Zoeken

The French Dispatch

  • Cinevision.be/nl quoteert The French Dispatch met een 3/5
  • Regisseur: Wes Anderson
  • Cast: Bill Murray, Adrien Brody, Benicio Del Toro, Frances McDormand
  • Genre: Komedie
  • Duur: 108 minuten
  • Releasedatum: 27-10-2021
  • Distributeur: Walt Disney Studios
Bekijk de cover van de film "The French Dispatch"

Tien films ver in een carrière die ongeveer een kwarteeuw overspant, blijft Wes Anderson de grenzen van zijn herkenbare visuele stijl opzoeken én verleggen. ‘The French Dispatch’ grossiert opnieuw in symmetrische kadreringen, rijke pastelkleuren, horizontale trackingshots, stop motion-intermezzo’s en wisselende aspectratio’s. Maar hoewel dit meta-eerbetoon aan het door Anderson zelf op jonge leeftijd verslonden literaire tijdschrift The New Yorker duidelijk nostalgisch is, laat ’s mans steeds extremer wordende style over substance-aanpak je met een iets te academische nasmaak achter.

Het is een misvatting dat de meest eigenzinnige mainstreamregisseur van het moment de stijl altijd al boven de inhoud geplaatst heeft. Ooit stond Andersons exuberante beeldtaal unilateraal ten dienste van zijn personages – en toen was die stijl zelfs nog niet eens zó exuberant. Als we aan zijn vroegere films terugdenken, worden we in de eerste plaats overmand door een gevoel van bitterzoete melancholie: de verliefde student en zijn rivaal en ersatzvader in ‘Rushmore’, de patriarch en zijn child prodigy-kroost in ‘The Royal Tenenbaums’ of de door India trekkende broers in ‘The Darjeeling Limited’. Hoe mooi Andersons films er ook mogen uitzien, dát gevoel hebben we al te lang niet meer gehad.

Sinds zijn met vier Oscars bekroonde ‘The Grand Budapest Hotel’ lijkt er een Wes Anderson 2.0 opgestaan. Met een plejade aan bordkartonnen karakters die als stripfiguren in de meest doldwaze situaties terechtkomen. Zo ook in ‘The French Dispatch’, waar je nauwelijks met de ogen mag knipperen of je hebt Willem Dafoe, Christoph Waltz, Edward Norton, Jason Schwartzman, Mathieu Amalric, Cécile de France of zovele anderen gemist. Veel meer dan veredelde cameo’s zijn het niet. Oudgedienden zoals Bill Murray, Owen Wilson, Tilda Swinton, Frances McDormand of Adrien Brody hebben iets substantiëlere rollen. En dan hebben we nog maar een vierde van de imposante cast aangehaald.

‘The French Dispatch’ is opgebouwd volgens de structuur van het gelijknamige fictieve tijdschrift uit de titel en valt uiteen in een vijftal ‘hoofdstukken’. Achtereenvolgens trakteert Anderson ons op een reiscolumn van de lokale fietsjournalist, drie kortverhalen en een necrologie. Uitschieter is zeker het verhaal van de seriemoordenaar (Benicio Del Toro) die eigenlijk een getalenteerde kunstenaar blijkt te zijn. Het verhaal over een journaliste die in bed beland met een jonge opstandsleider (Timothée Chalamet) rond wie ze een portret brengt, kon ons dan weer minder bekoren. Toch heb je weinig tijd om daar echt bij stil te staan. Anderson stampt zijn film tjokvol verwijzingen, knipogen, dubbele bodems en zowel visuele als verbale gags dat het bijna topsport is om er net geen twee uur lang de volle concentratie bij te houden. Trop, c’est trop, zouden ze in Ennui-sur-Blasé zeggen.

Wes Anderson uitte zijn liefde voor la douce France doorheen zijn carrière al op verschillende manieren, echter nooit zo nadrukkelijk als hier. Alleen is het jammer dat hij vooral het Bourgondisch karakter van de Fransen wil eren. Deze overdadige feestdis van een film laat zich verorberen als een verrukkelijk prentenboek, al wacht op het einde de indigestie. Ook het weinig consequente gebruik van zwart-witfotografie doet bevreemdend aan. Eerst denk je nog dat het de stukken zijn waarbij een verteller aan het woord is, maar die lijn wordt niet doorgetrokken. Je vraagt je bovendien af waarom een visueel fantast als Anderson, wiens kleurenpalletten onlosmakelijk met zijn cinefiele identiteit verbonden zijn, daarvoor kiest. Geen grand cru dus, ondanks een intense afdronk.

Peter Janssens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray