Zoeken

Possessor

  • Cinevision.be/nl quoteert Possessor met een 3/5
  • Regisseur: Brandon Cronenberg
  • Cast: Andrea Riseborough, Jennifer Jason Leigh, Christopher Abbott, Sean Bean
  • Genre: Sciencefictionthriller
  • Duur: 104 minuten
  • Releasedatum: 06-04-2021
  • Distributeur: BIFFF 2021
Bekijk de cover van de film "Possessor"

De appel valt soms niet ver van de boom. In het geval van de Cronenbergs kan je zelfs zeggen dat de appel nog altijd aan de boom hangt. De tweede langspeler van Davids zoon Brandon zou immers net zo goed de tweeëntwintigste van David zelf kunnen zijn. Zowel de textuur, thematiek, bodyhorror als maatschappelijke viscositeit van deze 'Possessor' ademen het vaderlijk aroma uit. En toch keek David niet mee over de schouder van zijn zoon die wis en waarachtig op eigen vleugels zijn ding deed. En wat voor een ding. Wie pitchgewijs een paar titels en concepten in de mixer wil gooien kan besluiten dat 'Possessor' mosterdpitten haalt bij 'The Manchurian Candidate', 'Dreamscape', 'Altered States' en vooral 'Inception'.

In de harde wereld van de bedrijfsoorlogsvoering stuurt een niet nader genoemd bedrijf moordenaars binnen in de psyche van een onwetend persoon om een concurrent uit te schakelen. In het kort en zonder moeilijke woorden gaat dit zo: persoon A wil een concurrent uitschakelen en huurt daar een moordenaar voor in. Die moordenaar kruipt via een hersenlink in het brein en het lichaam van een onwetende persoon B. Onder invloed van de parasiterende moordenaar vermoordt persoon B vervolgens het doelwit. Waarop de huurmoordenaar persoon B daarna zelfmoord laat plegen om zo zelf te kunnen terugkeren naar de echte wereld.

Huurmoordenaar van dienst is Tasya Vos (Andrea Riseborough) die het steeds moeilijker heeft om haar eigen leven (met man en kind) los te koppelen van de moordende identiteiten die ze zich eigen maakt. Niet naar de zin van bedrijfsleidster Jennifer Jason Leigh, die liever zou hebben dat Riseborough haar eigen leven volledig achter zich laat en haar oude/echte identiteit afzweert. Tijdens een nieuwe - uiteraard heel belangrijke - opdracht gaat het mis: het lichaam dat onderdak biedt aan Riseborough laat zich niet zomaar innemen en dat levert zowel haar als haar gastheer (Christopher Abbott) een joekel van een identiteitscrisis op. En zoals Robert Tepper zong op de soundtrack van 'Rocky IV': there’s no easy way out …

De gevaren van technologie, grootgeldindoctrinatie, lichamelijke en geestelijke manipulatie, datamining, identiteitsverlies … Cronenberg laat heel wat stof tot nadenken sudderen in de as van de kille wereld die hij etaleert. Het mag dan wel sciencefiction zijn, ergens heb je het gevoel dat alles wat 'Possessor' laat zien evenzeer non-fictie zou kunnen zijn - of het ooit eens zal zijn. En er mag ook al eens groen gelachen worden: zo is het imperium van beoogd slachtoffer Sean Bean gebouwd op miljarden die zijn vergaard door het bespieden van mensen via hun webcam. Een lijn van nieuwe gordijnen ontwikkelen gebeurt op basis van ettelijke miljoenen webcamfilmpjes die door uitgebuite werkmieren in onderbetaalde kolonnes worden bekeken. 1984 anno 2020.

Dus ja, het zit zeker snor met het script in 'Possessor', maar het is niet de enige reden waarom de film aan de ribben blijft kleven of waarom hij over de controversiële tong gaat. Cronenbergs beeldtaal heeft daar evenveel mee te maken.  De psychedelische beeldenstorm waarmee het identiteitsschisma wordt voorgesteld werkt hypnotiserend, de strakke cameravoering fascineert en Cronenberg pakt uit met een paar iconische shots die niet moeten onderdoen voor de impact van de exploderende hoofden waarmee zijn vader 'Scanners'-gewijs de sprong van de onder- naar de bovengrond maakte. 'Possessor' is immers extreem gewelddadig, bloederig en goor. Dat excessieve geweld zegt natuurlijk wat over de gewetenscrisis waar Riseborough mee te kampen heeft, al kan je je ergens niet van de indruk ontdoen dat Cronenberg er ook van geniet om te kijken hoe ver hij kan gaan binnen de grenzen van zijn eigengereide en provocerende universum. En dat is dus heel ver, Lucio Fulci-ver zeg maar.

'Possessor' is geen film die zich makkelijk laat omarmen. Maar zelfs tijdens het afstoten zal je ridderlijk en ruiterlijk moeten toegeven dat Cronenberg Junior een film heeft afgeleverd die zowel in zijn schoonheid als lelijkheid verdomd weet te intrigeren. 

Alex De Rouck

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray