Zoeken

You Should Have Left

  • Cinevision.be/nl quoteert You Should Have Left met een 2/5
  • Regisseur: David Koepp
  • Cast: Kevin Bacon, Amandaa Seyfried, Avery Essex
  • Genre: Horrorthriller
  • Duur: 93 minuten
  • Releasedatum Blu-ray: 21-10-2020
  • Distributeur Blu-ray: Universal/Paramount
Bekijk de cover van de film "You Should Have Left"

Het goede nieuws: in de scharnieren en hengsels van het door Jason Blum geproduceerde 'You Should Have Left' zit een interessante horrorfilm verborgen. Het slechte nieuws: het potentieel interessante idee komt niet coherent, vernieuwend of begeesterend naar buiten. Een gemiste kans dus om een film af te leveren die meer is dan het zoveelste spookhuiscliché.

Nochtans weet scenarist/scriptdokter David Koepp hoe hij een verhaal moet structureren. En regisseren kan hij ook, al is zijn output als regisseur op zijn zachtst gezegd wisselvallig. In elk geval werkte hij zijn fetisj voor getroebleerde geesten in getroebleerde huizen eerder beter uit in 'Stir Of Echoes' en de Stephen King-adaptatie 'Secret Window'. 'You Should Have Left' komt helaas niet echt op gang en zeker niet op stoom.

Inspiratie vond Koepp in de in 2016 verschenen novelle 'Du hättest gehen sollen' van Daniel Kehlmann. De insteek van een van structuur veranderend huis nam Koepp over, de personages kleurde hij naar eigen goeddunken aangepast in. Kevin Bacon is een voormalig bankier met een donkerduister verleden: zijn echtgenote verdronk in bad na een (over)dosis geneesmiddelen. Hij werd daarvoor van moord beschuldigd, maar naderhand vrijgesproken. Hij heeft nu een relatie met een jongere actrice (Amanda Seyfried) met wie hij een zesjarige dochter heeft. Omdat Seyfried naar Londen moet voor filmopnames besluit het gezin om tijdelijk in Wales te gaan wonen. Hun keuze valt op een architecturale parel op het platteland, maar rust vinden ze er niet. Zowel Bacon als zijn dochter krijgen last van nachtmerries, de relatie tussen Bacon en Seyfried blijkt losser dan los aan elkaar te hangen - als actrice heeft ze nogal wat aanbidders - en Bacons dode vrouw komt ook af en toe om het badkamerhoekje piepen. En dan verandert de indeling van het huis gaandeweg dan ook nog eens in een draaiend doolhof.

'You Should Have Left' is meer schatplichtig aan 'The Shining' dan aan 'The Conjuring' daar het huis mee reageert op de psyche van de bewoner/logé en niet op de aanwezigheid van reeds in het huis aanwezig zijnde slechte invloeden. Hoe dat huis er gekomen is, wie er aan de touwen trekt en wat de betekenis is van de architecturale kronkels en tijdslussen … dat laat Koepp frustrerend in het midden. Door alles open te laten voor interpretatie, bereikt hij geen afdoend klammehandenniveau. Door letterlijk en figuurlijk narratieve rondjes te draaien injecteert Koepp te weinig spanning in het geheel om het intrigerend uitgangspunt levensvatbaar te houden. Met een halfslachtig eindresultaat als logisch gevolg.

Aan het huis zelf ligt het niet: Koepp kreeg toestemming om te filmen in en rond het Life House in Llanbister, en daar kan je als aardse sterveling – al dan niet met persoonlijke demonen - drie dagen en vier nachten logeren voor de ronde som van 1050 pond. Een toevluchtsoord voor kalmte en reflectie, dixit de architect, die ook nog de handgemaakte Deense bakstenen en de invloed van Japanse architectuur en Benedictijnse monniken aanhaalt. Warmte en intimiteit gegarandeerd. Wat jammer genoeg niet van 'You Should Have Left' kan worden gezegd. 

Alex De Rouck

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray