Zoeken

Un Monde

  • Cinevision.be/nl quoteert Un Monde met een 2/5
  • Regisseur: Laura Wandel
  • Cast: Maya Vanderbeque, Günter Duret, Karim Leklou
  • Genre: Drama
  • Duur: 72 minuten
  • Releasedatum: 20-10-2021
  • Distributeur: Lumière
Bekijk de cover van de film "Un Monde"
Internationaal maakte ‘Un Monde’, het regiedebuut van de Belgische cineaste Laura Wandel, furore op onder meer het Filmfestival van Cannes onder de titel ‘Playground’. Een vlag die de lading heel letterlijk dekt, want dit coming of age-drama speelt zich inderdaad grotendeels af binnen de contouren van een speelplaats. Maar toch is het vooral de metafoor achter de titel ‘Un Monde’ waarnaar Wandel op zoek is: de speelplaats als een wereld op zichzelf. En niet bepaald eentje waar Louis Armstrong of Sam Cooke het over hadden toen ze hun wonderful worlds bezongen.

De microwereld waarin de 7-jarige Nora (Maya Vanderbeque) op haar eerste dag lagere school belandt, is brutaal en zonder compromissen. Zo ziet ze hoe haar oudere broer Abel (Günter Duret) af te rekenen heeft met een waaier aan gruwelijke pesterijen, maar ook hoe hij daar amper iets tegen lijkt te ondernemen. Nora wil hem helpen, Abel maakt haar echter al snel duidelijk hiermee niet gediend te zijn. Wanneer Nora op een dag toch uit de biecht klapt tegen hun vader, die op zijn beurt de pesters confronteert, merkt ze dat de situatie er voor Abel niet beter op wordt. Bovendien heeft de situatie van Abel meer invloed op haar eigen positie dan ze aanvankelijk voor mogelijk hield. Als nieuwkomer in de lagere school wil ze namelijk graag vriendinnetjes maken, al duurt het niet lang vooraleer zij door haar leeftijdsgenootjes vereenzelvigd wordt met haar broer.

Het is interessant hoe Wandel tegelijk een onderscheid en een parallel maakt tussen de situatie van Abel en Nora. Nora lijkt dan wel mentaal sterker dan haar broer, toch krijgt zij met mixed emotions af te rekenen wanneer haar vriendinnetjes haar verbaal beginnen te kleineren. Bij Abel gaat het dan weer puur om fysiek geweld: van een hoofd in de wc-pot tot opgesloten worden in een vuilniscontainer. Dat het uiteindelijk om survival of the fittest gaat, bewijst de evolutie die Abel doormaakt. Een evolutie die zowel pijnlijk als tragisch geloofwaardig is.

De sterkte van ‘Un Monde’ is zonder twijfel het naturelle acteerwerk van de jonge acteurs, en dan in het bijzonder hoofdactrice Maya Vanderbeque. Ze maakt indruk in een spontane vertolking, die bewust door Wandel werd nagestreefd. Zo maakte de regisseuse er een punt van om de jonge acteurs nooit het scenario te laten lezen om de meest waarachtige emoties op haar lens te capteren. Dat is goed gelukt. Alleen is het jammer dat ze die lens iets te nadrukkelijk op haar jonge protagoniste richt. De keuze om alles vanuit Nora’s ooghoogtepunt te filmen is stilistisch interessant, hoewel niet helemaal gimmickvrij. Bovendien levert die heel claustrofobische wereld niet noodzakelijk een verrijking op voor het verhaal. In sommige gevallen mis je zelfs de reacties dan wel interacties van de omstaanders, die nu te summier in het geheel verwerkt zitten. Je krijgt ook de indruk dat er op de school amper hulp is van leraars of begeleiders. Misschien is dat in de leefwereld van Nora of Abel wel zo, al had iets meer nuancering de film zeker aan extra kracht doen winnen.

We twijfelen echter niet aan de goede bedoelingen van de beloftevolle Laura Wandel, die in de eerste plaats een pijnlijke thematiek bespreekbaar wil maken en daar alle lof voor verdient. Binnen arthousemiddens is ‘Un Monde’ verre van vernieuwende cinema en Wandel vist iets te nadrukkelijk in de Dardenne-vijver, maar inhoudelijk is haar strakke langspeeldebuut – 72 minuten! – verplichte kost binnen een didactische omgeving.

Peter Janssens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray