Zoeken

De Dick Maas Methode

  • Cinevision.be/nl quoteert De Dick Maas Methode met een 4/5
  • Regisseurs: , Jeffrey De Vore
  • Cast: Dick Maas, Huub Stapel, Willeke Van Ammelrooy, Monique van de Ven
  • Genre: Documentaire
  • Duur: 96 minuten
  • Releasedatum DVD: 21-04-2021
  • Distributeur DVD: Entertainment One
Bekijk de cover van de film "De Dick Maas Methode"

Filmjournalist René Mioch vat het mooi samen met zijn quote dat de Nederlanders een ordinaire smaak hebben, en dat Dick Maas daar uitstekend wist op in te spelen. Met als gevolg ‘de heilige drievuldigheid’ 'De Lift', 'Flodder' en 'Amsterdamned' waarmee Maas in de jaren tachtig cinema op zijn Hollywoods in Nederland op poten wist te zetten.

Jammer genoeg verschoot Maas daarmee meteen zijn beste commerciële kruit. Wat volgde was het uitmelken van de 'Flodder'-formule in de hoop zijn productiehuis First Floor Features rendabel te houden, een mislukt Amerikaanse avontuur en drie door het publiek onderschatte horrorfilms 'Sint', 'Quiz' en 'Prooi'. Vooral die laatste bleek een commerciële sof met slechts dertigduizend toeschouwers in de Nederlandse bioscopen in 2016. De Chinezen waren dan weer wel wild van het ‘leeuw op strooptocht in Amsterdam’-gegeven want daar lokte de film meer dan een miljoen kijklustigen.

Jeffrey De Vore analyseert in de documentaire 'De Dick Maas Methode' de carrière van Maas: vooraleer te belanden bij 'De Lift', de waanzinnig populaire horrorfilm uit 1983 waarin Huub Stapel het opneemt tegen losgeslagen en demonische technologie passeren ook zijn afstuderen aan de filmacademie in de jaren zeventig, zijn eerste korte films voor de VPRO en de spraakmakende videoclips die hij voor Golden Earring draaide de revue. Het succes van 'De Lift' verraste zelfs producent Mathijs Van Heijningen die aanvankelijk probeerde om de film naar zijn hand te zetten door Maas te verbieden om zelf de soundtrack te componeren of om inspraak te hebben in de cast.

Wat er toe leidde dat Maas na zijn doorbraak besloot om samen met productiepartner Laurens Geels een eigen productiefirma op te richten. Maar dat verliep niet volgens Maas’ wensen: omdat Geels zwaar inzette op dure internationale producties die stuk voor stuk flopten, kon Maas de films die hij zelf wou maken niet realiseren. En zag hij zich dus verplicht om 'Flodder In Amerika' te draaien omdat die film nu eenmaal geld in het laatje zou brengen. Om dezelfde reden volgde later nog een langlopende televisiespin-off die bij Veronica te zien was. Maas en Geels zagen het trouwens groot met hun productiemaatschappij: in Almere lieten ze een naar Nederlandse normen gigantische filmstudio bouwen, backlot inclusief. De bedoeling was om de studio ook door buitenlandse filmmakers te laten gebruiken, maar dat plan leek uiteindelijk te hoog gegrepen. Uiteindelijk kwam het tot een vileine breuk tussen Maas en Geels, en in het financiële geharrewar speelde Maas zelfs de rechten op zijn eigen films kwijt.

De Vore bouwt zijn documentaire annex eerbetoon op aan de hand van foto’s, setopnames, filmfragmenten (de topmomenten uit de gouden jarentachtigdrie tekenen present), interviews en anekdotes. Maas zelf verhaalt op een open manier over zijn successen en zijn flops, maar ook (voormalige) medewerkers, collega-regisseurs en filmkenners komen aan bod. Zoals de horrorautoriteit Jan Doense die eveneens als coproducent meewerkte aan dit geestig, informatief en hoogst entertainend kijkstuk dat voor een deel met crowdfunding tot stand kwam.

En nu maar hopen dat Maas nog eens de kans krijgt om een recalcitrante ordinaire film te kunnen en mogen maken: zijn vele aanvaringen met het Nederlands Filmfonds en het floppen van 'Prooi' maken dat echter lang niet zeker. Dat Maas na Paul Verhoeven hoe dan ook de tweede meest succesvolle en commercieel getalenteerde Nederlands regisseur ooit is, staat als een paal boven water. Iets wat deze ode aan Maas’ branie, talent, passie en doorzettingsvermogen netjes benadrukt in beeld brengt.

Alex De Rouck

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray