Zoeken

Small Axe: Red, White And Blue

  • Cinevision.be/nl quoteert Small Axe: Red, White And Blue met een 3/5
  • Regisseur: Steve McQueen
  • Cast: John Boyega, Steve Toussaint, Joy Richardson, Neil Maskell
  • Genre: Drama
  • Duur: 80 minuten
  • Releasedatum: 29-11-2020
  • Distributeur: BBC First
Bekijk de cover van de film "Small Axe: Red, White And Blue"

De derde titel uit Steve McQueens anthologiekwintet 'Small Axe' vertelt het ware verhaal van Leroy Logan, anno 1983 de eerste zwarte politieman bij de London Metropolitan Police. Of liever, vertelt een deel van het ware verhaal van Leroy Logan. Het feit dat de man op latere leeftijd de eerste voorzitter zou worden van de National Black Police Association, een Member of the British Empire Award zou krijgen van koningin Elizabeth en dertig jaar politieman zou blijven komen hier niet aan bod. Niet eens als vermelding net voor de eindgeneriek. Ergens wel frappant, want die duiding toont aan dat Logan wel degelijk een verschil heeft kunnen maken met zijn beroeps- en levenskeuze.

McQueen en coscenarist Courttia Newland concentreren zich enkel op de beginjaren van Logan bij het politiekorps, en toen waren vooral institutioneel racisme en vooroordelen zijn deel. Wat ruimte laat voor een interessante vraag: waarom enkel de periode van onderdrukking tonen en niet een vollediger verhaal brengen zoals McQueen deed met Mangrove? Zeker omdat er nog genoeg speelduurruimte was om hier een film van twee uur van te maken. Los van deze vraag blijft 'Red, White And Blue' een sterk kijkstuk. Met dank aan John Boyega: de brok woede waarmee hij Logans strijd incarneert toont eens te meer aan dat de jaren die hij spendeerde in het Star Wars-universum niets meer dan aardige verstrooiingen waren op zijn carrièrepad. Iets dat al eerder bleek in Kathryn Bigelows 'Detroit'.

Logan was oorspronkelijk een forensisch onderzoeker. Zijn besluit om het politiekorps te vervoegen kwam er niet zozeer door een jeugddroom om de Londense straten veilig te houden, maar eerder om als zwarte man van binnenuit een verschil te kunnen maken in een blanke hegemonie. En dat verschil was nodig, getuige het feit dat zijn vader door twee blanke politieagenten wordt afgetuigd bij een onschuldig parkeerdispuut. Leroy wordt vlotjes aanvaard bij het korps, maar ervaart al snel aan de lijve dat zijn aanstelling vooraleer symbolisch was. Eens hij daadwerkelijk het uniform omgordt is hij een doorn in het oog van de blanke collega’s die niet terugdeinzen voor pestgedrag en duidelijk maken dat ze hem liever kwijt dan rijk zijn. Bovendien merkt hij ook dat mensen uit zijn gemeenschap hem als een verrader streep halve blanke beschouwen.

McQueen kapselt Logans strijd volledig in binnen het framework van een vader-zoonrelatie: ook Logans vader (Steve Toussaint) beschouwt hem in eerste instantie als een verrader, maar dat conflict krijgt mooie tegengasscènes, waarvan er een zelfs de coda van de film vormt. In tegenstelling tot 'Mangrove' en 'Lovers Rock' kan 'Red, White And Blue' het pamflettaire karakter niet volledig vermijden, meteen de reden dat deze kleurencombo net iets minder genuanceerd en filmisch verfijnd tegen de ribben blijft kleven als zijn twee voorgangers. 

Alex De Rouck

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray