De eerste serie van het triumviraat Todd A. Kessler, Glenn Kessler en Daniel Zellman was de rechtbankthriller ‘Damages’. Een intrigerende reeks die vijf seizoenen liep, Rose Byrne onder de aandacht bracht en Glenn Close twee Emmy Awards en een Golden Globe opleverde. Een onverdeeld succes was ‘Damages’ niet: de laatste twee seizoenen waren een iets te krampachtige poging om een verhaal dat eigenlijk af was te verlengen met nog meer bochten en krochten. Met als resultaat dat ‘Damages’ uiteindelijk niet volledig bovenaan het collectieve televisiebewustzijn eindigde. Wat niet wegneemt dat ‘Damages’ kwaliteitstelevisie met een grote K was en dat de hoge productiewaarden konden wedijveren met eender welke gepolijste Hollywoodproductie.
Op de intensiteitsschaal hoeft opvolger ‘Bloodline’ in de eerste dertien afleveringen alvast niet onder te doen voor het destijds zwaar gehypte debuutjaar van ‘Damages’. Integendeel. Deze op het eerste zicht onder de radar blijvende reeks grijpt je vanaf het eerste uur bij de lurven en laat je dertien episodes later licht verweesd achter. Het script is rechtlijniger dan dat van ‘Damages’, maar bevat genoeg flashforwards en –backs om ook hier een stevige puzzelgrondlaag te voorzien.
Poedelnaakt en poederdroog aan de haak gewogen kan je de premisse van ‘Bloodline’ zien als een variante op ‘Dallas’ – en dat is ook niet alles. Een familie waarin iedereen wel iets te verbergen heeft wordt door elkaar geschud door de terugkeer van de verloren zoon. Die zelf niet volledig zuiver op de graat is, en genoeg familiegeheimen kent om een dozijn knuppels in het hoenderhok te gooien. Wat een eenvoudige soap zou kunnen zijn, verandert in de handen van de Kesslers en Zellman in een ingenieuze en intelligente karakterthriller met genoeg plotwissels om de plot op een vaak subtiele manier rijker te maken.
Ma en pa Rayburn (heel mooie vertolkingen van Sissy Spacek en Sam Shepard) zijn de eigenaars van een vakantieresort in de Keys in Florida. Oudste zoon Danny (Ben Mendelsohn) is het zwarte schaap van het gezin: in tegenstelling tot zijn broers en zus bleef hij niet in de nabijheid wonen, en telkens hij opduikt verhitten de gemoederen. Bij een inhuldigingsplechtigheid voor een pier die aan zijn vader wordt gewijd, staat Danny opnieuw op de stoep. Met de boodschap dat hij deze keer wil blijven en wil helpen met het runnen van het resort. Niet iedereen is echter bereid om hem met open armen te ontvangen. Broer John (Kyle Chandler) is een deputy die zijn broer het liefst in de armen wil sluiten, maar het moeilijk heeft om het verleden los te laten. Broer nummer drie is Kevin (Norbert Leo Butz) wiens driftbuiten vaak meer kwaad dan goeds berokkenen. Zus Meg (Linda Cardellini) is als familieboekhouder bij de ouderlijke zaak betrokken, en heeft misschien nog wel de meeste lijken in de kast zitten. Over lijken gesproken: de moord op jonge meisjes die met zware brandwonden in de nabijgelegen moerassen worden gevonden, vormt eveneens een rode draad in de narratie.
Een op het eerste zicht eenvoudig uitgangspunt dus. Schijn bedriegt hier wel degelijk. Met dank aan het mooi gefilterde script waarin weinig is wat het op het eerste zicht lijkt, maar alles uiteindelijk logisch in elkaar haakt, een kleine omweg links en rechts even buiten beschouwing gelaten. Ook vivavifabuleus: de cast. Shepard en Spacek zijn niet de enige die zich in de kijker werken. Chandler en Mendelsohn kregen allebei een Emmy-nominatie en dat was meer dan terecht. Voor de meestal onderschatte Mendelsohn (eerder te zien in o.a. ‘Killing Them Softly’, ‘The Place Beyond The Pines’, ‘Animal Kingdom’ en ‘Slow West’) is zijn vertolking zelfs een parel aan de kroon. Cardellini (geen onbekende voor fans van ‘Mad Men’) en tweevoudig Tony Award-winnaar Butz excelleren eveneens.
Loop dus niet stilletjes het televisiereeksenrek van de lokale dvd-boer voorbij als je nog eens in de buurt bent. Halthouden bij de Netflix Original ‘Bloodline’ is ten zeerste aangeraden. Later dit jaar ziet het tweede seizoen het levenslicht. Hopelijk laten de Kesslers en Zelman de bliksem voor de tweede keer inslaan. Met interessante toevoegingen aan de cast (John Leguizamo, Andrea Riseborough) ziet de nabije toekomst er alvast veelbelovend uit.
Simon Couwens
Niets uit deze publicatie mag op welke wijze dan ook worden overgenomen zonder voorafgaande schriftelijke (per e-mail of brief) toestemming van de verantwoordelijke uitgever.