Zoeken

The Midnight Sky

  • Cinevision.be/nl quoteert The Midnight Sky met een 2/5
  • Regisseur: George Clooney
  • Cast: George Clooney, Felicity Jones, Kyle Chandler, David Oyelowo
  • Genre: Sciencefiction
  • Duur: 116 minuten
  • Releasedatum: 23-12-2020
  • Distributeur: Netflix
Bekijk de cover van de film "The Midnight Sky"

George Clooney met een Vader Abraham-baard aan de Noordpool? Ho ho ho, maar neen, neen, neen, 'The Midnight Sky' is geen kerstfilm. In deze apocalyptische sciencefictionfilm is geen plaats voor vliegende rendieren, tandplakgenererende snoepstokken of vrolijk ingepakte maretakcadeaus. Er zijn andere prioriteiten als het einde der aardse tijden is aangebroken.

In 2049 is het trouwens zover: de zoveelste (niet nader gespecifieerde) milieuramp maakt de aarde onbewoonbaar - althans bovengronds. Clooney is een aan terminale kanker leidende wetenschapper die zijn leven spendeerde aan het zoeken naar planeten en manen die leefbaar zijn voor mensen. Hij leeft en werkt in een laboratorium aan de noordpool waar hij de missies monitort van verschillende ruimteschepen die door hem getagde zonnestelsels doorkruisen. Een van die schepen - met aan boord Felicity Jones, Kyle Chandler, David Oyelowo, Demian Bichir en Tiffany Boone - is terug op weg naar de aarde na het vinden van een bewoonbare maan van Jupiter. Zij het zonder dat de crew weet dat er zich tijdens hun afwezigheid op aarde een ramp heeft voltrokken. Aan Clooney de taak om hen daarvan op de hoogte te brengen. Clooney torst behalve zijn kanker trouwens ook demonen uit zijn verleden mee en ziet zich genoodzaakt om een meisje dat tijdens de laatste evacuatie is achtergebleven onder zijn hoede te nemen.

Als regisseur laat Clooney zich genrethematisch niet vastpinnen. Nadat hij eerder action en cut mocht roepen op de set van een spionagekomedie, twee politieke drama’s, een screwballkomedie, een tweedewereldoorlogfilm en een maatschappelijke satire pakt hij nu dus uit met een sciencefictiondrama. Inspiratie vond hij daarvoor in de in 2016 verschenen roman 'Good Morning, Midnight' van Lily Brooks-Dalton. Eens te meer toont Clooney zich een begenadigd cineast, zij het er een die maar zo goed is als het materiaal waar hij mee werkt. Als het snor zit met het scenario, dan zit het snor met de film. Als er kosten zijn aan het script, dan zijn er ook kosten aan de film. Zo eenvoudig is het blijkbaar met films directed by George Clooney.

Visueel zit alles snor in 'The Midnight Sky': de desolatie van het onderzoekscentrum, het gracieus rondtollende ruimteschip, het strakke design van de commandokamers … ze zien er op een huis-, tuin- en keukennetflixscherm al imposant uit, wat zou het dan niet geweest zijn op het grote witte doek? Een beetje jammer dan ook dat 'The Midnight Sky' narratief te afstandelijk is om voordeel te halen uit die technische souplesse. Zo goed als alles wat Clooney laat zien is al eens eerder en meer begeesterend getoond. Een ruimteschip op drift dat wordt belaagd door meteorieten en ander steenpuin? Check. Astronauten die zo snel mogelijk terug willen naar aarde om bij hun familie te zijn? Check. Een door visioenen geplaagde man die beseft dat hij kansen heeft laten liggen in het leven? Check. Poolsneeuwstormen? Check. Wat maakt dat 'The Midnight Sky' verhaaltechnisch geen echte vuist weet te maken. Of toch geen verwondering weet op te wekken. Clooney gaat zelfs zo ver om een fragment uit het thematisch verwante 'On The Beach' in te lassen, al dan niet omdat Gregory Pecks kleinzoon Ethan ook een rol heeft in deze film - als de jonge versie van Clooney dan nog wel.

Of hoe 'The Midnight Sky' mooi is om naar te kijken, maar net als de noord-poollocatie een paar tikkels te koud is om het er echt warm van te krijgen.   

Alex De Rouck

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray