vrouw en een negenjarig meisje. Met ‘de hulp’ van mensensmokkelaars komt Sivadhasan/Dheepan in een Parijse voorstad terecht, niet meteen een paradijs op aarde. Integendeel zelfs. Dheepan vindt een job als conciërge in een door drugsbendes geteisterd appartementsgebouw. Zijn onechte echtgenote Yalani wil zo snel mogelijk naar Engeland waar haar nicht woont. En ‘dochter’ Illayaal probeert zich zo goed en kwaad mogelijk te integreren op school. 

Audiard is altijd al een karakterstudiefilmer geweest. En het is deze keer niet anders. De beweegreden van de personages, de levensechte vertolkingen van de acteurs en expositiestiltes zeggen daarbij vaak evenveel als de plot op zich. De casting is alvast opvallend: hoofdrolspeler Jesuthasan Antonythasan is een voormalig kindsoldaat die voor de Tamiltijgers streed en erin slaagde om een nieuw leven in Frankrijk op te bouwen. Typecasting tot in het extreme, als het ware. Fans van traagsudderende wereldcinema zullen zeker in hun nopjes zijn met de eerste vijfenzeventig minuten van ‘Dheepan’. Of ze daarna nog bij de les willen blijven, zal afhangen van hun tolerantie tegenover extreem geweld. In het laatste halfuur neemt Audiard immers een scherpe bocht naar rechts om uit te pakken met een climax waarin de nadruk overvloedig op ruwheid en bloedvergieten komt te liggen. Enigszins te verklaren vanuit het standpunt van Dheepan die altijd al een tikkende tijdbom was en zich in de Parijse banlieue eigenlijk in een nieuwe oorlogszone bevindt. Een logische verklaring is er dus, maar niet iedereen zal die stijlbreuk weten te appreciëren.

Wat de vraag doet rijzen of ‘Dheepan’ even sterk is als ‘Un Prophéte’ of niet. Dat het allebei heel sterk geregisseerde en geacteerde films zijn, staat buiten kijf. En alletwee zijn het eigenlijk geen films voor een publiek dat niet tegen bloederige excessen kan (zie de scène met het scheermesje in ‘Un Prophéte’). Veel hangt dus af van de mate waarin je wil meestappen met het verhaal van Dheepan en bij uitbreiding vluchtelingen in het algemeen. De climax maakt in elk geval duidelijk dat Audiard zijn oorspronkelijke opzet (een drama met vigilante ondertoon) nooit volledig op een zijspoor heeft gerangeerd tijdens de verdere uitwerking van het script.  

Simon Couwens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray