De klinkende namen van het echtpaar Shari Springer Berman en Robert Pulcini doen hopelijk een belletje rinkelen in je cinefiele hart. Zij zijn immers de regisseurs en scenaristen van het heel fijne 'American Splendor', de verfilming van de autobiografische strips waarin comicbookauteur Harvey Pekar zijn leven chroniqueerde. Met Paul Giamatti in de rol van Pekar groeide die Amerikaanse pracht uit tot een van de meest memorabele films uit 2003. En voor Berman en Pulcini was het een mooi hybride bruggetje met hun vroeger documentairewerk.
In de jaren daarna leverden ze nog een handvol films af, maar de meeste daarvan kregen nauwelijks een release. Enkel 'The Nanny Diaries' met Scarlett Johansson haalde hier nog de zalen, het gros van hun trouwens niet zo denderend onthaalde output vond niet eens hun weg naar de schijfjesmarkt. Mochten het muzikanten zijn, ze stonden wis en waarachtig hoog in het lijstje van 'one hit wonders'.
Deze worp draagt de stempel van Netflix, en zal dus waarschijnlijk een groter publiek bereiken dan hun vorige vernevelde titels samen. Het is hen gegund, want 'Things Heard & Seen' is geen onaardige poging om een klassiek huwelijkscrisisdrama te laten sudderen in een paranormale pan. En geen die om de vijf minuten een schrikeffect wil genereren: het relatiedrama staat op het voorplan, de spookscènes blijven bewust op de achtergrond.
Wat voor een intrigerende insteek zorgt. Eentje die de mosterd haalde bij de in 2016 verschenen vrouwenthriller 'All Things Cease To Appear' van Elizabeth Brundage. Die literaire ondertoon is vaak zichtbaar in Bermans en Pulcini’s gecondenseerde script. Een extra reden om twee uur welwillend bij de les te blijven, maar geen reden om het vrij onbevredigende slot door de vingers te zien. Het normale en het paranormale ontmoeten elkaar helaas niet in een sluitend slotakkoord, waardoor Berman en Pulcini alsnog achter het net van de kwalitatieve derde ster vissen.
Slechte mens van dienst in 'Things Heard & Seen' is George (James Norton), een leraar kunstgeschiedenis die met zijn vrouw Catherine (Amanda Seyfried - na 'You Should Have Left' is dit de tweede spookhuisfilm in twee jaar tijd waarin ze te zien is) en dochtertje vanuit Manhattan naar een buitenbuurt in New York verhuist omdat hij daar les kan geven aan een prestigieus college. Het huis dat ze er kopen heeft een geschiedenis en Catherine voelt de aanwezigheid van de dode vorige eigenaars. Wie die waren en wat hun plannen zijn is het centrale mysterie van de film, maar is dus wel ondergeschikt aan de machinaties van een uiteenvallende relatie met naast seances en spectrale verschijningen ook nog moord, doodslag, leugens en schuinsgemarcheer in de mix.