Zoeken

Galloping Mind

  • Cinevision.be/nl quoteert Galloping Mind met een 3/5
  • Regisseur: Wim Vandekeybus
  • Cast: Jerry Killick, Natali Broodts, Orsi Toth, Balzs Meszaros
  • Genre: Drama
  • Duur: 112 minuten
  • Releasedatum DVD: 26-02-2016
  • Distributeur DVD: Dutch FilmWorks
Bekijk de cover van de film "Galloping Mind"
Wie niet houdt van hokjesdenken, zit gebeiteld bij ‘Galloping Mind’. Dit is evenveel Vlaamse als Hongaarse als Roemeense als wereldcinema. Cinema van bij ons, maar ook van ergens anders. De man die de grenzen laat verdwijnen is gevierd danschoreograaf Wim Vandekeybus, die zijn voeling met kunstzinnige expressies deze keer naar het witte doek/de flatscreen vertaalde. 

De synopsis in de spreekwoordelijke notendop: een tweeling wordt bij de geboorte gescheiden. Het meisje groeit op in de middenklasse, de jongen in een straatbende. Twaalf jaar na hun geboorte komen ze opnieuw met elkaar in contact. Ze ontdekken dat hun leven grotendeels bepaald is door het lot en de beslissingen van de volwassenen om hen heen. Ze besluiten om samen op zoek te gaan naar hun roots, maar slagen er niet in om het verleden (en de weerslag daarvan) te ontlopen. 

Vandekeybus kan terugkijken op een choreografieloopbaan van ruim dertig jaar. Logisch dat je denkt dat zijn langspeeldebuut rond dans draait. Wat niet zo is. Uiteraard zijn er heel wat expressieve scènes te bewonderen, maar verhaaltechnisch is ‘Galloping Mind’ minder high brow dan verwacht en laat het zich zelfs omschrijven als een helder geconstrueerd verhaal. Toegankelijke kunst, als het ware.

In zijn beeldgebruik schuwt Vandekeybus de poëzie niet: mooi zijn de beelden van de kinderen die op paarden galloperen langs de Zwarte Zee. Al is het niet allemaal even lyrisch en loert de wreedheid van de mens/het leven om de hoek binnen de contouren van een bende straatcrimineeltjes en hun mentor. Vooral hondenliefhebbers zullen af en toe even moeten slikken. De straatkinderen worden vertolkt door niet-professionele acteurs. De meeste kinderen werden gecast in Hongaarse weeshuizen en spelen eigenlijk gewoon zichzelf.

Opvallend is dat Vandekeybus’ artistieke beeldtaal vaak botst met de te voor de hand liggende manier waarop de plot is uitgewerkt. De iets te grote hoeveelheid toevalligheden en clichés in het verhaal botsen met de dromerige sfeer die Vandekeybus evoceert. Alsof hij niet wou afwijken van de contouren van een toegankelijke film met een verhaal met een duidelijk begin, midden en einde. Terwijl hij stilistisch weet te bekoren, kan hij niet verhinderen dat het scenario hem iets te vaak als los zand door de vingers glipt. Bovendien mocht het her en der zeker ook wat compacter. Of hoe deze brok cinefiele kunst genekt wordt door een mondaan script dat af en toe uit een goedkoop drama van de week lijkt te zijn ontsnapt, en daardoor niet eindigt als de poëtische parel is die het had moeten of kunnen zijn.   

Simon Couwens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray