Zoeken

Judas And The Black Messiah (Blu-ray)

  • Cinevision.be/nl quoteert Judas And The Black Messiah (Blu-ray) met een 3/5
  • Regisseur: Shaka King
  • Cast: LaKeith Stanfield, Daniel Kaluuya, Jesse Plemons, Martin Sheen
  • Genre: Drama
  • Duur: 126 minuten
  • Releasedatum Blu-ray: 29-09-2021
  • Distributeur Blu-ray: Warner HV
Bekijk de cover van de film "Judas And The Black Messiah (Blu-ray)"
The revolution will not be televised. Gil Scott-Heron wist waarover hij het had toen hij deze woorden in 1970 op papier zette; eerst als gedicht, kort daarna herwerkt tot wat zou uitgroeien tot ultieme protestsong van de Black Power Movement. Scott-Herons studententijd speelde zich af tegen de achtergrond van de Amerikaanse burgerrechtenbeweging in de jaren ’60 en zelf maakte hij actief deel uit van diverse protesten. Weinig films kunnen de geest van die tijd vatten zoals Scott-Heron in zijn iconische jazzfunkparlando, maar ‘Judas And The Black Messiah’ doet een meer dan aardige poging.

De weg naar verandering maakte in de niet altijd swingende sixties helaas ook een paar omwegen langs het kerkhof – met Medgar Evers in 1963, Malcolm X in 1965 en Martin Luther King in 1968 als bekendste voorbeelden van Afro-Amerikaanse voorvechters van rassengelijkheid die hun activisme bekochten met een fatale aanslag op hun leven. De toen amper 21-jarige Fred Hampton viel in 1969 eenzelfde lot te beurt. De charismatische redenaar én zwarte Messias uit de titel kwam als voorzitter van de Black Panther Party in Illinois twee jaar eerder al op de ‘radicale bedreigingen’-lijst van de FBI terecht. Onder auspiciën van directeur J. Edgar Hoover zou de FBI zelfs letterlijk over lijken gaan om het marxistische gedachtegoed van de Black Panthers de kop in te drukken.

Tijdens het gerechtelijk onderzoek dat volgde op de politie-inval waarbij Fred Hampton het leven liet, werd zijn moord als gerechtvaardigd bestempeld. Een civiele rechtszaak in de jaren ’80 bekeek de zaak met meer nuance en sindsdien stonden er steeds meer kritische stemmen op die rechtuit stelden dat Hampton door de FBI is vermoord. De FBI had namelijk een mol in zijn organisatie en ze hadden hem de opdracht gegeven om Hampton de avond van de inval te drogeren. De judas in kwestie was de jonge autodief Bill O’Neil, die bij zijn arrestatie voor de keuze geplaatst werd: of voor minstens zeven jaar achter de tralies of infiltreren bij de Black Panthers. Wat een makkelijke keuze leek, zou O’Neil uiteindelijk voor heel wat morele dilemma’s plaatsen.

LaKeith Stanfield (‘Knives Out’) weet de worsteling van zijn personage goed weer te geven. Waar O’Neil eerst nog gewoon een opdracht uitvoert in ruil voor wat dollars en een ‘don’t go to jail’-ticket raakt hij stilaan zelf in de ban van de ideeën en overtuigingen van zijn te schaduwen subject. Dat is niet zo verwonderlijk, want Fred Hampton is één brok passie en bezieling. Een man wiens kleine kantjes de film niet schuwt, maar voor wie je gaandeweg toch vooral sympathie ontwikkelt. Dat laatste is trouwens evenzeer de verdienste van Daniel Kaluuya, die Hampton zo bevlogen neerzet dat je bijna zelf mee op de barricade wil springen. De ‘Get Out’-ster gaf de criticasters die het schandalig vonden dat een Britse acteur een Amerikaanse burgerrechtenactivist vertolkt bovendien fraai lik op stuk door voor zijn vertolking – terecht – een Oscar in ontvangst te nemen. De interpretaties van de FBI-kopstukken zijn helaas een pak eendimensionaler: Jesse Plemons schmiert met dikke sigaar in de mond, terwijl een zwaar gemake-upte Martin Sheen een Hoover incarneert die zo uit Spitting Image weggelopen lijkt.

Wie ‘Detroit’ van Kathryn Bigelow zag, vraagt zich tijdens ‘Judas And The Black Messiah’ geregeld af wat zij met dit bronmateriaal aangevangen zou hebben. Regisseur Shaka King mist de oempf waar dit verhaal om vraagt, al slaagt hij er, geholpen door een jazzy soundtrack, wel in om het tijdsbeeld – Chicago eind jaren ’60 – mooi te evoceren. Het was bovendien een clevere zet om de film niet als stoffige geschiedenisles te verpakken, maar als een geëngageerde politieke thriller die enkel op het laatste jaar uit Hamptons leven inzoomt. Hoewel nooit pamfletterig, is het moeilijk om de parallellen met het hedendaagse Amerika niet te zien. Wie het recente raciale politiegeweld en de daaruit voortvloeiende Black Lives Matter-beweging tegenover het verhaal van deze zwarte Messias plaatst, beseft immers dat er helaas nog geen floyd veranderd is.

Peter Janssens

© Cinevision.be/nl

   Bioscoop

   DVD/Blu-Ray