Zoeken

Resistance

  • Cinevision.be/nl quoteert Resistance met een 2/5
  • Regisseur: Jonathan Jakubowicz
  • Cast: Jesse Eisenberg, Clémence Poésy, Mathias Schweighöfer, Félix Moati
  • Genre: Oorlog
  • Duur: 121 minuten
  • Releasedatum Blu-ray: 22-09-2021
  • Distributeur Blu-ray: Remain In Light
Bekijk de cover van de film "Resistance"

Wat je van beren leren kan is hoe je mieren kan oplikken zonder dat die het verkeerde keelgat binnenglijden. Wat je van 'Resistance' leren kan is dat ‘s werelds meest bekende mimespeler Marcel Marceau - hij die ook het secuur gemikte woord non uitsprak in de voor de rest woordeloze 'Silent Movie' van Mel Brooks - tijdens de tweede wereldoorlog deel uitmaakte van het Franse verzet. En in die hoedanigheid heel wat Joodse weeskinderen in veiligheid bracht naar Zwitserland. En blijkbaar ook een eersteklas paspoortvervalser was.

Turbulente levens leiden uiteindelijk allemaal wel eens naar een filmische adaptatie en met deze 'Resistance' zijn Marceaus heldendaden meteen ook gecoverd. Zij het misschien niet in een film die ze recht aandoet. De nabestaanden van de in 2007 overleden artiest lieten alvast optekenen niet opgezet te zijn met deze film van de Venezolaanse en van Pools-Joodse afkomst zijnde cineast Jonathan Jakubowicz. Niet geheel verwonderlijk, daar het grootste deel van de film fictie of bij de haren gesleurd blijkt te zijn. 

De feiten zijn er: Marceau was samen met zijn broer wel degelijk deel van het Franse verzet, redde heel wat mensen en was zelfs een tijdje verbindingsofficier in de troepen van Patton. En zijn vader stierf in Auschwitz. Heel wat andere zaken zijn fictie: zijn verhouding met een collega-verzetsstrijdster bijvoorbeeld, daar dat door Clémence Poésy vertolkte personage volledig fictief is. Niet fictief is Klaus Barbie die zijn bijnaam ‘de slager Van Lyon’ niet gestolen of geleend had. Folteren was nogal overduidelijk een hobby van de niet zo brave man. Die na de oorlog trouwens met de hulp van Amerikaanse inlichtingendiensten in Bolivia het regime daar bijles mocht geven in martelpraktijken om de oppositie te breken. Zotter moet het niet worden. In 1983 werd hij uiteindelijk toch uitgeleverd en in 1987 tot een levenslange gevangenisstraf veroordeeld. In 1991 stierf hij in de gevangenis aan de gevolgen van leukemie en prostaatkanker. Maar dit is een heel ander verhaal, en ook een heel andere film.

Al laat Jakubowicz geen kans onbenut om het sadistische karakter van Barbie te benadrukken. Mathias Schweighöfer - die rond de release van deze 'Resistance' ook te zien was als sullige meesterinbreker in Zack Snyders 'Army Of The Dead' en in de door hem zelf geregisseerde prequel 'Army Of Thieves' - laat zich Felice-gewijs goed gaan als de brute nazi en roept, spuwt, tiert en berokkent pijn dat het een (on)lieve lust is. Waardoor Schweighöfer eigenlijk al snel een karikatuur van een nazi in het algemeen en van Barbie in het bijzonder dreigt te worden. Zeker omdat Barbie en Marceau in het echte leven elkaar nooit tegen het lijf zijn gelopen en ze hier in een aantal scènes als regelrechte vijanden tegenover elkaar worden geplaatst. En dat zorgt eerder voor een soort camperige potsierlijkheid in plaats van voor historisch correcte spanning. Bot wordt het als Barbie eigenvoetig en schuimbekkend de achtervolging inzet op de vluchtende kinderen, bar is het als hij zijn liefde voor het levend villen van zijn slachtoffers uit de doeken doet.

Jakubowicz heeft dus nogal wat moeite om de juiste toonaard te vinden in 'Resistance'. Om een echt onder het vel kruipende (halve) biopic af te leveren schiet hij tekort en zijn toevlucht zoeken tot brute oorlogsfilmclichés doet het eindresultaat geen goed. Eigenlijk is dit een film die beter af zou zijn geweest zonder opzichtige actie-intermezzo’s en misschien een meer introspectieve kijk had gegeven op de verzetsdaden van Marceau. Met Jesse Eisenberg in de bedeesde hoofdrol zou dit zeker mogelijk zijn geweest.

Wat niet wegneemt dat 'Resistance' zonder een geslaagde film te zijn en los van vaak overduidelijke verkeerd-hilarisch historisch niet-correcte scènes - een nazi als brochette op een vuurspuwbarbecue bijvoorbeeld - natuurlijk wel een boeiend en heldhaftig stuk van de tweede wereldoorlog tot leven weet te brengen. Wie daar genoegen mee neemt - of wie zot is op alles wat naar aufmachen aufmachen-cinema ruikt - zal daar zeker zijn voordeel weten uit te halen. 

Alex De Rouck

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray